Po Velké ceně Španělska Pirelli oznámilo, že by se od GP Kanady rádo vrátilo k loňské struktuře gum. O tři dny později si slovo vzala FIA, která byla podporována Force Indií, Ferrari a Lotusem. Dle článku 12.6.3 technických pravidel musí být specifikace gum odsouhlasena nejpozději 1. září předcházejícího roku.
Nějaké dodatečné změny jsou možné pouze se souhlasem všech týmů. V důsledku toho muselo Pirelli svoje plány změnit. Mluví se pouze o menších změnách, konkrétně o zabránění možnosti oddělení se běhounu od zbytku gumy.
Doposud jsme měli ale pouze mlhavou představu o tom, co Pirelli zamýšlí. Počítalo se pouze s omezenými modifikacemi na zadních gumách, dnes však italský výrobce informoval týmy o svých změnách detailněji. Mělo by pouze dojít ke změně ocelového kruhu na vnější straně. Pirelli plánuje nasazení loňského kevlarového kruhu.
Zbývající části konstrukce gum i směsí by měly zůstat zachovány. "Nemění se tak forma gum a týmy tak nemejí přizpůsobovat svoji aerodynamiku," řekl šéf Pirelli Paul Hembery. Kevlarový kruh by měl zabránit, aby docházelo k velkému zahřívání zbytku pneumatiky, které doposud pětkrát vedlo k delaminaci vrchní vrstvy gumy.
Je zde však menší změna, která by i přes tyto změny měla vést ke změně chování pneumatik. Provozní teplota gumy by se měla snížit o pět až deset stupňů a při vyšších teplotách by tak mělo docházet k menší zrnitosti. Pokud však bude zima, tak se celý proces urychlí. Chování gum ve vertikálním směru při jejich otáčení zůstává stejné.
Nicméně díky měkčím kruhům uvnitř pneumatik by mělo dojít k větším laterálním posunům, což pro některé týmy představuje problém. Spíše však pro ty, kteří mají problémy tak jako tak už teď. Hembery slibuje: "Tato změna nijak nedopadne na ty, kteří už teď s gumami dobře zacházejí."
I tak bude mít ale Pirelli zřejmě problém tyto změny prosadit, proti je totiž Force India: "Nebudeme souhlasit se žádnou změnou, je jedno, jak by měla vypadat. Vzhledem k tomu, že Pirelli potřebuje jednotu všech, tak se nic měnit nebude," říká sportovní ředitel týmu Otmar Szafnauer.
"Stavěli jsme naše auto s ohledem na specifikaci gum, kterou jsme od Pirelli dostali 1. září 2012. Výměna ocelového kruhu za kevlarový změní dynamiku gum. To by mohlo některým týmům pomoci a jiným ne. Nevíme, jaké zásahy Pirelli připravuje, s gumami má problémy jen pár týmů. Měly postavit jinak auta."
Také argument o bezpečnosti ze strany Pirelli se Szafnauerovi nelíbí: "Gumy jsou bezpečné, protože i pro prasknutí drží vzduch. Vypadá to jen blbě pro Pirelli. Se změnou jen kvůli zlepšení image nesouhlasíme." Pirelli je tak v poměrně svízelné situaci, kterou asi nemůže vyhrát. Paul Hembery dodává: "Stále je někdo nespokojený."
Bývalý pilot F1 a dnešní expert Sky Sports, Johnny Herbert, varuje FIA a týmy předtím, aby to nepřeháněly. "Bude se to tak dlouho řešit, až to Pirelli přestane bavit a skončí. Co nastane pak? Skončí Formule 1 bez náhrady? Pak může Bernie vyštrachat svoje staré gumy od Avonu."