Současné pohonné jednotky spotřebovávají o více než čtvrtinu méně paliva než předchozí atmosférické V8 motory, špičkovou efektivitu spalování a obsahují pokročilé technologie, zákaznické týmy ale vycházejí na více než 550 milionů korun ročně (20 mil. eur), a kvůli tomu se dostávají do finančních potíží.
Ferrari minulý měsíc vetovalo návrh na snížení ceny na 325 milionů korun (12 mil. eur) kvůli svobodným obchodním principům a Mercedes si i za současné situace stěžuje, že na výrobě hybridních pohonných jednotek prodělává velké množství peněz.
Prezident FIA Jean Todt teď lituje, že před rokem 2014 nestanovili limit ceny, za kterou by je současní výrobci mohli ostatním týmům poskytovat: "Nebylo navrženo žádné omezení, což byla zřejmě chyba. To neznamená, že by bylo omezení nákladů přijato, protože jsme šest let navrhovali určitá omezení, která žel nikdy nebyla přijata."
Todt také lituje toho, že do pravidel nezanesli minimální množství týmů, které by výrobci museli zásobovat, byla-li by po jejich produktech poptávka. Současná pravidla stanoví maximální počet tří zákaznických týmů, pro jejich zvýšení je zapotřebí povolení FIA.
Na to momentálně doplácí Red Bull ve snaze nalézt co nejlepší motor pro příští rok. Honda sice dodává své pohonné jednotky pouze McLarenu, ale nic v pravidlech ji nemůže donutit k tomu, aby přijala rakouský tým pod svá křídla.
"Mělo to být v pravidlech, ale nebylo to do nich zahrnuto. S tím, jak jsou napsána, nemůžete dodávat většímu počtu týmů než tři. Není tam ale zapsán minimální počet týmů, které musíte zásobovat," komentuje Todt.
Neochota výrobců pohonných jednotek (tj. Ferrari, Hondy, Mercedesu a Renaultu) poskytnout dostatečnou slevu na své produkty vede FIA a Bernieho Ecclestonea ke snaze přivést do F1 nezávislého dodavatele levného motoru od roku 2017.