S blížící se sezonou stupňují týmy frekvenci své přípravy na samotných okruzích a ze získaných dat se snaží poznat nové vozy, dostat z nich maximum a umět později předvídat jejich chování na okruzích, kde nelze testovat.
Mnohokrát jsem přemýšlel při sledování výsledkových tabulek o slovech Rona Dennise, jednoho z nejzkušenějších šéfů týmu. Šéf McLarenu je přesvědčen o tom, že z vnějšího pohledu jsou časy dosažené při testech naprosto bezcenné. Možná se ptáte proč?
Dennis vysvětluje, že když už se stáje potkají na stejném okruhu za stejných povětrnostních podmínek, většinou se testuje úplně něco jiného, třeba se i záměrně upraví program. Mnohdy je dráha úplně jiná před obědem a po obědě, vozy F1 jsou tak citlivé na podmínky, že časy jsou pak neporovnatelné bez úpravy dalšími indexy. Dále připomíná, že každý litr v nádrži navíc je na čase poznat.
Nelze tedy z vnějšího pohledu srovnávat časy podle žádného měřítka, ať už mezi týmy a nebo jezdci jedné stáje. Pouze tým ví, jak je který jeho jezdec rychlý. Nelze než souhlasit. Včerejší nejrychlejší čas Coultharda v Barceloně asi mnoho neznamená, o 7 desetin rychlejší byl také v tomto týdnu M. Schumacher a ještě na výrazně více klouzající dráze.
Je tu však i druhý pohled. Loňské testy ukazovaly velmi rychlé časy BAR a minimálně Jenson Button byl černým koněm sezony. Všichni jsme přemýšleli, zda je nový vůz tak rychlý a nebo tým dělá vše možné, aby byl ve výsledcích nahoře.
U slabších stájí se dříve tímto způsobem majitelé snažili přilákat sponzory. Vzorovým příkladem byl tým Alaina Prosta, kdy Jean Alesi překvapoval v každém testu, ale nakonec se ukázalo, že vůz nebyl rychlý a ani spolehlivý.
Zda časy sledovat a nebo ne si tedy musí vybrat každý sám. Dá se říci, že sledovat testy význam má, ale nelze z nich usuzovat na základě jednoho letmého pohledu. Pokud bychom se podívali na včerejší Barcelonu. Favoritem by byl Coulthard s debutujícím Red Bull a mezi propadáky sezony by patřil Barrichello s Ferrari.
Avšak časy obou závodních pilotů s novými Toyotami by už o něčem svědčit mohly. Jak Trulli, tak R. Schumacher jsou zatím povětšinou ve spodních částech tabulek...
Foto: Michelin / DPPI