Na čem Red Bull zakládá svou argumentaci
"Odvoláváme se na základě to, že si jsme extrémně jistí tím, že jsme pravidla neporušili a že jsme nepřekročili průtok paliva 100 kg/h, který může vůz a motor využít," tvrdí pro Sky Sports Horner, jehož jezdec Daniel Ricciardo byl v Melbourne diskvalifikován poté, co dojel na překvapivém druhém místě.
"Celý náš případ se zakládá na tom, které hodnoty jsou správné. Máme senzor [FIA], který ujíždí a nečte je správně versus rozdělovač paliva, o němž víme, že je kalibrovaný a že u něj po celý víkend nedocházelo k odchylkám.
Neporušili jsme technická pravidla. Nepřekročili jsme limit průtoku a senzor, který snad budeme moci během odvolání předvést, je chybný," pokračuje ředitel Red Bullu. V takovém případě mohou týmy dle technické směrnice 016-14 vydané 1. března 2014 přejít na alternativní metodu měření - ovšem pouze na pokyn FIA.
Radost Red Bullu v Austrálii netrvala dlouho (foto: Red Bull Racing)
Jsou technické směrnice nadřazené pravidlům?
Technické směrnice, které žel nejsou veřejnosti přístupné, vydává FIA, aby objasnila pravidla a upřesnila výklad ve složitých technických oblastech. Podle mnoha týmů F1 jsou nadřazena samotným technickým pravidlům, Horner je ovšem považuje pouze za "názory technického delegáta," a tudíž jsou podle něj pravidlům podřízená. Odvolací soud tedy potvrdí i jejich důležitost.
Klíčové však bude argument FIA, která neumožňuje týmům brát věci do vlastních rukou a přecházet na záložní metodu měření, i když se Red Bullu podaří dokázat, že homologovaný senzor je nepřesný - což vzhledem k problémům, které měly i ostatní týmy, zřejmě nebude problém. Všichni se musí řídit vedením FIA, která dohlíží nad šampionátem - tak, jak to kromě Red Bullu v oblasti průtoku paliva učinili všichni ostatní soupeři.
Ostatně, již ve zdůvodnění diskvalifikace v Melbourne komisaři uvedli: "Ačkoliv senzor ukazoval odlišné hodnoty... zůstává homologovaným a požadovaným senzorem, podle kterého musí tým měřit svůj průtok paliva, pokud nedostane svolení FIA k tomu, aby to dělal jinak." Originální dokument FIA podrobně zdůvodňující diskvalifikaci Red Bullu najdete zde.
Christian Horner pevně věří, že u odvolacího soudu uspějí (foto: Red Bull Racing)
Historie se opakuje aneb tradiční hrozby odchodem
Majitel Red Bullu Dietrich Mateschitz dal z rozhodnutí komisařů na začátku týdne najevo frustrace a pohrozil tím, čím minulý rok Mercedes po tajném testu pneumatik - odchodem z F1 (více zde). Jeho společnost do F1 za poslední léta nalila miliardy a Berniemu Ecclestonovi se zavázala k účasti v šampionátu až do roku 2020.
Mateschitz využil osvědčenou taktiku, kterou dlouhá léta před Mercedesem využíval Enzo Ferrari, který často hrozil odchodem z F1, jednou dokonce postavil vůz pro IndyCar, aby dodal váhu svým argumentům. V této tradici pokračoval i Luca di Montezemolo, když chtěl například bývalý prezident FIA Max Mosley zavést rozpočtové stropy - a uspěl.
Odvolací soud FIA se diskvalifikací Red Bullu bude zabývat v Paříži 14. dubna 2014 od 9:30 hod, bezprostředně po skončení jednání bychom se měli dozvědět verdikt.