Celý problém vešel na světlo světa během Grand Prix Monaka, kdy se ostatní týmy a veřejnost dozvěděly o testu Mercedesu bezprostředně po závodu v Barceloně. Ferrari i Red Bull okamžitě vznesly protest kvůli tomu, že stáj Mercedes použila aktuální monopost. Stewardi předali celou záležitost FIA.
Jenže poté se ukázalo, že Ferrari přes svou dceřinnou společnost, Corse Clienti, také testovalo v Barceloně pneumatiky Pirelli. Italové jezdili s vozem z roku 2011 dva týdny před Mercedesem. V pátek v noci vydala FIA prohlášení, ve kterém požaduje, aby se jak Mercedes tak Ferrari účastnily vyšetřování.
"FIA požádala jak Team Mercedes AMG Petronas F1 tak Scuderia Ferrari Team, kteří se účastnily pneumatikových testů v průběhu sezony 2013, aby podaly další informace v průběhu vyšetřování celé záležitosti.
Z nelegálního testování pneumatik Pirelli byl až doposud obviňován pouze Mercedes...
FIA se začla případem zajímat na popud stewardů z Monaka, požadujeme další informace ve světle odpovědi, kterou jsme obdrželi ze strany Pirelli. To bylo požádáno o podání vysvětlení v úterý 28. května," stojí ve zprávě FIA.
Až doposud se celá kauza točila kolem týmu Mercedes, který jezdil s aktuálním autem. Jenže teď je do celé kauzy vtaženo i Ferrari, což je více či méně překvapivé. Až doteď se totiž mělo za to, že testování s vozem ze sezony 2011 je v pořádku. Detaily o testu se na veřejnost samozřejmě nedostaly.
...Ferrari bylo jedním z týmů, které podaly protest. Ale jak se ukazuje, ani Ferrari nemá čistý štít.
Má se však za to, že testování s F150 bylo hrazeno ze strany Pirelli a o vůz se během testů staralo Corse Clienti, tedy skupina co nemá se závodním týmem co dočinění. Týmy F1 dlouho považovaly testování s dva roky starými vozy za zcela legální. Článek 22.1 sportovních pravidel F1 přesně definuje, která auta jsou osvobozena od zákazu testů během sezony. Jisté je to, že určitě mluví o jiných vozech, než těch aktuálních.
"Za testování na trati se považuje jakékoliv ježdění na trati provedené týmem soutěžícím v šampionátu za použití auta, které odpovídá vozu současné specifikace podle aktuálních technických regulí nebo těch, které platily vloni nebo budou platit příští rok," zní definice. Podle možného názoru tedy vozy z roku 2011 nejsou dostatečně odlišné od těch letošních.