Hill: Sdílení dat jako krádež talentu

PH, 30. června 2014, 08:20 Google+

Sdílení dat mezi týmovými kolegy je dnes běžnou součástí Formule 1. Ne každému se to zamlouvá a piloti se stále snaží si svá tajemství chránit.

Počet komentářů:  10 komentářů (Poslední 02.07. 10:08) Napište svůj názor
Mercedes

Mercedes | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff před skrýváním některých skutečností v rámci týmu po Velké ceně Rakouska varoval: "Atmosféra není taková, jako v dřívějších závodech. Pozorujeme, že se to stává velmi soutěživé. Průhlednost trochu trpí a my se musíme ujistit, že to tým nepoškodí.

Potřebujeme pochopení celé skupiny. Celá skupina musí pracovat společně, nejen piloti, ale i inženýři na obou stranách garáže. Nechceme vidět žádné skrývání formy. Nechceme vidět žádná zrušená kola, když se potřebujeme učit o voze!"

Samotní piloti se pochopitelně snaží si něco nechávat pouze pro sebe. Nico Rosberg například po závodu ve Spielbergu řekl: "Pokud někde najdu drobnou výhodu, pak o ní nebudu všem říkat, nechám si ji pro sebe." I Hamilton několikrát vyjádřil svou frustraci z toho, kolik se toho jeho týmový kolega může naučit studiem jeho dat, která jsou dnes v F1 v rámci týmů běžně sdílena.

hamilton - rosberg
Týmoví kolegové si i přes povinnost sdílet data snaží některá svá tajemství uchovat
(foto: Mercedes AMG F1 Team)

To se nelíbí například bývalému mistrovi světa Damonovi Hilllovi: "V určitém smyslu to je jako kdybyste druhého kluka okrádali  o jeho talent. Informací je příliš. V držení tajuplného soukromí, talentu či daru sportovce toho zůstává velmi málo. Pokud Lewisovu zvláštní techniku rozeberou až na kost, pak je to až příliš vetřelé."

Jak to bylo za jeho doby? "Neměli jsme všechna tato data. Pilot se musel vypravit na okruh, sledovat a zjistit si to. Nebyla jiná šance než pracovat na svém poznání. Teď je každý detail, každá odlišnost sdílená mezi inženýry."

"Dostáváme se do bodu, kdy inženýři říkají pilotům, jak mají jezdit. Myslím, že zacházíme příliš daleko," kritizuje Hill běžnou politiku sdílení dat. Zatajování informací brání na druhou stranu týmům v pokroku.

Jde však o paradox každé stáje F1: primárním cílem je porazit konkurenci, jenže polovina garáže chce zároveň porážet tu druhou - k čemuž dle vyjádření pilotů i vedoucích představitelů týmů dochází.

hamilton - rosberg
Lewis Hamilton před Nicem Rosbergem (foto: Mercedes AMG F1 Team)

Jo Ramirez, koordinátor McLarenu v době, kdy si šli v rámci jedné garáže po krku Alain Prost s Ayrtonem Sennou, vzpomíná: "Když se to zhoršilo, pak to bylo opravdu špatné - měli jsme dva týmy uvnitř jednoho. Navzájem si věci zatajovali. U McLarenu to bylo téměř tak, že jsme měli dvě porady na dvou různých místech.

Velmi často byly schůzky oddělené - nebo ve stejném pokoji, ale v jiném rohu. Inženýři Senny si věci nechávali pro Sebe a Prostovi inženýři také. Obě strany se více zajímali o vítězství svého jezdce," pokračuje Ramirez. Na večeře sice chodili společně, hranice mezi nimi však i tam byla zřetelná.

Pro vedoucí Mercedes je teď výzvou, aby zvládl rivalitu mezi týmem Hamiltona a týmem Rosberga. "Inženýři vstoupí do klubu svého jezdce. Zvrhne se to a vystupňuje, pokud to nepotlačíte," uvádí bývalý technický ředitel Jordanu - Gary Anderson.

Náskok Stříbrných šípů byl v Rakousku menší než v předchozích závodech, Williamsy je v kvalifikaci porazily a Valtteri Bottas dojel těsně za nimi na třetím místě. V další části sezóny však možná bude už muset sáhnout k týmové režii, které se dosud vyhýbal, za což zaslouží obdiv. A to může vést k dalšímu zhoršení situace. V šampionátu zatím ale mají dostatečný náskok: druhý Red Bull ztrácí 158 bodů, třetí Ferrari 203 bodů.

Vytisknout

Diskuze: Hill: Sdílení dat jako krádež talentu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 10, poslední 02.07.2014 10:08 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 10 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace měří pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Hamilton, Lewis

Hamilton v F1 postrádá jednoduchost, v Silverstone chce být první již v…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  2. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  3. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  4. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

  5. GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace měří pořadí

  6. GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud