Analýza sektorů: Dominance Hamiltona a maximální rychlosti McLarenu

Petr Hlawiczka, 22. září 2012, 20:40 Google+

SINGAPUR - KVALIFIKACE; Jakých časů a maximálních rychlostí dosahovali piloti během kvalifikace na náročném městském okruhu Marina Bay?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Pirelli

Pirelli | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Singapur je okruhem vyžadujícím maximální přítlak. Týmy zde kvůli velkému počtu pomalejších zatáček volí zcela opačný extrém, než tomu bylo před 14 dny v Monze. Podívejme se nejdříve na konfiguraci okruhu.

Startovní rovinka je zakončena zajímavou šikanou skládající se ze tří zatáček, po níž následuje středně rychlá pátá zákruta prověřující aerodynamický přítlak monopostů. Za ní se nachází nejdelší rovinka a nejrychlejší místo trati s nejtvrdším brzděním do sedmé zatáčky.

Ta už náleží do nejdelšího druhého sektoru, který je o dobrém mechanickém přítlaku. Po 8. a 9. pomalé zatáčce piloty čeká velmi obtížná šikana Sling (skládá se ze tří, ale počítá se jako jedna zatáčka), středně rychlá šikana 11/12 a pomalá 12. zatáčka za mostem. Na rovince končí druhý sektor.

Po něm přichází třetí a další tvrdé brzdění do zatáčky č. 14 a sekce podobný pomalých šikan 16/17, 18/19 a 20/21 vyžadujících precizní řízení a dobrou trakci. Poslední dvě zatáčky v nájezdu na cílovou rovinku se jedou jako jedna pouze s lehkým ubráním plynu.

Čidlo pro měření maximálních rychlostí (speed trap) se podobně jako ve Spa nenachází v nejrychlejším místě okruhu (před zatáčkou č. 7), ale na konci startovní/cílové rovinky. O technických detailech a nárocích městské trati v Singapuru jsme psali zde.

mapa

Mapa městského okruhu v Singapuru (zdroj: FIA)

V kvalifikaci jsme sledovali v Q2 nádherný souboj Hamiltona s Vettelem, Red Bull však v Q3 nedokázal udělat ten pomyslný krůček a udržet tempo s McLarenem.

Britovi se podařilo poskládat všechny své nejrychlejší sektory do jednoho kola, podobně jako jeho kolegovi Buttonovi, Maldonadovi či Di Restovi. Vettel mohl být o 0,041 s rychlejší, o sedm setin si mohli polepšit i Alonso, Webber či Grosjean, pokud by se jim podařilo totéž.

McLaren byl díky své efektivní aerodynamice nejrychlejší v prvním sektoru s dlouhou rovinkou, na jejímž konci jim byla naměřena také absolutně nejvyšší rychlost: Hamiltonovi 301,9 km/hod, Buttonovi 301,6 km/hod - toho však v čase v tomto sektoru dokázal o 98 tisícin sekundy překonat Vettel.

Hamilton stanovil rekordy ve všech sektorech, v tom druhém mu však byl nejblíže Alonso, ve třetím překvapení večera - Maldonado. Ferrari nejvíce ztrácelo v prvním a ve třetím sektoru.

14_sektory_casy
Tabulka č. 1 - Časy v sektorech

Na rovinkách dominovaly vozy s motorem Mercedes, více než 300 km/hod jeli i Vergne s osmiválcem Ferrari za zády a Senna s Renaultem.

Zajímavé je si povšimnout rozdíly mezi rozdíly v maximálních rychlostech dosahovaných na konci prvního a na konci třetího sektoru, který se nachází kousek za středně rychlou zatáčkou před cílovou rovinkou. Odhaluje, jak velký přítlak dokáže generovat aerodynamika jednotlivých monopostů.

Zatímco Red Bully byly na konci rovinky na úrovni HRT či Marussie, díky výborné aerodynamice patřily v nájezdu na cílovou rovinku mezi deset nejrychlejší vozů.

Velkým zklamání je propadák Sauberu. Kobajaši stál před 3 týdny ve Spa v první řadě, ale dnes se poroučel již v první části společně s Caterhamy, Marussiemi a vozy HRT. Švýcaři v nastavení zkoušeli všechno možné, ale nepodařilo se jim odstranit problémy s přetáčivostí. Vozu C31 jakoby chyběl přítlak a piloti v něj neměli důvěru, proto na trati neodpouštějící chyby nemohli jezdit na limitu.

14_sektory_rychlosti
Tabulka č. 2 - Maximální rychlosti

Vytisknout

Diskuze: Analýza sektorů: Dominance Hamiltona a maximální rychlosti McLarenu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

McLaren

Fotogalerie: Sobotní akce v Singapuru

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

  3. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud