Po předloňské změně konfigurace a 745m prodloužení dráhy, jejíž část za 2. světové války sloužila jako letiště a na níž závodí již od roku 1950, došlo minulý rok k další velké změně - zázemí s boxy bylo přesunut na rovinku před zatáčkou Abbey.
Jedno kolo v Silverstone měří 5 891 m a Velká cena Británie je vypsána na 52 kol, její vítěz tedy v neděli 8. července 2012 bude muset ujet 306,198 km. Pro mnohé týmy se jedná o domácí závod - 75 % z nich má totiž ve Velké Británii své továrny.
Trať kvůli rychlým a plynulým zatáčkám milují inženýři i piloti. Prověřuje aerodynamickou efektivitu, obsahuje 18 zatáček - z toho 10 pravotočivých a 8 levotočivých (jezdí se ve směru hodinových ručiček). Řada z nich je velmi rychlá: osm jich piloti projíždějí přes 250 km/hod, pouze v jedné musí zpomalit pod 100 km/hod - ve Vale na 85 km/hod.
V zatáčce č. 11 rychlost neklesá pod 270 km/hod, projíždí se naplno, rychlá je i ta první, kde musí piloti při nájezdu do ní v rychlosti kolem 290 km/hod na chvíli sundat nohu z plynu. Vše překonává zatáčka č. 10, kterou vozy projíždějí 300 km/hod.
Mapa okruhu
(podklad: FIA)
Na třech delších rovinkách monoposty hravě přesahují 300 km/hod, rovinky tvoří 46 % okruhu. Nejrychlejším místem je úsek před zatáčkou č. 15, kde by mohly dosahovat až 311 km/hod s aktivovaným DRS (301 km/hod bez něj). FIA zvolila pro závod jedinou DRS zónu, která je stejná jako minulý rok - začíná 45 m za zatáčkou č. 4. Časové odstupy mezi vozy se budou měřit o dvě zákruty dříve.
Přesto týmy volí kvůli konfiguraci zatáček spíše vyšší přítlak. Důležité je správné vyvážení vozu v zatáčkách jako Becketts, do nichž najíždějí rychlosti přes 300 km/hod.
Mechanické vyvážení, které bylo hlavním nástrojem pro ovlivňování teploty pneumatik, je od roku 2011 pevně dané, může se lišit pouze o 1 % - týmy tak mají trochu svázané ruce. Klíčové proto bude správné aerodynamické vyvážení. Nastavení světlé výšky se zde odvíjí od hrbolatosti dráhy, ta je zde poměrně vysoká. Obrubníky se dají hladce přejíždět, nejsou vysoké.
Nejdéle jsou vysokému bočnímu přetížení piloti vystaveni v zatáčce č. 9 - po dobu 2,5 sekundy na ně působí síla 3,7 G. To nejvyšší ale zažívají v Abbey - až 4,8 G (3,5 G po dobu 1,3 sec). Vůz musí vydržet boční sílu o velikosti 2,2 tuny. Znamená to, že vytváří přítlak 2,5násobně vyšší, než činí jeho hmotnost.
Na plný plyn se v kvalifikaci jedou dvě třetiny (v závodě 61 %) vzdálenosti okruhu (57 % času jednoho kola), mezi zatáčkami 13 a 15 s plynem na podlaze 875 m. Zajímavý je i 1,88km dlouhý (32 % délky okruhu) úsek Becketts, kde se v rychlém sledu střídá levotočivá (č. 10 - 300 km/hod při 2,2 G), pravotočivá (Maggots, 275 km/hod při 4,8 G), levotočivá (č. 12, 230 km/hod při 3,9 G), pravotočivá (č. 13 - 240 km/hod při 3,9 G) a levotočivá (Chapel, 240 km/hod při 2,2 G) zatáčka.
Piloti se zde lehce dotknou brzy v zatáčce č. 12, o něco více (cca 35 %) před 13. zatáčkou. Projedou jej za 25 sekund průměrnou rychlostí 272 km/hod, rychlost neklesá pod 195 km/hod.
Předpověď počasí na víkend: lehké přeháňky a teploty do 18 °C
(zdroj: formula1.com)
Na brzdě piloti tráví v 7 místech pouze 8 % jednoho kola - z pohledu brzd a nároků na jejich chlazení se jedná o nejméně náročnou trať v kalendáři. Během závodu zde dochází k jejich nízkému opotřebení, kvůli nedostatku brzdění (pouze tři místa, kde se tvrdě brzdí) se zde týmy potýkají s problémy při udržení jejich provozní teploty, kvůli tomu hrozí nebezpečí jejich glazování.
