K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

Vettel zajel rekord, v 3. sektoru jej předčil Ricciardo. 317 km/h překonaly jen Mercedesy

Petr Hlawiczka, 16. září 2017, 18:20 Google+

SINGAPUR - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů a maximálních rychlostí dosahovali piloti v jednotlivých sektorech během kvalifikace na okruhu Marina Bay a co z toho můžeme blíže usoudit o jejich konkurenceschopnosti? Jaké strategie jsou nejpravděpodobnější pro Velkou cenu Singapuru a kolik sad pneumatik jim zbývá?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Sebastian Vettel s Ferrari v Singapuru

Sebastian Vettel s Ferrari v Singapuru | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Nejprve si pojďme krátce připomenout konfiguraci městského okruhu, který pro dosažení rychlého času na kolo vyžaduje velmi vysoký přítlak a dobré vyvážené. První sektor začíná pomalou pasáží 1. a 3. levotočivé zatáčky, po páté středně rychlé následuje nejdelší rovinka s první DRS zónou.

V místě nejtvrdšího brzdění do 7. zatáčky začíná druhý sektor s několika pomalými zatáčkami. Bývalou šikanu Sling nahradila v roce 2013 středně rychlá levotočivá zatáčka, díky níž je náročnější průjezd šikany 11/12. Po prudkém brzdění do 13 zákruty přichází další rovinka, kterou končí prostřední část.

Třetí sektor obsahuje směsici pomalých zatáček, rychlejší je pouze 15. a poslední zatáčka o dvou vrcholech (22. a 23.), z níž piloti najíždějí na cílovou rovinku, na kterou FIA umístila druhou DRS zónu. Na ní se nepříliš reprezentativně nachází i "speed trap," maximální rychlosti však piloti dosahují před sedmou zatáčkou (viz Sektor 1 v tabulce č. 2).

Mapa městského okruhu Marina Bay v Singapuru včetně převýšení

Mapa městského okruhu Marina Bay v Singapuru včetně převýšení | zdroj: Formula1.com

Vettel si dnes dojel pro 49. pole-position své kariéry poté, co jako jediný v Q3 poskládal do jednoho kola své nejrychlejší sektory a loňský čas překonal o 3,093 vteřiny. Jeho kolo za 1:39,491 min se na této dráze tak stalo nejrychlejším v historii. Rekordy zajel v 1. a v 2. sektoru, v tom třetím je ale předčil Ricciardo.

Ten byl po kvalifikaci mírně zklamaný, přesto věří, že Red Bull má v Singapuru lepší rychlost než Ferrari či Mercedes a že zítra vyhraje. Jejich šasi je k pneumatikám šetrnější a poslední kolo se Verstappenovi nepovedlo: "Nebylo perfektní," uvedl nespokojeně.

Začíná vedle Vettela z první řady a s Ricciardem se jistě pokusí před Ferrari dostat hned v úvodní zatáčce po startu, protože díky strategií nemusí uspět a na okruhu Marina Bay se podobně rychlá auta předjíždějí velmi obtížně.

Video: Sestřih kvalifikace v Singapuru Video: Sestřih kvalifikace na Velkou cenu Singapuru (zdroj: Formula1.com)

Mercedes dnes překvapil - všeobecně se sice vítězství Hamiltona sice neočekávalo, ale že skončí až na pátém místě, to je zklamáním. Jeho týmový kolega Bottas je za ním šest, před oba Mercedesy se dostal ještě Räikkönen s druhým Ferrari.

Lewis přitom žádnou chybu neudělal: "Z auta jsem dostal všechno, doslova jsem ho ždímal na maximum. Opravdu jsem nečekal, že bude Ferrari tak rychlé. V kalendáři pak zbývají další závody, kde budeme silní." Mercedes je zřejmě kvůli svému dlouhému rozvoru na pomalejších okruzích méně konkurenceschopný, jak jsme viděli v Monaku či v Maďarsku, a Hamiltona možná trochu rozhodily i potíže se zobrazováním teplot pneumatik na displeji. Pár setin jde také na vrub návratu návrat ke staršímu motoru č. 2 (z května), výkonnější specifikaci si šetří.

"Věděli jsme, že nám ten okruh sedět nebude. I tak jsme ale zklamání, ztráta je zkrátka příliš velká. Sebastian ke konci předvedl zázračné kolo. Pro nás bude závod jen o omezení škod," komentoval ředitel Stříbrných šípů Niki Lauda.

Relativní výkonnost týmů dle nejrychlejších sektorů a srovnání s předchozí kvalifikací v Itálii

Relativní výkonnost týmů dle nejrychlejších sektorů a srovnání s předchozí kvalifikací v Itálii | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

McLaren potvrdil kvality svého šasi, když se i s nejslabším motorem dostal s oběma vozy do Q3.  Rychlejší tam byl sice Alonso, ale dle součtu sektorů Vandoorne mohl skončit před ním - a to na velmi náročném okruhu jezdí vůbec poprvé ve své kariéře. Jde vidět, že se mladý Belgičan po rozpačitém vstupu do sezóny neustále zlepšuje.

Někdy je celkem zajímavé slyšet hloupé narážky na kvalitu jejich vozu (např. "je mizerná, protože v Baku ztráceli 3 sekundy" a pod). Dnes se k tomu po kvalifikaci vyjádřil Alonso: "Na některých okruzích máme dojem, že držíme krok s těmi nejlepšími, pokud jde o šasi... Inženýři provádějí simulace a my věříme, že máme dobré auto." Příští rok pro ně bude každopádně dobrým testem, když budou mít stejný motor jako špičkový Red Bull - doposud jako jediní jezdili s Hondou, která je stále hodně pozadu.

