První Grand Prix Číny ve zpětném zrcátku

Daniel Šupa, 27. září 2004, 10:02 Google+

Debutový podnik asijské velmoci šlapal jako dobře namazaný stroj. Ale ne vše bylo ideální.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
GP Malajsie (Sepang)

GP Malajsie (Sepang) | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Jezdci, týmy, osobnosti, celý svět F1 měl v Šanghaji vše potřebné k tomu, aby si připadal jako v ráji. Okruh postavený nákladem 300 milionů USD splňoval nejpřísnější kritéria nejen co do bezpečnosti, ale i co do kvality zázemí a pohodlí.

Drobnou kaňkou na perfektní práci byly však nesmírně vysoké ceny. Zaplněné tribuny dávaly jasně najevo, jaký je zájem o bitvu 20 jezdců a deseti týmů, ale pokud se má takový trend udržet i v letech budoucích, bude se muset možná něco změnit.

Podle informací vidělo cokoliv za vnitřní branou areálu jen minimum místních obyvatel. GP Číny byla dle odhadů příliš lukrativním podnikem pro horní vrstvu čínské společnosti. Cena nejlevnějšího lístku se rovnala průměrné měsíční mzdě a cena Schumacherovy kšiltovky za 42 USD byla přece jen pro obyvatelstvo neúnosně vysoká.

„Příliš nákladná událost, místní sténají,“ tak zněl titulek v Shanghai Daily Monday. „Každý mi chce vykrást peněženku,“ stěžoval si citovaný divák. Další si stěžoval na nulovou možnost být součástí světa F1, a opět tak připomněl tolikrát proklamovaná slova, že jezdci jsou tu pro diváky a ne obráceně.

Vzhledem k tomu, že Čína nabízí prakticky největší a zároveň poslední nenaplněný obchodní trh, je jen logické, že se F1 vřítila spolu se svými partnery do tohoto volného prostoru. Automobilky a cigaretové mocnosti si slibují velký profit. Aby si ale Čína udržela svoji Grand Prix, musí mít diváky a ti zase zájem o F1.

Sám prezident FIA Mosley doporučil Číně udělat vše možné pro to, aby se motoristický sport v zemi zlevnil. A neměl tím na mysli jen lístky. Aby byli obyvatelé této velmoci natrvalo připoutáni k motorismu a F1, chtělo by to čínského jezdce v kokpitu monopostu, soudí Mosley.

Čínští představitelé počítají s tím, že okruh pokryje náklady za deset let a snaží se nalákat další přední světové seriály. Příští rok se zde má uskutečnit závod Moto GP. „Neočekáváme zisk minimálně tři roky a může trvat i deset let, než se zaplatí investice,“ připustil Yu Zhifei, zástupce generálního ředitele okruhu.

Na vahách debutového podniku jasně převážila pozitiva. V Číně se představil špičkový technologický svět. Bylo nádherné počasí. K vidění byl napínavý a vyrovnaný závod. Výsledné resumé tedy zní: GP Číny se podařila.


Foto: Scuderia Ferrari

Vytisknout

Diskuze: První Grand Prix Číny ve zpětném zrcátku

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Coulthard, David

Coulthardova budoucnost v F1 je nejistá

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud