První sektor začíná velice záludnou a úzkou zatáčkou Ste. Devote, do níž se obtížně brzdí a která je náročná na správný průjezd. Po klikatícím se stoupání do kopce piloti projíždějí středně rychlým úsekem kolem kasina a po vyhnutí se hrbolu v levé straně trati začíná před brzděním do Mirabeau druhý sektor.
Na jeho začátku se nachází nejpomalejší místo - vlásenka Faremont Hill (44 km/h, otáčky motorů padají k 4500 ot/min). Po projetí dvou pomalých pravotočivých zatáček následuje nejdelší úsek na plný plyn vedoucí tunelem. 175 metrů před šikanou 10/11 s nejtvrdším brzděním se nachází speed trap - místo měření maximálních rychlostí. Končí zatáčkou Tabac, která dnes byla přesunuta o 2,5 blíže k moři, proto je o něco pomalejší (což je ale kompenzováno rovnějším místem dále).
Třetí sektor začíná za první ze středně rychlých levotočivých zatáček před rychlou šikanou 13/14, kde je nádherné pozorovat monoposty na limitu prudce měnící směr, řítící se podél svodidel. V závěru přichází série pomalých zatáček: šikana 15/16 a dvě pravotočivé kolem kavárny Rascasse a nájezd na cílovou rovinku.
Räikkönen překonal svůj rekord z roku 2006 (1:13,532 min) a získal 17. pole-position kariéry. Nejrychlejší byl pouze v prostřední části okruhu, i to mu však stačilo na porážku všech ostatních jezdců včetně Sebastiana Vettela.
Ani jemu se nepodařilo poskládat všechny sektory do jednoho kola, byl tomu však mnohem blíže než Kimi, jehož náskok mohl být ještě vyšší. "V žádném případě nešlo o perfektní kolo, ale stačilo to a s autem jsem moc spokojený. Mám radost za sebe i za tým," uvedl po vystoupení z auta.
Kvůli nemožnosti předjíždět se říká, že Velká cena Monaka se rozhoduje už v sobotu. Podaří se Räikkönenovi zítra dosáhnout svého 21. vítězství? Čeká na něj od Austrálie 2013, kde triumfoval s Lotusem.
Povedlo se to ale Bottasovi, jenž zářil v posledním sektoru. Mercedes je ale v Monaku pomalejší než Ferrari. "Mají navrch, jejich auto je ovladatelnější. Dnes tady byli rychlejší," uznává Valtteri.
Stříbrné šípy doplácejí hlavně na horší práci s pneumatikami vlivem užšího provozního rámce vozu W08 EQ Power+. Zejména Hamilton se s ním pral a nedokázal zajet čisté kolo - proto nakonec bude startovat až z 13. pozice.
Během kvalifikace si několikrát stěžoval, že jeho auto není v pořádku. "Nevím proč, nedokážu určit problém. Je to zklamání. S žlutou vlajko una konci Q2 to bylo trochu nešťastné, to kolo by mi stačilo na postup do Top 10, ale myslím, že bych se s postupem mezi pět nejlepších trápil. Kolo Valtteriho ukazuje, že tady s námi není zas tak hrozné, musíme proto zjistit, co se vlastně stalo," popisoval Hamilton. Zítra bude zajímavé sledovat jeho počínání, jak se bude prodírat dopředu ve snaze minimalizovat škody způsobené kvalifikací.
Red Bull se opět o něco přiblížil špičce a dařilo se zejména Verstappenovi, jemuž na Bottase scházelo jen 0,27 s. Max zajel ideální kolo a svého týmového kolegu Ricciarda předčil o půl sekundy. Dařilo se jim v hlavně v druhém sektoru.
McLaren předvedl další zlepšení své konkurenceschopnosti, což je dáno zejména povahou okruhu (méně citlivý na výkon motoru) a novými aerodynamickými díly fungujícími dle předpokladů. Honda tento víkend nepřivezla žádné novinky, výkon je proto stejný jako v Barceloně
Ještě většího pokroku však dosáhl Haas a Toro Rosso, v jehož barvách předvedl další ze skvělých výkonů Sainz, jenž obsadil šestou příčku, na kterou měl zkušenější Grosjean, pokud by dal dohromady lepší kolo.
Na rovinkách byl nejrychlejší Massa poháněný Mercedesem - za tunelem mu bylo naměřeno 289,3 km/h. Räikkönen s Ferrari ztrácel zanedbatelných 0,3 km/h, Hülkenberg s Renaultem 1,8 km/h a Button s Hondou 5,7 km/h.
Pneumatiky a strategie
Kvůli velmi nízké degradaci pneumatik se zítra očekávají jednozastávkové strategie - jeden stint na ultra-měkké a jeden na super-měkké směsi. Rozdíl mezi nimi v čase na kolo činí 0,7 sekundy. I ona ultra-měkká je však pro Monako moc tvrdá, jak přiznává i Pirelli. V ideálním případě by to chtělo vyvinout jednu speciální směs pouze pro tento podnik (měkčí než ultra-měkkou).