Všichni chtějí titul, aneb kdo s koho

Daniel Šupa, 11. února 2005, 11:19 Google+

Blíží se zajímavá rošáda a nastane velká nestabilita, nebo se naopak situace uklidní?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
B.A.R

B.A.R | foto: Lucky Strike B.A.R Honda

Sdílejte článek

Dá se říci, že se Formule 1 nyní nachází v další klíčové etapě své existence. V minulosti šlo o šampionát do kterého investovali automobiloví výrobci určitou finanční částku, přišli, viděli, často zvítězili a zase odešli. Nyní je F1 plná továrních týmů a stájí, kde je výrobce majetkově angažován.

Když se podíváme na prohlášení jednotlivých stájí, všichni výrobci mají jasný cíl. Vyhrát nebo obhájit, abychom nevyčlenili Ferrari. Továrních stájí je dnes šest a mistr světa může být jen jeden. Dříve týmy také plánovaly získat titul, ale když ho jejich jezdec nezískal, nic se nestalo, v nejhorším případě odešel generální sponzor. Dnes je to horší, nebude-li titul, nebude tým. To už je jiná hra.

Vzpomeňme Jaguar, prakticky ze dne na den byl tým odsouzen k zániku. Toyota se rozhodla pro gigantický podnik, ve kterém zmizely obrovské finanční prostředky. Bez výsledků nelze očekávat její setrvání v F1 příliš dlouho. Podobné náznaky přišly i od Renaultu. O Hondě se také před rokem hodně spekulovalo a BMW varovnými slovy vůči Williamsu nikdy nešetřilo. Zbývá nám už jen Mercedes a Ferrari.

Pokud továrny své týmy uzavřou nebo prodají, vrátí se do F1 soukromé týmy a náklady půjdou automaticky dolů. To je jedna z variant, ale je tu i druhá. GPWC a následná destabilizace Formule 1 i přes setrvání Ferrari, o čemž lze ale vážně pochybovat.

Co bude pro F1 a diváka lepší? Stará dobrá F1 se soukromými stájemi a občas nějakým tím továrním motorem nebo jiný seriál formulových vozů, kde budou vše řídit automobiloví výrobci? Mohou se vůbec dohodnout na skutečně fungujících principech a strategii, když jsou to soupeři na poli prodeje osobních vozů a nenajdou shodu ani v F1? Je GPWC schopna zajistit dlouhodobou existenci a návaznost na dnes už legendární šampionát Grand Prix? Je na straně druhé vůbec reálný návrat k F1 bez továrních stájí?

To jsou otázky, které pálí jistě mnoho fanoušků Formule 1, ale na něž nám přinese odpověď pouze čas. Jistě se na jejich zodpovězení podepíší nejen majitelé komerčních práv F1, ale také Mezinárodní automobilová federace FIA a šéfové stájí spolu s admirály stojícími v čele představenstev automobilových výrobců. V této situace jsou jen samé proměnné a žádná konstanta, přesto si troufám říci, že umělá redukce nákladů není pro výrobce zajímavá a jde jen o slova, přesně jak nyní interpretuje Max Mosley, prezident FIA. Ve své podstatě jde o triumf a čím více soupeřů to vzdá, tím větší mají zbylí šanci.

Ron Dennis, šéf stáje McLaren přivítal Eddieho Jordana po jeho vstupu do F1 legendárními slovy: „Vítej v říši krvelačných žraloků.“ „Jen silní přežijí“, je další často používané heslo F1, a to se hodí i k tématu o továrních týmech a jejich setrvání v F1. Jedno je jisté, v F1 se stále něco děje a dnes nemusí platit to, co bylo včera základním kamenem. Řekl bych, a snad nebudu daleko od pravdy, že nás čeká další bouřlivá sezona v zákulisí. Doufejme, že to bude vřít i na závodní dráze.

V souvislosti s touto úvahou je však zajímavá další zpráva dnešního dne. Max Mosley údajně potvrdil agentuře Reuters probíhající rozhovory o prodeji dalšího soukromého týmu a může se jednat pouze o Sauber nebo Minardi. Mnohé napadne VW, ale to nebude to pravé jméno, Audi se angažuje v DTM a připravuje nový sportovní prototyp, Škoda se pokouší prorazit v rally. O některé americké automobilce nelze příliš uvažovat, neboť F1 má za oceánem malou sledovanost. Asie? Jediná možnost. K pravděpodobnosti vstupu další automobilky mám však skeptický názor...

Vytisknout

Diskuze: Všichni chtějí titul, aneb kdo s koho

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace měří pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mosley - Stoddart

Chystá se Stoddart kandidovat na prezidenta?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  2. GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace měří pořadí

  3. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  4. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

  5. GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

  6. GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud