Tým letos všechny šokoval svými výfuky, které ústily nikoliv v zadní, jak je tomu obvyklé, ale v přední části auta. Sezónu zahájil velmi slušnými výsledky, revoluční řešení však nešlo rozvíjet a postupně ztrácel. V její polovině se dokonce objevil s klasickými výfuky vzadu, které ale nakonec nenasadil.
"Plán je pokračovat v posilování společnosti z hlediska velmi kvalitních lidí. Nikoliv nezbytně lidmi se známými jmény, ale velmi schopnými, technicky hodně zdatnými. A určitě v tomto ohledu potřebujeme posílit naši strategii, abychom nepřicházeli o kreativitu a všechno," říká šéf týmu Eric Boullier.
"Myslím si, že výzva s velmi inovativními výfuky vpředu byla příliš velkou. Věřím, že příští rok budeme konzervativnější, ačkoliv v mnoha ohledech výzkumu a vývoje musíme být kreativní, protože tímto můžeme získat - podobně jako Renault v minulosti, kdy se stal mistrem světa."
Pomůže Kimi týmu k návratu na špici? (foto: Lotus Renault GP)
Boullier uvádí, že problémy týmu nesouvisely pouze s absencí Roberta Kubici, který se vážně zranil v rally, ale souvisely s celkovou sílou jeho balíku: "Když klesáte po spirále, je to velmi obtížné zvrátit.
Do sezóny jsme vstoupili dobře: nejrychlejší čas ve Valencii, pak nehoda Kubici, ze které jsem byl obviňován já. Je mi ale líto, já smlouvu s Kubicou nepodepisoval. Mohl jezdit rally, jezdil rally a boural.
Druhou věcí je to, že jsme se rozhodli pro odlišný jezdecký pár, který nepřinesl to, co se očekávalo. Ne kvůli jezdcům samotným, ale kvůli balíku. Ideje a inovace byly příliš inovativní - museli jsme se rozhodnout zvrátit sestup po spirále," vysvětluje šéf Renaultu. "Očividně jsme nedokázali dostatečně auto vyvíjet. To je pravda. Veřejně to přiznáváme."
Problémy s vlastní identitou: Lotus, Renault či Genii? (foto: Lotus Renault GP)
"Máme zřejmý problém s identitou této společnosti. Víte, když dva lidé bojují o název Lotus, jeden rok se společnost sama sebe ptala, kdo jsme: Renault? Lotus? Genii? Kam směřujeme? Budeme se příští rok jmenovat Renault, Lotus či Genii? Musel jsem s tímto čelit 500 zaměstnancům v továrně, musel jsem přivést do společnosti akcionáře a vysvětlovat jim, kam se ubírají, protože já jsem odpověď neměl.
Já jsem zaměstnanec. Nejsem vlastníkem týmu. Máme tuto společnost, převzali jsme ji a před dvěma lety mě jmenovali. Tým byl v šampionátu osmý, měl největší počet zaměstnanců a byli osmí, tři roky poté, co se stali mistry světa.
Takže mi dejte trochu času na uklízení toho nepořádku - protože tam někde je zřejmý binec. Nemůžete být v roce 2006 šampiony a v roce 2009 osmí. Nezapomínejte, že jsme vše stavěli kolem Kubici, protože byl tím nejdůležitějším v naší společnosti. A tento chlap se po týdnu vytratil, takže mé základy byly rozbořeny," dodává Boullier.