Statistika předjíždění v sezóně 2011: Kde se předjíždělo nejčastěji, jaký vliv má DRS a kdo je nejlepší?

Petr Hlawiczka, 22. listopadu 2011, 12:00 Google+

Předjíždění je kořením závodů. Letos jsme byli svědky rekordního počtu téměř 1500 předjížděcích manévrů. Následující údaje, které nám poskytl Mercedes, byly sestaveny pomocí videozáznamů, záznamů časomíry v kombinaci s GPS technologií.

Počet komentářů:  46 komentářů (Poslední 23.11. 18:02) Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Předjížděcí manévry jsou pro účely tohoto článku jsou rozděleny do těchto kategorií: normální, DRS, pomalejší auta (týká se předjíždění vozů týmů HRT, Lotusu a Virginu, protože strategický přínos těchto manévrů je nižší), týmoví kolegové, porucha, první kolo (které je v závěru rozděleno na první sektor, druhý a třetí sektor a všechny tři sektory prvního kola dohromady).


Kolik předjížděcích manévrů celkově jsme mohli vidět v dosavadních 18 závodech této sezóny?
Zatím došlo k počtu 1 436 předjížděcím manévrům ve všech kategoriích. Pokud bychom odečetli kategorie předjíždění v prvním kola a kvůli poruchám, došli bychom k 1 180 manévrům.

Součet normálních předjetí a předjetí s pomocí DRS - tedy to, co většina pozorovatelů považuje za "čisté" předjetí - činí 804 (tj. bez zohlednění předjíždění vozů tří nejpomalejších týmů (300) a manévrů mezi týmovými kolegy (76) - viz níže). To představuje průměr 45 normálních a DRS předjetí na závod.

Jak je to se statistikou v rámci těchto čistých předjetí?
V letošní sezóně došlo celkem k 441 normálním a 363 DRS předjetím. Z celkových 804 čistých předjetí bylo 55 % normálních a 45 % s využitím DRS. Třistakrát se podařilo předjet tři nejpomalejší týmy, k 76 předjetím došlo mezi týmovými kolegy.

Ve kterých závodech jsme viděli nejvíce a naopak nejméně předjíždění?
Nejvyšší počet čistých předjetí byl zaznamenán v Turecku (85), v Kanadě (79) a v Číně (67). Závody s nejmenším počtem byly v Monaku (16), Austrálii (17) a v Indii (18). Devět velkých cen obsahovalo méně než 50 čistých předjetí, osm závodů jich mělo více než 50. Z průměrného počtu 45 čistých předjetí na závod jich bylo 25 normálních a 20 s DRS.

Jaký je poměr DRS vs. normální předjetí za tuto sezóny?
Nejvyšší poměr DRS vs. normální předjetí, tedy s největším vlivem DRS, byl zaznamenán v Abú Zabí (89 %), ve Valencii (81 %), v Indii (78 %), v Turecku (59 %) a v Barceloně (57 %).

Nejnižší poměr byl naopak v Monaku (13 %), v Maďarsku (20 %), v Kanadě (22 %) v Japonsku (26 %) a ve Velké Británii (27 %) - za zmínku stojí, že se tři z těchto pěti závodů odjely za mokrých či proměnlivých podmínek, následkem čehož bylo využívání DRS omezeno pouze na části závodů v Kanadě a ve Velké Británii. DRS předjíždění převažovalo nad normálním v osmi z dosavadních 18 závodů.

Jak se měnil poměr DRS předjetí během sezóny?
V prvních devíti závodech sezóny činil průměr DRS předjetí 21 manévrů na závod, průměrně 45 % čistých předjetí. Vliv DRS zůstal stabilní i v dalších devíti závodech roku, kde jsme se setkávali s průměrně 20 DRS předjížděcími manévry na závod, což představuje průměr 46 % čistých předjetí.

alonso
Michael Schumacher (vpravo) získal letos v prvních kolech nejvíce pozic
(foto: Scuderia Ferrari)

Piloti

Který pilot zaznamenal v roce 2011 nejvíce předjetí?
Následující čísla byla upravena o odstoupení lépe umístěných vozů, v potaz jsou brány pouze získané pozice. Buemi v roce 2011 předjel celkem 112krát, těsně následován Schumacherem (111), Kobajašim (95), Alguersuarim (90) a Pérezem (89).

Tato čísla můžeme rozdělit na zlepšení pozice mezi startem a koncem prvního sektoru (nejlepší startér) zlepšení pozice během celého prvního kola a během závodu bez započítání prvního kola.

Kdo je tedy nejlépe startujícím pilotem roku 2011?
Nejlépe startujícím (první sektor úvodního kola) pilotem je Schumacher, který získal celkem 34 pozic, druhý je Buemi (29), Kovalainen (28), Liuzzi (20) a Kobajaši (19). Na druhou stranu pilotem, který v prvním sektoru získal nejméně pozic, je Vettel: za celou sezónu si polepšil jen o jedno místo, což odráží fakt, že jen jednou z 18 závodů nestál na startu závodu v první řadě, kvalifikaci vyhrál 14krát.

Kdo získal nejvíce pozic v prvním kole?
V tomto přehledu vedou opět Schumacher, Buemi a Kovalainen, kteří v prvním kole získali celkem 40, 30, resp. 26. Pokud bychom odečetli zisky v prvním sektoru, nejlepším by byl D'Ambrosio, jenž získal ve druhém a třetím sektoru prvního kola 8 míst.

A konečně: kdo předvedl nejvíce předjížděcích manévrů v závodech po prvním kole?
Této statistice vévodí Pérez a Buemi, oba mají shodně 82 předjetí. Za nimi následují Button (77), Webber (76), Alguersuari (74) a Schumacher (71).

Vytisknout

Diskuze: Statistika předjíždění v sezóně 2011: Kde se předjíždělo nejčastěji, jaký vliv má DRS a kdo je nejlepší?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 46, poslední 23.11.2011 18:02 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 46 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Razia, Luiz

Lotus dá v Brazílii šanci Raziovi a nasadí upravené křídlo s efektivnějším DRS

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

  2. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  3. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  4. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  5. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

  6. GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud