Analýza sektorů: Rosberg si první místo vysloužil skvělým průjezdem první zatáčky

Petr Hlawiczka, 25. května 2013, 22:30 Google+

MONAKO - ANALÝZA SEKTORŮ; Jak si vedli piloti během kvalifikace v jednotlivých sektorech monackého městského okruhu a jakých maximálních rychlostí dosahovali v klíčových úsecích?

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 26.05. 01:14) Napište svůj názor
Mercedes

Mercedes | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

První sektor začíná velice záludnou zatáčkou St. Devote, do níž se obtížně brzdí a která je náročná na správný průjezd, jak nám svými karamboly o víkendu doložili několikrát Grosjean či Massa. Po klikatícím se stoupání do kopce piloti projíždějí středně rychlým úsekem kolem kasina a po vyhnutí se hrbolu v levé straně trati začíná před brzděním do Mirabeau druhý sektor.

Na jeho začátku se nachází nejpomalejší místo - vlásenka Faremont Hill. Po projetí dvou pomalých pravotočivých zatáček následuje nejdelší úsek na plný plyn vedoucí tunelem. 175 metrů před šikany 10/11 s nejtvrdším brzděním se nachází speed trap - místo měření maximálních rychlostí.

Poslední sektor začíná za první ze středně rychlých levotočivých zatáček před rychlou šikanou 13/14, kde je nádherné pozorovat monoposty na limitu prudce měnící směr, řítící se podél svodidel. V závěru přichází série pomalých zatáček: šikana 15/16 a dvě pravotočivé kolem kavárny Rascasse a nájezd na cílovou rovinku.

Více o technických výzvách městského okruhu v Monaku najdete zde.

mapa
Mapa městského okruhu v Monte Carlu (zdroj: FIA)

Vlivem proměnlivého počasí nemají časy krom nejlepší desítky příliš velkou vypovídací hodnotu: v Q1 se jezdilo průměrně o 8,5 % pomaleji než v Q2, poslední část byla o další 4 % rychlejší.

Potřetí za sebou se z vítězství v kvalifikaci raduje Nico Rosberg, který v Monaku vyrůstal a dnes zajel téměř o půl sekundy rychlejší čas (1:13, 876 min) než loni Michael Schumacher.

Základ k němu položil skvělým průjezdem první zatáčkou, a byť jeho týmový kolega Lewis Hamilton dal dohromady ideální kolo a ve druhém a třetím sektoru ukrajoval ze čtvrtsekundového deficitu z toho prvního, nakonec byl o 93 tisícin sekundy pomalejší.

Své nejlepší sektory do jednoho kola v Q3 poskládal i Räikkönen, Alonso a Button, jehož žel zradilo palivové čerpadlo - jinak by skončil podstatně výš. Závadu zjistil McLaren už na konci Q2, během krátké přestávky s ní však nestihl nic udělat.

Již před Q3 tedy věděli, že to žádná sláva nebude. "Tohle byla naše největší šance kluci, ale promarnili jsme ji," hlesl po kvalifikaci do rádia zklamaný Jenson. McLaren věří, že dnes mohl obsadit pátou, možná dokonce i čtvrtou pozici.

Největší rezervu naopak nevyužil Vergne - mohl být o 0,139 s rychlejší. Po Q1 se na tým rozčiloval v rozhovoru s novináři Di Resta, který měl v kapse dokonce 1,075 s a mohl v případě nasazení čerstvých přechodných pneumatik v pohodě postoupit. "Kdyby," na které se nehraje.

monako_sektory

Nejvyšší rychlost dnes byla překvapivě naměřena Markovi Webberovi - 284,1 km/hod ve třetí části kvalifikace. Pomohl mu k tomu zřejmě jeden z vozů soupeřů. Jinak po celý víkend byly na monackých "rovinkách" pravidelně nejrychlejší Force Indii a McLareny, který dělá drobné krůčky vzhůru.

Z maximálních rychlostí Vettela na pomezí sektorů jde vidět, o kolik je Red Bull díky přítlaku silnější v průjezdech zatáčkami. Nejlépe to ilustruje zatáčka kolem kasina, za kterou byl až o 9,8 km/hod rychlejší než vítězný Rosberg, byť na rovince za tunelem byl o 2,7 km/hod pomalejší.

Vettel se omluvil v závěru za své chybky a přílišnou agresivitu vůči pneumatikám - cítil, že dnes mohl Mercedesy po jejich čtyř kvalifikačních vítězstvích konečně porazit. Před zítřejší velkou cenou je však úřadující mistr světa ve výborné pozici: startuje sice za stříbrnými šípy, ale před svými největšími konkurenty - před Alonsem a Räikkönenem.

monako_max-rychlosti

Degradace pneumatik ani opotřebení zítra nebude představovat významnější problémy, týmy proto budou během závodu volit jednu či dvě zastávky v závislosti na rychlosti svých vozů a pozici na trati.

Rozhodovat se budou flexibilně během závodu, kdy budou muset také případně reagovat na výjezd safety caru. Teoreticky je nejrychlejší dvouzastávková strategie: začátek na super-měkké směsi s výměnou pneumatik za měkké ve 20. a pak znovu ve 49. kole.

Alternativou je jednozastávková strategie s přezutím na tvrdší ze dvou nabízených směsí v 36. kole, popř. ve 42. kole, bude-li někdo startovat na měkké směsi s tím, že poslední část odjede na super-měkké.

 

Video zachycující rádiokomunikaci pilotů se svými inženýry během kvalifikace najdete zde (heslo: tunnel, credit: Brain Jee).

Vytisknout

Diskuze: Analýza sektorů: Rosberg si první místo vysloužil skvělým průjezdem první zatáčky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 26.05.2013 01:14 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Wolff, Toto

Mercedes potvrzuje jednání o dodávkách motorů s Williamsem

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

  3. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud