Williams postupně nalézá řešení svého trápení, věří v brzké zlepšení

Petr Hlawiczka, 31. března 2013, 13:00 Google+

Williams byl podobně jako McLaren překvapen svou rychlostí na počátku sezóny. Věří však, že již nalezl alespoň některé odpovědi při pátrání po příčinách svého trápení.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 31.03. 19:18) Napište svůj názor
Williams

Williams | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Po loňském vítězství ve Velké ceně Španělska tým před letošní sezónou věřil, že letos bude ještě úspěšnější. Jako jediný tým (nepočítaje Caterham, který stále jezdí s loňským hybridem - více zde) ale nestihl připravit nový vůz pro první předsezónní test v Jerezu. Tým tvrdil, že kvůli příliš drsnému asfaltu, který znemožňoval poznávání nových pneumatik Pirelli, o nic moc nepřišel.

V Austrálii však zklamání, když Pastor Maldonado vypadl již v první části kvalifikace a vůz FW35 označil za neovladatelný - přitom si při testech v Barceloně pochvaloval. Technický ředitel Mike Coughlan má za to, že největší problémy má na svědomí oblast výfuků nového vozu.

Williams již loni několikrát testoval Coanda výfuky, do závodů je však nikdy nenasadil. Trápil se i Mercedes, jenž se ke konci sezóny 2012 vrátil zpět ke konvenčnímu řešení.

"Neměli jsme v roce 2012 Coandu, ale v Brazílii jsme s ní jezdili. Mohli jsme pozorovat její potenciál, byl jsem však kvůli ní nervózní, protože s tím souvisela spousta práce," říká pro Autosport Coughlan.

fw34 fw35 vyfuky
Srovnání letošních Coanda výfuků (dole) s loňským řešením Williamsu
(foto: Williams F1 Team)

Problémem je, že bez špičkové počítačové simulace je téměř nemožné zvládnout horké výfukové plyny v zadní části vozu a přimět je k řádnému fungování.

"Není to něco, co byste mohli obzvlášť dobře udělat v aerodynamickém tunelu, protože musíte porozumět přechodu z pomalé rychlosti auta, ale při rychlém průtoku plynu, po vysokou rychlost a pomalé proudění z výfuků," vysvětluje Coughlan.

"Rozhodně tam vidíte obrovský potenciál, protože někdy kontrolujete tlaky na podlaze a pomyslíte si: 'Wau.' Ale na trati se pak pneumatika pohybuje kolem a mění se rychlost zatáčení. Vidíme však směr a myslím si, že to před příštím závodem můžeme vylepšit," pokračuje technický ředitel Williamsu.

Připouští, že můžou zvážit krok zpět k loňské konfiguraci výfuků, dokud Coandu nezvládnou. K pokrokům pak jednoduše povede nejen získání bodů přítlaku navíc, ale i větší důvěru pilotů v auto při brzdění a zatáčení.

"Musíme se vydat jinam a získat konzistentnější platformu pro jezdce. Když dochází v nájezdech do zatáček k poklesu přítlaku, je pilot trochu vystrašený, takže zatáčí s nízkým potenciálem. I když mu ukážete, že má teď mnohem více přilnavosti, problémem je, že si nevěří. Poskytli jsme jezdcům náročnou platformu pro používání," přiznává Coughlan.

maldonado
Piloti nemají k vozu po ztrátách přítlaku v nájezdu do zatáček potřebnou důvěru
(foto: Williams F1 Team)

Vyřešení problémů s výfuky však pro Williams nebude záležitostí okamžiku, tým však nyní má nějaký čas k dobru před dalšími závody. Již naplánoval nějaké aerodynamické testy a přes současný stav nevidí důvod, proč by pravidelně nemohli bojovat o body.

"Zamluvili jsme si na dva dny test na rovince v Barceloně, který vykonáme. Připravujeme se na nějaké testy, které nám otevřou cestu k tomu, o čem hovoříme. Vidíme tady a v tunelu dostatek náznaků  pro to, že pokud něco vyřešíme, otevře se nám velký potenciál. Myslíme si, že v základu máme auto, které má na nižší pozice v první desítce," dodává Coughlan.

Vytisknout

Diskuze: Williams postupně nalézá řešení svého trápení, věří v brzké zlepšení

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 31.03.2013 19:18 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Marussia MR02

Rozhovor s Bianchim: O roce 2014 a přestupu do většího týmu ještě nepřemýšlím

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

  2. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  3. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  4. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  5. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

  6. GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud