Suverénní výkony podává Mercedes, na který zatím nikdo nemá, ale nejlepším týmem za ním je překvapivě Force India. Na záda se jí dívají i takoví velikáni, jako je mistrovský Red Bull, italské Ferrari či britské týmy McLaren a Williams.
Jistě, vozy VJM07 pohání nejlepší pohonná jednotka - Mercedes PU106A Hybrid. Jenže tu mají za zády i oba posledně jmenované týmy. Její rozpočet nedosahuje ani polovinu toho, co u špičkových stájí. Díky mexickým sponzorům, kteří během zimy přišli se Sergiem Pérezem, narost o 15 % na 100 milionů Eur (kolem 2,75 miliardy Kč). Vše navíc zvládá jen s 340 zaměstnanci, zatímco jejich počet u některých týmů přesahuje 7 stovek.
"Fungujeme tak, jak fungujeme. Máme ideální složení," uvádí skromně sportovní ředitel Otmar Szafnauer. Mnozí inženýři ve stejné továrně působí od dob Jordanu. Ta ve srovnání se špičkovým technologickým centrem McLarenu působí jako stará garáž. Vyznačuje se nedostatkem místa, a tak se mnoho dílů vyrábí mimo ní.
Force India je přesto efektivní. Již léta patří k lepším týmům středu pole a občas to natře některému z těch větších. Vznikla v říjnu 2007, když indický obchodník Vijay Mallya (společně s Michielem Molem) odkoupili za 90 milionů Eur tým Spyker F1.
Obrovská radost: Sergio Pérez s Force Indií VMJ07 dojíždí v Bahrajnu na třetím místě
před Red Bullem Daniela Ricciarda (foto: Sahara Force India)
Již ve své druhé sezóně v roce 2009 dokázala vyhrát kvalifikaci - Giancarlo Fisichella před Velkou cenou Belgie. V závodě pak dojel po struhující bitvě o necelou sekundu za Kimim Räikkönen na Ferrari. Na rozdíl od stáje z Maranella kvůli omezeným financím jezdila bez KERSu, který mohl navýšit výkon motoru až o dalších 80 koní.
Ale zpět do současnosti. V Bahrajnu minulý týden skončil Pérez na pódiu a jeho týmový kolega Nico Hülkenberg projel cílem jako pátý, čímž indické stáji zajistil slušnou porci 25 bodů. "Třetí místo nám nebylo darováno, vyjeli jsme si ho vlastní silou," tvrdí Szafnauer.
Noční závod za umělého osvětlení jim přitom moc neseděl. Za většího horka by Force India byla ještě lepší. Teplota před startem spadla v poušti na 25 °C. "Pro nás to bylo špatné. Za horka na ostatní získáváme díky chlazení. Nemusíme otevírat v karosérii tolik otvorů."
Přitom do Bahrajnu toho moc nového nepřivezla. "K pokroku došlo díky tomu, že inženýři lépe porozuměli autu," vysvětluje Szafnauer a pochvaluje si přitom i své piloty: "V Nicovi a Sergiovi máme jednu z nejlepších jezdeckých dvojic v poli."
Když se k tomu přidala dobrá práce s pneumatikami, které u vozu VJM07 vykazovaly oproti ostatním nízkou degradaci, bylo možné zvolit o pět sekund rychlejší strategii a dojet si pro výborný výsledek.
Talentovaný Nico Hülkenberg u svých mechaniků (foto: Sahara Force India)
V čem je Force India dobrá
Její konstruktérský tým učinil správná rozhodnutí. Filozofii má přitom pořád stejnou: přijít od začátku s dobrým vozem, protože v sezónním vývoji ve srovnání se špičkovými týmy trochu ztrácejí. "Nemůžeme si dovolit pokusy, které by nevyšly. My musíme trefit první ránou," řekl před časem technický ředitel Andy Green pro Auto Motor und Sport.
Nikterak se netají tím, že jsou dobří v kopírování cizích nápadů. Vybírají si to, co by mohlo nejlépe vyhovovat jejich vozu, a podle toho stanovují si priority. Mezi ně patří zejména minimální hmotnost, která je pravidly letos stanovena na 691 kg.
Zatímco si Sauber stěžuje, že má 20kg nadváhu, Force Indii se podařilo vyrobit velmi lehké šasi, díky kterému můžou rozmístit ještě 10kg závaží pro lepší jízdní vlastnosti. "Méně hmotnosti a více možnosti pro hrátky s vyvážením zaručuje dobré časy na kolo. Tohle je fyzika," uvádí Green.
Zřejmě slušný oddíl (foto: Sahara Force India)
Vývoj v průběhu sezóny - 15 bodů přítlaku a půl sekundy k dobru pro Čínu
Nezanedbává však ani další vývoj. Pro Čínu příští týden chytá nová křídla, podlahu, deflektory i zavěšení, což by jí papírově mělo přinést dalších 15 bodů přítlaku, lepší mechanickou přilnavost a až půl sekundy v časech na kolo. Ve výrobě musí být vždy o jednu velkou cenu napřed.
Do Kanady potom chystá nový balík chlazení, těsnější karosérii s menšími chladicími otvory. Doba potřebná k výrobě těchto dílů dosahuje 12 týdnů. Proč tak dlouho? "My musíme u našich dodavatelů vystát frontu a nemáme tolik peněz, co Red Bull, abychom si mohli v Austrálii hledat exkluzivní výbavu, jejíž dodání trvá osm týdnů," prozrazuje Szafnauer.
Je Force India momentálně nejlepším ze zákaznických týmů Mercedesu? "To záleží na vlastnostech okruhu, kdo je lepší - jestli my, McLaren nebo Williams." Pořadí v šampionátu konstruktérů však zatím vyznívá v její prospěch.