Nejprudší brzdění čeká na piloty před zatáčkou č. 3: dle společnosti Brembo musí z rychlosti 288 km/hod na 123 km/hod během 1,5 sekundy na vzdálenosti pouhých 70 m. Na brzdový pedál musí vyvinout tlak o síle 141 kg, k čemuž jim pomáhá přetížení 5,35 G. Brzdy zde dosáhnou výkonu 2133 kW.
Průměrná spotřeba paliva zde loni činila 2,34 kg paliva na kolo, letos bude zřejmě o něco málo vyšší. Deset kg paliva zpomaluje vozy o vysokých 0,39 s na kolo. Na startu budou muset mít v nádrži 150 kg benzínu.
Na strategie bude mít letos významný vliv nová boxová ulička, jejímž průjezdem je možné si zkrátit dvě pomalé zatáčky. Časová ztráta plynoucí z průjezdu boxovou uličkou místo závodní dráhy činí 15 s, 19 s včetně zastávky. Samotný průjezd trvá 27,6 s při 60 km/hod, 16,6 sec ve 100km/hod rychlosti.
Silverstone je tratí s širokými únikovými zónami, šance na výjezd safety-caru je proto nižší: 57 %. Zpomalovací vozidlo se zde dostává ke slovu průměrně 0,6krát za závod.
Nový paddock s budovou The Wing - novou dominantou Silverstone
(foto: Force India)
Motory zde nejsou podrobeny velké zátěži, byť tráví hodně času ve vysokých otáčkách, což se projevuje i na spotřebě. Převodovka má velmi lehkou práci: během jednoho kola mění rychlostní stupeň pouze 48krát (2496krát za závod).
Pirelli s sebou na víkend veze měkkou (tzv. option, žlutá barva) a tvrdou (prime, stříbrná barva) směs ze své škály pneumatik na suchou vozovku stejně jako loni. Rozdíl mezi nimi by měl v kvalifikaci činit jednu vteřinu, v závodě, kdy se očekávají 2 - 3 zastávky, o něco méně: 0,7 s.
Krom nich má přibalené samozřejmě i přechodné pneumatiky (intermediate) a pneumatiky do deště (wet), protože se o víkendu dle meteorologů přeháňkám nevyhneme. Letos přiveze také experimentální tvrdou směs, která má mít vyšší přilnavost, lepší výdrž a širší teplotní provozní rámec.
Okruh je na pneumatiky kvůli rychlým zatáčkám velmi náročný, podobný jako ten v Barceloně. Žroutem gumy by měla být zatáčka Copse, která byla loni přeasfaltována. Důležité bude hlídat si pneumatiky a zajet do boxů těsně před tím, než jejich výkonnost prudce poklesne, k čemuž dochází zhruba při 70% opotřebení.
Průjezd okruhem s Markem Webberem (zdroj: Youtube)
Rekordní čas na nové konfiguraci zajel během velké ceny v roce 2010 Fernando Alonso na Ferrari - 1:30,874 min, kvalifikaci vyhrál Mark Webber časem o 0,784 s pomalejším časem než jeho týmový kolega Sebastian Vettel v roce 2010: 1:30,399 min.
Statistika z roku 2011
Nejrychlejší čas 1. tréninku - 1:43,603 min (Webber)
Nejrychlejší čas 2. tréninku - 1:49,967 min (Massa)
Nejrychlejší čas 3. tréninku - 1:31,401 min (Vettel)
Nejrychlejší čas Q1 - 1:32,670 min (Webber)
Nejrychlejší čas Q2 - 1:31,640 min (Massa)
Nejrychlejší čas Q3 - 1:30,399 min (Webber)
Rozdíl mezi prvním tréninkem a Q3: + 16,204 s
Rozdíl mezi Q1 a Q3: + 2,271 s
Nejrychlejší kolo závodu: 1:34,908 min (Alonso)
Maximální rychlost: 310,2 km/hod
Pódium: 1. Alonso, 2. Vettel, 3. Webber
Vítězná strategie: 3 zastávky (12., 27. a 39. kolo)
Celkový počet zastávek: 52
Celkový počet "normálních" předjetí: 16
Celkový počet DRS předjetí: 6