Stejné pohonné jednotky za nižší cenu
Zadání ze strany FIA bylo jasné: chceme levnější, jednodušší, hlasitější a výkonnější motory! Pokud do 15. ledna nepřijdete s rozumným návrhem, prosadíme nezávislý, levný motor. Ecclestone sice chtěl prosadit změny již od roku 2017, kdy dojde na úpravu pravidel pro aerodynamiku, na to ale již čas nezbývá.
Ke změně motorů ale možná nedojde ani od roku 2018. Podle současných čtyř výrobců motorů - Ferrari, Hondy, Mercedesu a Renaultu - by bylo lepší a levnější zůstat u současného formátu pohonných jednotek spíše než vyvíjet něco úplně nového.
Nechtějí se vzdát motorgenerátoru pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H), který přispívá ke složitosti současných pohonných jednotek, jak bylo některými navrhováno. Místo toho navrhují cenu 325 milionů Kč (12 mil. Eur) a doufají, že to prezidentovi FIA bude stačit, i když ten původně trval na ceně nižší (10 mil. Eur). V současné době stojí ročně kolem 490 - 620 mil Kč (18 - 23 mil. Eur).
Standardizace dílů
I on ale chtěl zachovat hybridní část motorů, čímž se trochu odlišuje od Ecclestonea, který kromě snížení ceny navíc trvá na jejich zjednodušení. Výrobci mají záměr domluvit na standardizaci některých společných částí. Nabízí se například baterie, motorgenerátory MGU-K či MGU-H nebo i turbodmychadlo. To by vedlo ke snížení nákladů na vývoj a výrobu a mohlo by to přispět i ke srovnání výkonnosti.
Požadavek na vyšší výkon bude díky dalšímu vývoji naplněn automaticky, hlasitější by motory měly být díky letošním úpravám v podobě separátní koncovky výfuku z obtokového ventilu.
Bude to stačit?
Konkrétní detaily doručí výrobci motorů Mezinárodní automobilové federaci tento pátek 15. ledna. Je pravděpodobné, že se tím zejména Ecclestoneovi moc nezavděčí, protože tyto věci neřeší problém dodávek stejných specifikací (včetně softwaru a paliva) zákazníkům a to, aby se vždy dostalo na všechny.
Bernieho požadavky na nezávislý motor podporuje také Red Bull, který se letos málem ocitl bez motorů. Otázkou pak je, kdo by jeho vývoj zaplatil. Současní výrobci, kteří do svých hybridních pohonných jednotek vložili obrovské sumy, to odmítají. Podle Ferrari by to měl zafinancovat držitel komerčních práv - společnost FOM.