Proč nejsou nové okruhy tak vzrušující jako Suzuka

BŽ, 23. října 2013, 12:00 Google+

Důvody vysvětluje Christian Epp z firmy Tilke Gmbh zodpovědný za návrh okruhu Circuit of the Americas v texaském Austinu.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 24.10. 15:38) Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Vytvořit znovu zatáčky, jako jsou l’Eau Rouge Raidillon v belgickém Spa Francorchamps a 130R v japonské Suzuce, je v současnosti prakticky nemožné. Tvrdí to pro f1fanatic.co.uk designér okruhu v Austinu, na kterém se pojede poslední závod sezony, Christian Epp.

Podle něj za současných pravidel FIA se nedá navrhnout emotivní okruhy. Zásahy z důvodů bezpečnosti tlumí kreativitu architektů navrhujících závodní okruhy. „Při návrhu okruhu se musí vycházet z pochopení dynamiky řízení závodního vozu, samotný okruh se může podle toho i navrhnout, ale za současné situace by ho FIA neschválila,“ vyhlásil Epp.

V případě okruhu v Austinu chtěl organizátor závodu Tavo Hellmund od Tilkeho, aby měla nová trať sérii zatáček, inspirovanou „klasickými“ zatáčkami ze slavných závodů Formule 1. „Chtěli po nás vytvořit podobné úseky, jako l’Eau Rouge, některé části Suzuky, Laguna Secy, nebo Maggots/Becketts v Silverstonu,“ pokračuje Epp.

„Například zatáčka Eau Rouge se dá projet rychlostí 300 km/h, dnes je potřebná na dosažení této rychlosti rovinka dlouhá asi 1 km. Takže to není tak jednoduché. Vždy, když chcete do okruhu zakomponovat něco podobného, jste omezen. Dobře, můžete mít na okruhu tři nebo čtyři podobná místa, ale ne deset. To by musel být okruh dlouhý třicet nebo čtyřicet mil.“

Christian Epp reagoval i na nedávný názor Anthonyho Davidsona o přílišné bezpečnosti závodních okruhů. I podle Eppa je frustrující konstatovat, že moderní okruhy nesplňují očekávaní v porovnání se staršími okruhy. „Na druhé straně ale lidi chtějí bezpečnost. Například, když zemřel Ayrton Senna, nebo jiní jezdci Formule 1, veřejnost požadovala, aby se udělalo něco pro zvýšení bezpečnosti. Pár věcí se udělalo na vozech, některé na okruzích. V posledních dvaceti letech se významně zvýšila úroveň bezpečnosti pilotů.“

Při navrhování okruhu je velmi důležité nabídnout i vhodné místo s vhodným terénem ze strany organizátorů. „L’Eau Rouge je oblíbená zatáčka i kvůli terénu, který ovlivnil její tvar.“ Ze stejného důvodu je dobře hodnocen i okruh v Austinu, i když je z nové generace. „Při navrhování tohoto okruhu jsme měli štěstí na tvar terénu. Přizpůsobili jsme se místní topografii, která nám umožnila navrhnout zajímavou trať. Ne vždy máme takové štěstí, na mnoha místech se musíme uspokojit s tím, co nám nabízí terén. Pak se snažíme svou práci odvést nejlépe, jak to jen jde.“

„Při navrhování jakéhokoliv okruhu musíme u nás ve firmě brát do úvahy mnoho faktorů, které naši práci ovlivňují – samotnou charakteristiku vozovky závodního okruhu, bezpečnost a mnoho jiných dopředu určených veličin a charakteristik. Musíme připravit místo, které se bude používat od prvního dne.

Musí být vhodné pro média, FIA, návštěvníky. Všechny jmenované skupiny lidí musí být spokojené. Dejme tomu, že se přijede na závod podívat 120 000 lidí a každý by nám mohl říct, co se mu líbilo a co ne, abychom měli zpětnou vazbu a nasbírali tak zkušenosti. To by bylo dobré. Samozřejmě nejvíc nás zajímají názory jezdců, proto se nejvíc věnujeme trati. Ale na názory diváků také nesmíme zapomínat,“ dodává Epp.

Vytisknout

Diskuze: Proč nejsou nové okruhy tak vzrušující jako Suzuka

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 24.10.2013 15:38 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

  • Pátek

    • Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:30 - 23:14)
  • Sobota

    • Závod (18:00 - 19:00)
    • Kvalifikace (22:00 - 23:00)
  • Neděle

    • Závod (22:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Massa, Felipe

Ferrari o "sabotování" převodovky, držení Massy či o toleranci Alonsových…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

  2. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud