První Grand Prix Číny ve zpětném zrcátku

Daniel Šupa, 27. září 2004, 10:02 Google+

Debutový podnik asijské velmoci šlapal jako dobře namazaný stroj. Ale ne vše bylo ideální.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
GP Malajsie (Sepang)

GP Malajsie (Sepang) | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Jezdci, týmy, osobnosti, celý svět F1 měl v Šanghaji vše potřebné k tomu, aby si připadal jako v ráji. Okruh postavený nákladem 300 milionů USD splňoval nejpřísnější kritéria nejen co do bezpečnosti, ale i co do kvality zázemí a pohodlí.

Drobnou kaňkou na perfektní práci byly však nesmírně vysoké ceny. Zaplněné tribuny dávaly jasně najevo, jaký je zájem o bitvu 20 jezdců a deseti týmů, ale pokud se má takový trend udržet i v letech budoucích, bude se muset možná něco změnit.

Podle informací vidělo cokoliv za vnitřní branou areálu jen minimum místních obyvatel. GP Číny byla dle odhadů příliš lukrativním podnikem pro horní vrstvu čínské společnosti. Cena nejlevnějšího lístku se rovnala průměrné měsíční mzdě a cena Schumacherovy kšiltovky za 42 USD byla přece jen pro obyvatelstvo neúnosně vysoká.

„Příliš nákladná událost, místní sténají,“ tak zněl titulek v Shanghai Daily Monday. „Každý mi chce vykrást peněženku,“ stěžoval si citovaný divák. Další si stěžoval na nulovou možnost být součástí světa F1, a opět tak připomněl tolikrát proklamovaná slova, že jezdci jsou tu pro diváky a ne obráceně.

Vzhledem k tomu, že Čína nabízí prakticky největší a zároveň poslední nenaplněný obchodní trh, je jen logické, že se F1 vřítila spolu se svými partnery do tohoto volného prostoru. Automobilky a cigaretové mocnosti si slibují velký profit. Aby si ale Čína udržela svoji Grand Prix, musí mít diváky a ti zase zájem o F1.

Sám prezident FIA Mosley doporučil Číně udělat vše možné pro to, aby se motoristický sport v zemi zlevnil. A neměl tím na mysli jen lístky. Aby byli obyvatelé této velmoci natrvalo připoutáni k motorismu a F1, chtělo by to čínského jezdce v kokpitu monopostu, soudí Mosley.

Čínští představitelé počítají s tím, že okruh pokryje náklady za deset let a snaží se nalákat další přední světové seriály. Příští rok se zde má uskutečnit závod Moto GP. „Neočekáváme zisk minimálně tři roky a může trvat i deset let, než se zaplatí investice,“ připustil Yu Zhifei, zástupce generálního ředitele okruhu.

Na vahách debutového podniku jasně převážila pozitiva. V Číně se představil špičkový technologický svět. Bylo nádherné počasí. K vidění byl napínavý a vyrovnaný závod. Výsledné resumé tedy zní: GP Číny se podařila.


Foto: Scuderia Ferrari

Vytisknout

Diskuze: První Grand Prix Číny ve zpětném zrcátku

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  • Pátek

    • Trénink ()
    • Kvalifikace ()
  • Sobota

    • Trénink ()
    • Závod ()
  • Neděle

    • Závod (22:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Coulthard, David

Coulthardova budoucnost v F1 je nejistá

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

  2. Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud