Proč se nová pravidla "zelenější F1" Neweymu nezamlouvají?

Jana Šrámková, 5. dubna 2014, 17:59 Google+

Adrian Newey zpochybnil přínos snah o zelenou Formuli 1. Podle něj by peníze za drahé motory mohly být lépe utraceny jinde.

Počet komentářů:  16 komentářů (Poslední 07.04. 13:56) Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Nové pohonné jednotky: 1,6 litrové šestiválcové turbomotory a přístroje na rekuperaci energie jsou efektivnější co se spotřeby paliva týče (využijí ho o 30% méně než loňské osmiválce). Snaha je taková, že tyto hybridní motory se z F1 přesunou i na silnice. Podle Adriana Neweyho, technického ředitele Red Bullu, to však není ten správný směr.

"Když dojde na baterie, jsou elektrická auta zelená jen v případě, že jsou poháněny z přírodních zdrojů. Když je poháněn pohonnou jednotkou na uhlí, zcela jasně to vůbec není ekologické. Díky novým pravidlům v F1 jde spousta energie na výrobu baterií a aut a proto je to tak drahé. Tento koncept hybridních aut, které jsou automaticky ekologické, je zkrátka velké zjednodušení celé situace," komentuje novou éru Newey.

"Navíc jsou i jiné způsoby, které při takových výdajích můžete použít k větší efektivitě. Můžete udělat vůz lehčí nebo aerodynamičtější: v obou těchto věcech je F1 dobrá. Letos jsou například auta o 10% těžší kvůli novým motorům. Abych byl upřímný, myslím, že je to prostě trošku sporné. Pro mě ze sportovního úhlu pohledu je efektivita, strategie či ekonomie jízdy dobrá pro sportovní auta, což je však trošku jiný způsob závodění. F1 by měla být o vzrušení. Měla by být o jezdci a voze, který jede v každém kole na maximum," popisuje.

"Auta jedou pomaleji, to bychom měli zmínit... okey, využijí o 50kg méně paliva, ale aby toho docílily, jedou o hodně pomaleji," nelíbí se Neweymu. Faktem je, že nejlepší kvalifikační čas Nica Rosberga 1:33,185 v Bahrajnu byl o 0,8 pomalejší než ten loňský (1:32,330), který mu tehdy zajistil pole-position.


Neweymu se zelený směr příliš nezamlouvá (foto: Red Bull Racing)

Newey sice dodává, že by pochopitelně nechtěl návrat ke "žroutům paliva," ale i když jsou podle něj pravidla technicky zajímavá, stále se musí ptát, zda jsou pro F1 nejvhodnější. "Jde o vztah výdajů, váhy, aerodynamiky... všech možných faktorů, pokud jde o relevanci na silniční auta. Máme balík, který je velmi komplikovaný a drahý. Cena pohonné jednotky se přinejmenším zdvojnásobila oproti loňsku, což je pro menší týmy náročné a myslím, že je komlikované to vybalancovat," zamýšlí se designér Red Bullu.

A co se formy Red Bullu týče, obhájci titulu letos zatím na vedoucí Mercedes ztrácejí a Newey dal jasně najevo, že viní Renault. Na páteční tiskové konferenci po datazu, zda se jejich motor dokáže dostat na výkonnost Mercedesu, odpověděl: "Nemyslím, že tento týden tu máme něco příliš odlišného, ale vlastně byste se měli ptát té osoby sedící za mnou," a v napjaté atmosféře přenechal slovo Remimu Taffinovi  z Renaultu.

Vytisknout

Diskuze: Proč se nová pravidla "zelenější F1" Neweymu nezamlouvají?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 16, poslední 07.04.2014 13:56 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 16 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen se zařadil po bok pětice pilotů se čtyřmi a více mistrovskými tituly

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Hamilton, Lewis

Ve třetím tréninku nejrychlejší Hamilton před Rosbergem, Vettel po smyku…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  4. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

  5. Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

  6. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud