Rebel Eddie Jordan se dočkal ocenění za své působení v F1

Robert RoBertino Pavelka, 7. prosince 2015, 08:40 Google+

Jeho výroky jsou známé, stejně jako přímočarost, s níž sděluje své názory. Bývalý závodník, majitel stáje a posléze odborný analytik stanice BBC se zaměřením na Formuli 1 byl oceněn za své úspěchy s ohledem na týmovou práci.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 07.12. 10:48) Napište svůj názor
Eddie Jordan zůstává Formuli 1 na dosah, a to v různých formách

Eddie Jordan zůstává Formuli 1 na dosah, a to v různých formách | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

Kdyby se okolnosti sešly příznivěji, možná bychom tohoto obrýleného Ira viděli i v kokpitu F1. Ale také se mohl stát knězem, protože vztah k náboženství byl v jeho rodině silně zakořeněn. Nakonec Edmund Patrick Jordan, jemuž nikdo neřekne jinak než Eddie, přes ordinaci dentisty zamířil do Bank of Ireland, kde položil finanční základ pro své motoristické podnikání. Jako pilot prošel začal v motokárách, pak skrze formuli Ford a Formuli Atlantic doputoval až do F3 a v letech 1979 a 1980 dokonce figuroval na listu náhradníků pro F1.

Svůj Eddie Jordan Racing založil v roce 1979 a dobýval s ním úspěchy ve F3000. Jeho velká chvíle nastala na sklonku roku 1990, kdy spatřil světlo světa Jordan Grand Prix Team, který nastoupil do sezóny 1991 s dvěma zelenými vozy s podporou nápojového koncernu 7UP a japonskou firmou Fuji. Leč první sezóna přes slušné umístění v Poháru konstruktérů neměla jen veselé stránky. Druhý pilot Bertrand Gachot se dostal do konfliktu s britským zákonem a náhradníka jmeném Michael Schumacher mu po jediném závodě ve Spa odloudil Benetton. 

Na vítězství musel Eddie čekat dlouhých osm sezón - opět je tu Spa a dramatický závod v proudech deště, v němž Damon Hill vítězí před týmovým kolegou Ralfem Schumacherem. O rok později Heinz-Harald Frentzen vítězí ve dvou závodech a dokonce nějaký čas má šanci na titul mistra světa. Nakonec končí na třetí příčce stejně jako tým, který tím dosáhl svého maxima.

"Jako irský rodák zastávám myšlenku »Zkusme to a uvidíme, jak nás to bude bavit«. To, co měl tým Jordan, byl určitý dar - měli jsme skutečně skvělou partu lidí, kteří byli nějakým způsobem nadaní. To byl hlavní základ, který jsme posílili technickou stránkou," uvedl sedmašedesátiletý Jordan na slavnostním pódiu, kde převzal cenu John Bolster Award za úspěchy dosažené na poli F1. 

img-responsive

Nick Heidfeld jezdil v barvách Jordanu v závěru jeho existence (2004). | foto: Jordan Grand Prix

Nebyl by to Eddie, aby si také neodpustil malý vtip. Přítomnému Damonu Hillovi, který v jeho týmu absolvoval poslední dvě sezóny ve své kariéře, poděkoval za onen okamžik, kdy vstoupil do světa vítězných týmů, ale dodal, že se k němu připojil jen proto, aby si "polepšil v penzijním připojištění". Eddie zavzpomínal na dlouhé roky, po něž marně čekal na vítězství. "Bylo to jako zjevení. Usilovali jsme o něj, několikrát jsme byli blízko, mí piloti zajeli i pole-position a různé výborné výsledky, ale vítězství ne a ne urvat. A pak přišlo fantastické Spa 1998."

Poslední triumf pro Jordana v F1 zajistil poněkud komplikovaným způsobem Giancarlo Fisichella v Brazílii 2003, na sklonku roku 2005, po několika odmítnutých nabídkách k prodeji, přepustil Eddie svůj tým mezinárodní obchodní a investiční společnosti Midland Group, za níž stál podnikatel Alex Shneider. Ten také pod názvem MF1 Racing provozoval tým nadále, aby přes další prodeje (Spyker) dospěl až do nynější podoby Force India.

Jak bylo uvedeno při udělování ceny, Jordan vlastně vyhrál ve Formuli 1 pětkrát. Čtyřikrát triumfoval v Grand Prix a popáté v tom směru, že se udržel jako soukromý tým v tomto specifickém prostředí oněch dlouhých patnáct let.

Vytisknout

Diskuze: Rebel Eddie Jordan se dočkal ocenění za své působení v F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 07.12.2015 10:48 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lotus během testování v Abú Zabí

Renault čeká ještě jeden soud, dluhy Lotusu splatí do konce roku

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud