Radiová komunikace - co přesně se v sezóně 2016 smí a co už ne?

Robert RoBertino Pavelka, 17. března 2016, 18:55 Google+

Všichni účastníci letošního šampionátu F1 dostali ještě před přesunem na místo konání prvního závodu sezóny 2016 přesné znění úprav a omezení radiové komunikace. Jak lze na první pohled posoudit, jde o mnohem tvrdší omezení, než se původně počítalo.

Počet komentářů:  7 komentářů (Poslední 19.03. 15:43) Napište svůj názor
Charlie Whiting byl tím, kdo poslal týmům zprávu o přistřižených křidélkách v oblasti radiokomunikace

Charlie Whiting byl tím, kdo poslal týmům zprávu o přistřižených křidélkách v oblasti radiokomunikace | foto: Lotus F1 Team

Sdílejte článek

Co se tedy praví v přesném znění pravidel, která zaslal týmům Charlie Whiting? Přinášíme je plné znění dokumentu FIA.

 

A. Omezení komunikace ve směru tým - pilot

Následující omezení se týkají:

- všech komunikací směrem k pilotovi včetně, ale nikoli výhradně, rádia a signalizačních tabulí

- doby, kdy je vůz mimo garáž s pilotem v kokpitu (s výjimkou, kdy vůz stojí v pitlane v den závodu nebo během zaváděcích kol).

img-responsive

Piloti budou muset více spoléhat sami na sebe | foto: Sahara Force India

Seznam povolených zpráv:

1. Potvrzení ze strany pilota, že zprávu slyšel.

2. Údaj o kritickém problému s vozem; všechny zprávy tohoto typu mohou být vyslány pouze v případě že selhání součásti nebo systému je nevyhnutelné a hrozí odstoupení.

3. Informace týkající se poškození vozu.

4. Pokyny k výběru výchozích hodnot ze strany pilota za účelem zmírnění nefunkčnosti senzoru, pohonu nebo kontroly, jejichž poškození není možné zjistit a zpracovat pomocí palubního software. V souladu s článkem 8.2.4 jakékoli nové nastavení systému tímto způsobem nesmí zvýšit výkon vozu přes úroveň, kterou měl vůz před uvedenými problémy.

5. Pokyn k zajetí do boxů z důvodu zabezpečení nebo odstoupení vozu.

6. Upozornění na problémy soupeřova vozu.

7. Informace týkající se dění na trati (červené vlajky, modré vlajky, žluté vlajky, safety car na tarti, virtuální safety car, přerušení závodu a jiné podobné instrukce či informace od ředitelství závodu).

8. Podstoupení zpráv z kontroly závodu (zejména pro nový systém kvalifikace při vyřazování nejpomalejšího vozidla ze startovního pole).

9. Mokrá trať, nečistoty či olej v jednotlivých zatáčkách.

10. Informace o počasí

11. Informace o času vlastního pilota na jedno kolo nebo v určitých sektorech.

12. Detaily o čase na kolo u soupeřů.

13. Varování při koncentraci vozidel nebo odstupu od ostatních soupeřů během tréninku nebo závodu.

14. Pokyny k výměně pozic s ostatními piloty.

15. Informace o zbývajícím čase nebo počtu kol tréninku nebo závodu.

16. Aktuální pozice během tréninku nebo závodu.

17. Výrazy mající charakter povzbuzení pilota -  "push hard", "push now", "závodíš s XY", "uklidni se" nebo podobné (nesmí se jednat o termíny, u kterých je podezření z kódovaných zpráv).
Pozn:. první dva výrazy záměrně necháváme v původním znění, protože jejich přesný překlad je neadekvátní.

18. Při avizovaném zajetí do boxů (případně během zaváděcího kola při nájezdu na startovní rošt) mohou být jakékoli informace tohoto druhu užity pouze v případě, že pilot v témže kole skutečně do boxů zajede.

19. Upozornění na rychlostní limit, změnu nastavení pneumatik, aby odpovídalo příslušné sadě, jakož i upozornění na přejíždění obrubníků, čar vymezujících trať, plastové patníky, váhová světla při odjezdu/vjezdu do boxů.

20. Oznámení o porušení pravidel ze strany vlastního pilota nebo konkurentů - vynechání šikany, výjezd z trati, oznámení o časové či jiné penalizaci a podobně.

21. Informace o možnosti využití DRS či jeho zákazu.

22. Upozornění na nefunkční/trvale funkční DRS.

23. Informace o úniku oleje.

24. Informace týkající se testovacích sekvencí během tréninkových jízd.

Jakákoli jiná zpráva než níže uvedené, u níž bude podezření, že se jedná o kódovanou informaci využívanou pro jiný účel (včetně nápovědy pilotovi), bude považována za porušení článku 20.1 Sportovních předpisů a budou odpovídajícím způsobem podstoupeny sportovním komisařům.

img-responsive

Budou se piloti letos daleko více chytat za hlavu? | foto: Sauber Motorsport AG

Zprávy z radiokomunikace odstraněné:

Jedná se o informace, které ještě před poslední úpravou byly v radiokomunikaci povoleny, nyní jsou ale "mimo zákon."

- informace o volbě pneumatik pro příští zastávku v boxech

- informace o počtu kol absolvovaných pilotem na té které sadě během závodu

- specifikace pneumatik konkurentů

- informace týkající se pravděpodobné závodní strategie soupeřů

- "okno" safety caru

- změna nastavení předního spoileru při další zastávce v boxech

- připomínky ohledně traťových limitů 

Vytisknout

Diskuze: Radiová komunikace - co přesně se v sezóně 2016 smí a co už ne?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 7, poslední 19.03.2016 15:43 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 7 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Okruh v Melbourne, dějiště úvodního závodu

Představení Austrálie: Okusí Mercedes na úvod sezóny porážku?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

  6. SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud