Bývalý konstruktér Ferrari promluvil: Vyhazov místo vděčnosti. Co bylo špatně?

Petr Hlawiczka, 1. září 2015, 06:30 Google+

Bývalý konstruktér Ferrari Nikolas Tombazis poprvé promluvil o svém vyhazovu. Italská stáj podle něj za letošní zlepšení může vděčit investicím a lidem, kteří na letošním voze začali usilovně pracovat ještě před provedením personálních změn.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 01.09. 18:44) Napište svůj názor
Ferrari SF15-T

Ferrari SF15-T | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Rozsáhlé personální změny a nečekané výpovědi
Tombazis, jenž byl nečekaně vyhozen na konci loňského roku novým šéfem Mauriziem Arrivabenem při rozsáhlých čistkách, po kterých museli odejít šéfové týmu Stefano Domenicali, Marco Mattiacci, prezident Luca di Montezemolo, šéf vývoje motorů Luca Marmorini a další.

Konstruktér řeckého původu nyní poskytl italským médiím otevřený rozhovor. S jistou dávkou hořkosti uvádí: "Nečekal jsem, že budu vyhozený. Předně - nesnažím se zbavit svých odpovědností, ale na voze pro rok 2014 jsem pracoval méně než na těch předchozích."

"Za druhé: auto pro rok 2015 bylo od roku 2008 první, na kterém jsem mohl hodně pracovat vlastníma rukama. Šlo také o první využití aktuálního aerodynamického tunelu. V této sezóně bychom se Mercedesu nevyrovnali, ale zlepšili bychom se. Ale tento pohled ti, kteří do Maranella přišli, nesdíleli," odhaluje bývalý konstruktér.

img-responsive

Nicholas Tombazis při prezentaci Ferrari F2012 | foto: Scuderia Ferrari

Přestože docházelo k mnoha změnám na vůdčích pozicích, svůj odchod nečekal: "Ferrari mě mohlo vyhodit jindy. Ale udělat to teď, to bylo nelogické. Očekával bych určité odlišné zacházení. Bylo mi líto Domenicaliho a také Montezemola. Vždy do mě vkládali velkou důvěru a jejich odchod z Ferrari byl šokem. Všichni dělají chyby, ale znovuzrození v roce 2015 zahájil původní personál."

Zastaralý tunel v Maranellu
Za trápení v předchozích sezónách podle Tombazise mohl zastaralý aerodynamický tunel. Red Bull naproti tomu do svého vybavení hodně investoval, proto získal pod vedením Adriana Neweyho čtyři tituly v řadě za sebou.

"Od roku 2010 byl Red Bull vždy napřed, ale Fernando [Alonso] byl blízko tomu, aby je porazil. Pomohl by nám zisk titulu? Psychologicky ano. Ale od roku 2009 jsme nikdy neměli tu nejlepší formuli na roštu."

Důvody vysvětluje takto: "V roce 2008 jsme do konce bojovali s McLarenem, a v sezóně 2009 jsme kvůli tomu měli zpoždění. Scénář nabral nesprávný směr - věnovali jsme se ve vývoji aktuálnímu stroji na úkor toho budoucího. Byl jsem součástí tohoto špatného cyklu, jenž vyvolal dominový efekt, který zastavil až James Allison."

img-responsive

Bývalý konstruktér Ferrari Nicholas Tombazis | foto: Scuderia Ferrari

"Ten mi poskytl podmínky pro práci na voze pro rok 2015. ... lituji, že v prosinci scházela trpělivost počkat si na výsledky. Dalším kritickým hlediskem byla modernizace továrny - situaci změnil Pat Fry. Mluvím tedy o dvou osobách, které postihl odlišný osud," pokračuje Tombazis.

Rostoucí role aerodynamických tunelů a Alonsův promrhaný talent
"Newey je genius, ale Red Bull nečelí stejnému tlaku, jakému jsme čelili my u Ferrari. Prostředí v týmu bylo špatné. Bylo to, jako byste měli pistoli za zády. Že jsme pak nebyli schopni vyvinout auto? Návrat širokých křídel od roku 2009 zvýraznil roli aerodynamický tunelů - a ten náš měl problémy," popisuje své pocity bývalý konstruktér Ferrari.

