Hlavní designér Ferrari: Výfuky stále nabízejí velký prostor pro zlepšení

Petr Hlawiczka, 7. března 2013, 06:20 Google+

Inženýři na základě dat vyjadřují své dojmy či hodnocení rychlosti soupeřů. Hlavní designér Ferrari Nick Tombazis toho letos před prvním závodem raději moc nepředpovídá. Vývoj se podle něj bude letos točit hlavně kolem pneumatik a výfuků.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ferrari

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Lepší začátek
"Ve srovnání s minulým rokem je situace velmi jasná. Není těžké to srovnávat, protože tehdy jsme byli v opravdu složité situaci, takže letos byl lepší start v podstatě zaručený," pochvaluje si letošní začátek Tombazis.

Po těžkém vstupu do loňské sezóny Ferrari soupeře stáhlo, po letní pauze ale zase začalo ztrácet: "Víme, že z různých důvodů náš vývoj v pozdější fázi loňské sezóny stagnoval, a protože naši soupeři ve svém vývoji do určité míry pokračovali, rozdíl mez námi narůstal, obzvlášť po letní přestávce. Ztráta, kterou jsme stáhli na tři desetiny, tak v Brazílii dosahovala kolem osmi desetin.

Letos máme dobře definovaný plán vývoje a jsme si celkem jisti, že nové díly testované na dráze produkovaly pozitivní výsledky. Balík pro Melbourne pracoval tak, jak jsme doufali, bez žádných větších nečekaných problémů.

Je však těžké říci, kde se nacházíme ve srovnání s našimi soupeři, takže je lepší nespekulovat," pokračuje hlavní designér týmu, který má letos za cíl konečně porazit Red Bull a vyhrát oba tituly.

alonso barcelona
Fernando Alonso při testech v Barceloně (foto: Scuderia Ferrari)

Kdo bude nejrychlejší?
Po testech v Barceloně však přeci jen vyjmenovává týmy, které podle něj o vítězství budou bojovat: "Sotva to překvapí, ale myslím si, že kromě nás se jako nejkonkurenceschopnější jeví Red Bull, McLaren, Lotus a Mercedes, byť je pořadí stále nejisté. Doufáme, že budeme bojovat na špici, vyloučit však není možné nikoho.

Máme v šampionátu 19 závodů, polovina z nich přijde až po létě. A jak jsme viděli minulý rok, i když tým nezačne sezónu s dobrou rychlostí, může se propracovat zpět a zvítězit. Všichni procházejí určitými cykly a fázemi, proto půjde o neustálý vývoj v průběhu roku."

Klíčové oblasti: pneumatiky a vývoj výfuků
Mezi klíčové oblasti podle Tombazise bude patřit využívání pneumatik a vývoj výfukových systémů: "Vzhledem k vyústění výfuků můžeme počítat s úpravami v průběhu sezóny. I když změny nemusí být viditelné, mohou nabídnout významné zlepšení. Samozřejmě nebudeme jediní, kteří v této oblasti budou pracovat.

Když se pravidla nemění, tak kousek po kousku ubývá prostor pro vynalézavost, ale u výfuků je toho stále hodně, co je možné udělat. Navíc dochází k velkým zlepšením u simulačních nástrojů, což vede k lepší korelaci dat a metodologie u různých testovaných konfigurací."

ferrari
Ferrari k poslednímu testu přivezlo nové bočnice a výfukový systém, v průběhu sezóny jej bude dále vylepšovat (foto: Scuderia Ferrari)

"Znamená to, že testování nových části a srovnávání vývoje během závodního víkendu bude komplikovanější, zatímco během testování se tomu můžete věnovat klidněji a ve větším rozsahu. Musíme nalézt způsob, jak to udělat, aniž bychom narušili ostatní úlohy, jako je práce na nastavení a analýzu chování pneumatik.

A když jde o pneumatiky, sledování degradace bude velmi důležité, protože nebude stačit být rychlejší na jedno kolo," vysvětluje zkušený designér Ferrari.

Organizace designového oddělení Ferrari: lepší aerodynamický tunel a Byrne
"Máme velmi schopnou skupinu lidí a jasnou technickou strukturu se Simonem Restou, jenž se zaměřuje na vůz pro rok 2013, zatímco Fabio Montecchi dohlíží na projekt pro rok 2014. Rovněž bychom neměli zapomínat na práci na vylepšení našeho aerodynamického tunelu, který by měl být dokončen na konci roku."

barcelona
V Barceloně si týmy mohly vyukoušet přechodné pneumatiky a pneumatiky a zjistit "cross-over," ideální okamžik přezutí mezi nimi (foto: Scuderia Ferrari)

"A nakonec, před sezónou 2014 můžeme spoléhat na neocenitelnou podporu Roryho Byrnea, který má tolik zkušeností, že by bylo hloupé jej nezapojit. Rory společnost nikdy neopustil, i když už nepracovat plným časem, takže může trávit více času s rodinou.

Měl však také klíčovou roli při vývoji nového supersportovního vozu LaFerrari. Byl pro mě vždy důležitým referenčním bodem, protože byl mým prvním šéfem, když jsem byl v Benettonu a hodně mu toho dlužím," dodává Tombazis.

 

Tip: Přes 60 snímků Ferrari z posledního testování v Barceloně najdete zde.

Vytisknout

Diskuze: Hlavní designér Ferrari: Výfuky stále nabízejí velký prostor pro zlepšení

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

force india vjm06

Di Resta: Tlak na sebe vyvíjím pouze já sám, svého kolegu už chci porazit

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud