Dva roky intenzivních příprav a konečně se americký tým Haas F1 Team dočkal. Pod jménem Haas VF-16 se představil v nedělním odpoledni nováček startovního pole 2016.
Oficiální video z představení Haasu
Jeho název je odkazem na první stroj CNC, který byl ve firmě Haas Automation vyroben v roce 1988. Písmeno "V" znamená "vertical", což je standardní průmyslové označení pro vertikální soustruh. Zakladatel společnosti Gene Haas přidal k tomuto písmenu F1. VF1 tedy lze parafrázovat jako Very First One. Šestka je pak označení šestiválcového motoru.
Monopost VF-16 je vyveden v sympatických bílo-černo-červených barvách, na bočnicových panelech je patrná americká vlajka a na bočnicích velký nápis Haas.
Na špičce nosu nemá tak ostrý výčnělek, v jeho horní částí v místě zavěšení je patrný hrbolek. Zajímavý je sponzor v této částí - výrobce luxusních hodinek Richard Mille, který bude letos podporovat také McLaren.
Přední zavěšení je push-rod, zadní pull-rod. Monopost rozhodně není kopií Ferrari, jak někteří před zveřejněním naznačovali. Zadní část je čistá a uhlazená, na nováčka jde o dobrou práci.
"Měli jsme zřejmě o tři měsíce více, než jsme opravdu potřebovali. To nám nabídlo prostor, abychom se podívali na všechny věci, které jsme potřebovali, opravdu zevrubně. Ten čas byl benefitem, který normálně nedostanete. Spousta lidí, co vstupuje do F1, si koupí již existující tým s jeho infrastrukturou.
My jsme nic z toho neměli. Se vším jsme museli začít od nuly. Myslím, že právě tohle zahubilo tolik jiných začínajících týmů. Oni měli prostě pouze 6 měsíců na to, aby se na F1 připravili. Když se teď na to podívám, tak je to absurdní. Při zpětném pohledu si opravdu nemyslím, že bychom byl připraveni, kdybychom se pokusili do F1 vstoupit už před loňskou sezonou.
Když se řekne F1, každý přesně ví, o co se jedná. Jde o globální závodní sérii, která prezentuje ty nejnovější technologie. Najdeme v ní ty nejlepší inženýry i designery z celého automobilového sportu. Spojit Haas Automation je nejlepší cestou, jak zvětšit naše prodeje a etablovat Haas Automation mezi globálními prémiovými značkami na trhu," uvádí Gene Haas.
Haas Automation se sídlem v kalifornském Oxnardu produkuje kompletní sety vertikálních i horizontálních obráběcích strojů, soustruhů a otočných obráběcích stolů. Zaměstnává na 1300 pracovníků a její produkty putují do 60 zemí po celém světě. Proto může mít Haas VF-16 fanoušky po celém světě.
"Stejně jako produkty firmy Haas Automation jsou předmětem neustálého vývoje, jsou lepší a efektivnější, tak i naše metodika VF-16 představuje nejlepší evoluci dobrého vozu F1. Jsme nový tým, takže jsme se zaměřili na to, co dělají úspěšné týmy, abychom získali základní linii potřebnou pro náš design.
Máme velmi zkušené návrháře, kteří tvrdě pracovali na vývoji každého detailu v oblasti aerodynamiky, což nám ohromně prospělo. Zadní partie našeho vozu byla navržena s ohledem na pohonnou jednotku Ferrari, našeho technického partnera.
"Chceme s naším vozem co nejdříve bodovat. Musíme se předvést a dokázat, že jsme schopni zvládnout svou práci, že můžeme dokončit závody, za což budeme respektováni fanoušky i ostatními týmy ve startovním poli. A pak chceme získat body. To je náš hlavní cíl," prohlašuje při slavnostní prezentaci vozu Haas VF-16 týmový manažer Günther Steiner.
Za tým bude letos závodit Romain Grosjean a Esteban Gutiérrez. Zda opravdu bude mít na body již v prvním závodě, jak sebevědomě prohlašují jeho zástupci, na to si musíme počkat. Po výkonnosti nováčků v novodobé éře F1 (vzpomeňte na Caterham, Virgin, HRT) jsme spíše skeptičtí.
V sobotu na barcelonském okruhu ujel vůz Haas poháněný novou specifikací motoru Ferrari instalační kolo jako součást propagační akce. Je to umožněno s ohledem na článek 10.2 sportovních řádů F1.
#F1 #Haas #VF16 Front wing detail pic.twitter.com/oAE3dV96aM
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) February 21, 2016
Konkrétně se v článku 10.2 říká: "Propagační akce (PE - promotional event) musí být definována jako událost, v níž je účast závodního týmu výhradně zaměřena pro marketingové nebo propagační účely. Vůz při takové akci nesmí najet více než 100 km a musí pro ni využít speciální pneumatiky vyrobené pouze pro tento účel."
Vůz bude v neděli na okruhu v Barceloně i při natáčení promomateriálu stáje Ferrari, která je technickým partnerem Haasu. Také v pondělí před zahájením testů bude vůz vystaven v boxové uličce.
And there you have it. #HaasVF16 #Haasome pic.twitter.com/oLyEkN3sJB
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) February 21, 2016