Bývalý šéf vývoje motorů Marmorini si stěžoval, že museli přistoupit na kompromisy kvůli požadavkům aerodynamického oddělení: "Luca se pak za to omluvil a vysvětlil, že jeho výroky byly zkresleny. Já jsem byl v roce 2013 hodně zaneprázdněný vývojem F138 a je pravda, že tam ke kompromisům došlo. Byly však drobné a netvořily ten základ ztráty na Mercedes."

img-responsive

Tombazis lituje, že Fernandovi Alonsovi nikdy nedokázali poskytnout auto schopné vyhrát titul | foto: Scuderia Ferrari

Na kolik je letošní auto SF15-T jeho? "Nejsem superstar, která si nárokuje veškeré zásluhy - pracujete jako tým. Auto pro rok 2015 bylo stejně jako v předchozích případech navrženo o rok dříve. Ihned bylo rychlé. Já jsem na své pozici pracoval až do začátku prosince, kdy již bylo ve výrobě." Uznání za úspěchy se již Tombazis ale od nového vedení nikdy nedočkal.

Ten více než svého vyhazovu lituje toho, že s Alonsem nezískali mistrovský titul: "Nikdy jsme pro Fernanda neměli vítězné auto, což je špatné. Byl tím nejlepším jezdcem v poli, a možná znovu bude. Pomalu začala narůstat nedůvěra. Pokud ale měl stroj maximálně na páté místo, Fernando dojel na čtvrtém. Ferrari si ho mělo nechat..  i mě."

Originál kompletního rozhovoru Tombazise pro Corriere della Sera si můžete stáhnout zde (docx; 1,5MB).

Vytisknout

Diskuze: Bývalý konstruktér Ferrari promluvil: Vyhazov místo vděčnosti. Co bylo špatně?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 01.09.2015 18:44 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Stefano Domenicali

Šéfové týmů volají po snížení hmotnosti monopostů

Lando Norris v závodě v ulicích Monaka

Norrisova budoucnost? Windsor předkládá angažmá, které mnohé překvapí

Max Verstappen s Red Bullem RB19 v Monaku

Red Bull není spokojen s vyzvednutím jejich vozu jeřábem, za jak dlouho soupeři okopírují jejich trik?

Max Verstappen s Red Bullem RB19 v Monaku

Red Bull přiznává, že při vylepšování vozu RB19 kopíroval Williams

Stříbrný Lewis Hamilton s vylepšeným Mercedesem W14 ve Španělsku

"Ať si nás ostatní kopírují," komentuje Marko vylepšení Mercedesu. Red Bull chystá další novinky, vyhraje letos vše?

Valtteri Bottas v závodě ve Španělsku

FOTO: GP Španělska - Vylepšené Mercedesy a Ferrari stíhají Verstappena marně

Start GP Španělska 2023

Verstappen Wolffa strašně štve. Horner se podivuje nad tím, že Russell nebyl potrestán + VIDEO

Guanyu Zhou zajel jeden ze svých nejlepších závodů (ilustrační foto)

GP ŠPANĚLSKA: Verstappenovu spanilou jízdu lemovali piloti Mercedesu

Lewis Hamilton gratuluje k vítězství Maxovi Verstappenovi po závodě v Maďarsku

PROHLÁŠENÍ: "Jsme jim v patách," má radost Hamilton

Start závodu v Barceloně

GRAFIKA: Startovní rošt GP Španělska po penalizaci Gaslyho

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. A... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Jenson Button s McLarenem MP4-30

Honda: McLaren MP4-30 není nejlepší po aerodynamické ani mechanické stránce

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Verstappen Wolffa strašně štve. Horner se podivuje nad tím, že Russell nebyl potrestán + VIDEO

  2. Red Bull přiznává, že při vylepšování vozu RB19 kopíroval Williams

  3. PROHLÁŠENÍ: "Jsme jim v patách," má radost Hamilton

  4. "Ať si nás ostatní kopírují," komentuje Marko vylepšení Mercedesu. Red Bull chystá další novinky, vyhraje letos vše?

  5. Norrisova budoucnost? Windsor předkládá angažmá, které mnohé překvapí

  6. GP ŠPANĚLSKA: Verstappenovu spanilou jízdu lemovali piloti Mercedesu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud