Před posledním závodem sezóny jsme zveřejnili statistiku Mercedesu (viz zde), která mapovala předjížděcí manévry za letošní rok. Autosport z ní vycházel a díky němu vám můžeme předložit kompletní statistiku předjíždění za rok 2011.
Celkem jsme tedy letos viděli 1486 předjížděcích manévrů. Z toho 150 jich připadlo na první kolo a 124 bylo způsobeno poškozeným vozem soupeře. Zbývající číslo je přesto rekordní - 1212 předjetí.
Pokud bychom chtěli dojít ještě k přesnějším výsledkům a nepočítali bychom 310 předjetí vozů posledních třech týmů (Caterham, HRT, Marussia) a 80 předjetí mezi týmovými kolegy, pak bychom došli k 822 manévrům. Z tohoto počtu bylo 452 manévrů o skutečném rozdílu rychlosti, k 370 (45 %) pak pomohla novinka letošního ročníku - systém pro snížení odporu na zadním křídle (DRS).
Nejvíce předjetí jsme zaznamenali v Turecku (85), dále v Kanadě (79), Číně (67). Nejméně jsme jich naopak mohli pozorovat v Monaku (16), Austrálii (17) a v Indii a Brazílii (shodně 18).
Největší vliv mělo DRS v Turecku (50 předjetí - 58,8 %), v Abú Zabí (50), v Číně (37) a ve španělské Barceloně (29). Nejmenší naproti tomu v Monaku (2), v Melbourne (5), v Silverstone (6) a v Brazílii (7).
Tabulka - Počet předjížděcích manévrů nejúspěšnějších pilotů (zdroj: Autosport)
Z pilotů se nejvíce dařilo Michaelovi Schumacherovi (viz tabulka), který ovšem těžil z toho, že obvykle vypustil závěr kvalifikace a startoval z nižších míst, než na které se svým Mercedesem MGP W02 skutečně měl.
Z ostatních pilotů, kteří se nevešli do první desítky, si vedli nejlépe Mark Webber (79 předjetí), Lewis Hamilton (75), Nico Rosberg (67) a Fernando Alonso (54). Mistr světa Sebastian Vettel (27) v tomto přehledu skončil čtvrtý od konce - není divu, když většinou startoval z první pozice.