Jak jsme již dříve psali, McLaren očekává v Kanadě kvůli dlouhým rovinkám a výkonnostnímu deficitu motoru trápení. "Závod v Montrealu musíme přečkat ještě s výkonem, který teď máme k dispozici," uvádí jeden z inženýrů McLarenu. Pak by ale jejich konkurenceschopnost měla opět zvýšit, protože do Rakouska přivezou velký balík vylepšení.
Vylepšení aerodynamiky - Rakousko bude klíčové
"Pro Rakousko, což pro nás bude klíčový závod, máme velmi agresivní plán," uvádí Alonso pro španělský sportovní deník Marca. Z letošních 6 závodů do cíle dojel pouze dvakrát, v Monaku jej opět zradila technika.
Pilot McLarenu si uvědomuje, že musí být trpělivý, a často zdůrazňuje, že svého odchodu z Ferrari, s nímž by byl pořád jen druhý, nelituje. Ví, že letošní rok je v podstatě testem: "Ne zimním testem, ale testovací sezónou," upřesňuje.
"Požádal jsem Fernanda, aby si udržel svou důvěru v tento projekt i přes jeho špatný výsledek v Monaku. Na řadu přijde mnoho nových rysů s tím, jak postupujeme kupředu. Rakousko bude představovat vylepšení, které by nás mělo posunout na další úroveň," popisuje Eric Boullier.
Vylepšení se budou týkat hlavně aerodynamiky, poté Honda využije své vývojové žetony pro výkonnostní posun - zřejmě před Velkou cenou Maďarska. V Monaku se McLaren dočkal prvních bodů i přesto, že v oblasti výkonu ztrácel na Mercedesy a Ferrari kolem 50 koní, protože na klikaté městské dráze počet koní nehraje moc velkou roli: "Je jen z poloviny tak důležitý, jako v Monze," prohlásil šéf vývoje motorů Mercedes Andy Cowell.
Šasi MP4-30 se většího vylepšení dočká až v Rakousku (foto: McLaren)
Honda zvýší výkon, do léta chce vyčerpat první vývojové žetony
Od počátku roku již Honda získala přes 50 koní, což ji umožnily spolehlivostní úpravy jejich pohonné jednotky, která má v genech mnohem vyšší výkon. Krok po kroku řeší své potíže, aniž by musela čerpat žetony: posílila pohon MGU-K, zlepšila chlazení turbíny, kompresoru a MGU-H, který se nachází mezi válci 1,6litrového V6 motoru. K tomu pomohla lepší izolace senzorů a kabeláže a úprava vnitřního uspořádání.
FIA ale tento přístup bude chtít nyní omezit - od Monaka po týmech vyžaduje detailní dokumentaci včetně fotografií a výkresů minimálně 8 dní před nasazení takových "spolehlivostních" úprav. Honda chce v období po Rakousku, kde dojde k zlepšení šasi, a před letní přestávkou, zahájit také ofenzívu a přispět k celkové konkurenceschopnosti balíku svou první výkonnostní úpravou pohonné jednotky a ERS.
Nedojde k tomu ale dříve než v Rakousku. Alonso s Buttonem nyní ve svých vozech mají třetí letošní motor, který nasadili v Barceloně a s nímž by chtěli vydržet alespoň 4 závody, tedy do Rakouska. Vylepšení se tedy dotknou až toho čtvrtého motoru, jinak by v závěru sezóny mohli čelit příliš mnoha penalizacím.
Honda svůj plán čerpání vývojových žetonů tají, na ty první by ale
měla sáhnout ještě před letní přestávkou (foto: McLaren)
Ke zlepšení dojde, chce to ale svůj čas
Boullier ale tyto závěry odmítá potvrdit - Honda zkrátka vylepšení nasadí, "až budou připravena." Dodává, že oba jejich pilot jsou s plány týmu a dosahovanými pokroky otevřeně seznamováni: "Byla by chyba jim říkat, že půjde o jejich rok. Pokud chcete vybudovat dlouhodobý projekt, nejdůležitější věcí je důvěra a transparentnost."
Proto neočekávají okamžité úspěchy: "McLaren - Honda odvádějí fantastickou práci. Od února, kdy jsme byli o pět sekund pozadu, jsme se hodně zlepšili. U těchto věcí byste si vždy přáli, aby se zlepšovaly rychleji, ale myslím si, že všichni odvádějí skvělou práci," chválí Button.
"Je to vždy těžké. Závodíte a nejste na bodech, a tak se vás lidé ptají, proč. Vyžaduje to svůj čas, ale když se podíváte na detaily, tak pokroky děláme. V Monaku jsme byli na bodech - ne díky štěstí, ale proto, že jsme měli rychlost. Snad se nám to podaří převést do několika příštích závodů," přeje si zkušený britský pilot.