Každý závodník má svůj jezdecký styl a snaží se, aby auto co nejvíce vyhovalo právě jeho požadavkům. Mohlo by se tak například zdát, že McLaren po odchodu Lewise Hamiltona letošní vůz postaví na míru Jensonovi Buttonovi. Je to ale opravdu tak jednoduché? Jaký vliv má závodník na vývoj nového vozu?
"Nejdůležitější vklad pilota na vývoj vozu je zpětná vazba na vyvážení a změny, které byly provedeny. A když dojde na ovladatelnost a přechodné odezvy auta, je hodnocení pilota stále dost důležité. Nepotřebujete jezdce, aby vám řekl, že díky přítlaku pojedete rychleji, více síly, více přilnavosti. Ale když změníte charakteristiku ovládání vozu, nebo třeba způsob, jak zahřívá pneumatiky, tam potřebujete závodníka," prozradil sportovní ředitel McLarenu Sam Michael pro Sky Sports.
Proto je podle jeho slov velmi důležitá i zkušenost závodníka. "Je to jedna z oblastí, které pomáhají a nesmíte je podcenit, stejně jako psychickou stránku například fotbalisty. Motivují, inspirují a povzbuzují inženýry a mechaniky. Jsme lidé a pokud pilot mluví na různých úrovních, o svém životě, jeho cílech a třeba řekne: 'No tak kluci, tenhle závod chci opravdu vyhrát,' tak to lidi motivuje k lepším výkonům," popisuje.
Pohled do garáže McLarenu (foto: Christophe Malbranque)
Jezdec prý vždy bude hlavní figurou. "Máme ve společnosti kolem 600 zaměstnanců a vše, na čem každý z nich pracuje, leží na ramenou dvou závodníků. Celý ten proud vede k těm dvěma a proto se musíte zaměřovat na to, co říkají a co si myslí," uvedl a zároveň však dodal, že při vývoji nového vozu hrají hlavní úlohu data.
"Technický ředitel nikdy přímo nepřijde k pilotovi s otázkou, zda by pro příští rok měli použít zavěšení typu pull-rod či push-rod. Naslouchá mu a informuje ho o tom, co připravují, ale pilot nerozhoduje. Technické záležitosti jsou založeny na měřeních a porozumění tomu, jaké jsou principy proudících mechanismů nebo jaké profity plynou z tuhosti. Vychází to z výpočtů a ne z pocitů jezdce," upozornil Michael.