Zajímavý byl jejich duel s Renaultem, od kterého budou příští rok odebírat motory. Hülkenberg díky silnější pohonné jednotce skončil těsně před nimi. Palmer nám v tabulkách chybí kvůli problémům s jeho telemetrií.

Nejlepší sektory kvalifikace v Singapuru

Nejlepší sektory kvalifikace v Singapuru | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Sainz u Toro Rosso opět předčil Kvjata, když se dostal do poslední části kvalifikace, zatímco se Rus poroučel v Q2 s nadávkou a dodatkem, že toho už "mám plné zuby."

Zklamáním pro mě byl dnes po Mercedesu i výkon Force Indie, která sem přivezla velký balík vylepšení. Ocon ani Pérez ale nedokázali postoupit do poslední části. Mexičan se po vyřazení týmu ptal: "Co jste to udělali s pneumatikami? Neměl jsem vůbec žádnou přilnavost!"

Pokud jde o maximální rychlosti, tak jsem piloty setřídil dle prvního sektoru - proč, to jsem vysvětlil v úvodu. V první sedmičce je všech šest aut Mercedesu, což jasně dokládá, kdože má tu nejlepší pohonnou jednotku v současnosti.

Nejvyšší rychlost dosáhli Hamilton s Bottasem - shodně 317,6 km/h. Vettel s Ferrari ztrácel 1,3 km/h, Sainz s Renaultem 4,6 km/h a Vandoorne s Hondou "jen" 6,9 km/h, protože McLaren volil méně přítlaku než konkurence (viz třeba Hülkenberg).

Nejvyšší rychlosti kvalifikace v Singapuru (v km/h)

Nejvyšší rychlosti kvalifikace v Singapuru (v km/h) | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Pneumatiky a strategie
Během kvalifikace dosahovala teplota dráhy 34 °C a povrch se rychle vyvíjel, což bylo dáno částečně i tím, že se v předchozích podpůrných závodech na ní vylil z jednoho Porsche olej, na který doplatil zejména nezkušený Sainz.

Opotřebení pneumatik a degradace zůstaly poměrně nízké i na ultra-měkké směsi, která je o sekundu rychlejší než super-měkká, což otevírá prostor pro pestré strategie v průběhu závodu.

Počty sad pneumatik, které jezdcům zbývají pro závod

Počty sad pneumatik, které jezdcům zbývají pro závod | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Podle dat se očekává, že většina týmů vsadí pouze na jednu zastávku. Budou se muset mít ovšem na pozoru kvůli nepředvídatelným podmínkám na dráze a safety-caru, který zde zatím vyjížděl v každé velké ceně.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Vettel zajel rekord, v 3. sektoru jej předčil Ricciardo. 317 km/h překonaly jen Mercedesy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lewis Hamilton a Kimi Räikkönen

Co vlastně potřebuje F1 a její fanoušci?

Valtteri Bottas ve smyku s Mercedesem F1 W07 v Goodwoodu

VIDEO: Smyky a pálení gum - Bottas prohání Mercedes F1 W07 v Goodwoodu

Kevin Magnussen s Haasem VF-18

Haas o své aerodynamice. Obává se, že poslední sektor v Hockenheimu odhalí jeho slabinu

Valtteri Bottas s Mercedesem W09

"Dosahuji úrovně, kterou Mercedes požaduje," hájí se Bottas, i když letos nevyhrál

Sergej Sirotkin s Williamsem FW41

"Pokrok Williamsu zakrývají jiné, větší faktory," říká Sirotkin

Fernando Alonso v Rakousku

"Alonso by měl dělat něco jiného," soudí jeho bývalý týmový kolega Button

Minardi 191B s V12 motorem Lamborghini se po 26 letech vrací na dráhu

VIDEO: F1 vůz Minardi 191B zrestaurován, poslechněte si rajskou hudbu V12 Lamborghini

Renault musí ve vývoji zabrat, chce-li s ostatními udržet krok

Renaultu kvůli zlepšení soupeřů zvoní budíček, přiznává Abiteboul. Šok zažil už v Rakousku

Max Verstappen ve Velké ceně Británie

"Máme nejlepší šasi, ale s motorem Renault je fakt problém," říká Verstappen. Kolik ztrácí?

Toro Rosso letos předvádí nestabilní výkony

Jako na horské dráze. Toro Rosso se svou formou není spokojeno, zazáří v Maďarsku?

reklama
  • Pátek

    • 1. Trénink (11:00 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (15:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VETTEL, 2. HAMILTON, 3. RÄ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Sebastian Vettel na tiskovce v Itálii

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Na pódium nemáme auto, tvrdí Bottas

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Alonso by měl dělat něco jiného," soudí jeho bývalý týmový kolega Button

  2. Nová DRS zóna v Silverstone: kdo jezdil s otevřeným křídlem v zatáčce a proč nepomohla? + VIDEO

  3. Obrat: výrobci chtějí zachovat klíčový prvek současných motorů i po roce 2021

  4. "Máme nejlepší šasi, ale s motorem Renault je fakt problém," říká Verstappen. Kolik ztrácí?

  5. VIDEO: F1 vůz Minardi 191B zrestaurován, poslechněte si rajskou hudbu V12 Lamborghini

  6. Přiznání: Kubica měl na rok 2012 podepsanou smlouvu s Ferrari, osudnou rallye už jet nechtěl

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud