I odpolední trénink v Japonsku začal za hezkého počasí, asfalt byl na začátků vyhřátý sluncem na 37 °C. Na dráhu jako první vyrazil Heikki Kovalainen následovaný Kamujem Kobajašim, Danielem Ricciardem a vozy Virginu.
Od počátku se začalo hned zostra: první měřené kolo zajel Kovalainen - 1:43,930 min, během úvodních šesti minut si časy připsalo hned 16 pilotů. Svým prvním pokusem šel do průběžného vedení nejrychlejší muž prvního tréninku - Jenson Button na McLarenu - 1:34,562 min.
Čtvrt sekundy ztrácel Lewis Hamilton, v dalším pokusu se posunul před svého kolegu (1:34,529), ale týmu hlásil vibrace, což bylo zřejmě spojeno s jeho sadou pneumatik. Auto se dle něj jinako "chovalo dost dobře." Při rozhovoru s BBC neměl daleko k slzám kvůli tomu, jak jej média neustále pranýřují za incident ze Singapuru s Massou, což by on už rád hodil za hlavu.
Vitantonio Liuzzi v tu chvíli zastavil před zatáčkou 130R poté, co dostal smyk na výjezdu ze Spoonu, k poškození vozu ale nedošlo.
Felipe Massa na počátku druhého tréninku
Po 13 min konečně vyrazila obě Ferrari a Fernando Alonso hned vyskočil do čela - 1:33,854 min, Felipemu Massovi po jeho prvním pokusu patřila čtvrtá příčka (1:34,311 min).
Při bližším prozkoumání přileb v Suzuce byste si všimli něčeho nového. Nad hledím přibyl proužek ze Zylonu (neprůstřelný materiál z uhlíkových vláken), který má chránit nejslabší část helmy vedle hledí - tam, kde Massu v roce 2009 v Maďarsku trefila pružina. Tři výrobci přileb - Arai, Schuberth a Bell - poté spolupracovali s FIA na vylepšení bezpečnosti, aby k podobnému závažnému zranění nedošlo. Piloti si však po tréninku stěžovali, že proužek omezuje jejich výhled a zavází při odtrhávaní nalepovacích fólií. Dle úpravy pravidel je však od Suzuky povinný, musí si na něj tedy zvyknout (více info v angličtině zde).
Po 19 min se zlepšily Red Bully, Vettel zajel třetí nejrychlejší čas (1:33,877 min) a Webber byl druhý (1:33,503 min) hned za Alonsem. Práci týmům stěžoval silný vítr foukající na startovní/cílové rovince do zad o rychlosti 6 - 8 m/s, což ztěžovalo nájezdy do první zatáčky a do 130R, komplikovalo to také volbu převodových poměrů na rovince.
Ve 28. min dostal v první zatáčce smyk Bruno Senna. S pomocí traťových komisařů se mu podařilo dostat zpět na dráhu. Z opakovaných záběrů se zdálo, že k výletu přispěla otevřená DRS klapka na zadním křídle. Renault první zatáčku s aktivovaným DRS zřejmě zvládat nebudou.
Jenson Button s novou přilbou
Po půlhodině vyrazily top týmy k druhým jízdám na tvrdší sadě pneumatik. Michael Schumacher se během pěti kol v řadě nezlepšil, patřila mu osmá pozice. Jenson Button rádiem požadoval změnu předního křídla. Po 40 min vyrazil Massa jako jeden z prvních k jízdě na měkčí sadě pneumatik a byl hned o více než sekundu (1:32,448 min) rychlejší Alonsa.
Pořadí v polovině 2. tréninku:
1. Massa 1:32,448
2. Petrov + 0,998
3. Alonso + 1,055
4. Webber + 1,210
5. Alguersuari + 1,257
6. Button + 1,410
7. Vettel + 1,429
8. Hamilton + 1,784
Barrichello v polovině nasadil měkčí směs, zajel svůj rekord v prvním sektoru, ale boural v Degner. Jedním kolem se dostal na trávu v nájezdu do pravotočivé rychlé zatáčky a hned ztratil kontrolu nad svým Williamsem s otevřeným DRS a zádí vrazil do bariéry z pneumatik. Velká chyba veterána, který zoufale usiluje o setrvání v F1 i příští rok.
Sotva byl vůz FW33 odklizen, prožil zde svou další horkou chvilku Senna, když v Degner 2 vyjel na trávu a jen tak tak se vyhnul nehodě.
Od Suzuky musí piloti používat nové helmy se zylonovým plátem nad hledím (foto: Red Bull Racing)
Po hodině se nejlepším časem po přezutí na měkčí sadu připomněl opět Button - 1:31,901 min, zatímco Massa vyrazil na trať na tvrdší sadě a Maldonado zastavil v Degner 1, dnes už podruhé.
Skvělý manévr předvedl Kobajaši, kterému ustřelila záď v zatáčce 130R, kterou se snažil projet naplno s otevřeným zadním křídlem. Krásná záchrana, která stojí za zhlédnutí pomocí opakovaných záběrů.
Dlouhé jízdy v závěru poukázaly na to, že Red Bull i zde bude velmi silný: Vettel jezdil konzistentně časy kolem 1:37 min, navíc patřil nezvykle k nejrychlejším na rovinkách, Button naproti tomu jezdil kolem 1:38 min. Schumacher si při závodní simulaci stěžoval na podivné chování zadní části svého Mercedesu MGP W02.
Maximální rychlosti: 1. Webber - 309 km/hod, 2. Alguersuari - 309, 3. Vettel - 309, 4. Alonso - 309, 5. Buemi - 307, 6. Massa - 306.
Přehled všech časů: zde (PDF).
AKTUALIZACE: Kovalainen, Buemi, Hamilton a Senna byli po tréninku povolání ke komisařům za to, že ignorovali žluté vlajky. Dostavit se k nim musel i Schumacher za nájezdu do boxů, při kterém minul kužel oddělující trať od boxové uličky. Trest byl udělen nakonec pouze Schumacherovi - za svůj přestupek bude muset zaplatit 5 000 Eur.
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | 4 | Jenson BUTTON | gbr | Vodafone McLaren Mercedes | 1:31,901 |
2. | 5 | Fernando ALONSO | esp | Scudéria Ferrari | + 0,174 |
3. | 1 | Sebastian VETTEL | deu | Red Bull Racing | + 0,194 |
4. | 2 | Mark WEBBER | aus | Red Bull Racing | + 0,246 |
5. | 6 | Felipe MASSA | bra | Scudéria Ferrari | + 0,547 |
6. | 7 | Michael SCHUMACHER | deu | Mercedes GP Petronas F1 | + 0,809 |
7. | 8 | Nico ROSBERG | deu | Mercedes GP Petronas F1 | + 1,081 |
8. | 3 | Lewis HAMILTON | gbr | Vodafone McLaren Mercedes | + 1,344 |
9. | 10 | Vitalij PETROV | rus | Renault F1 Team | + 1,545 |
10. | 18 | Sebastien BUEMI | che | Scuderia Toro Rosso | + 1,780 |
11. | 19 | Jaime ALGUERSUARI | esp | Scuderia Toro Rosso | + 1,804 |
12. | 14 | Adrian SUTIL | deu | Force India F1 | + 1,889 |
13. | 17 | Sergio PÉREZ | mex | Sauber F1 Team | + 2,492 |
14. | 9 | Bruno SENNA | bra | Renault F1 Team | + 2,656 |
15. | 15 | Paul DI RESTA | gbr | Force India F1 | + 2,700 |
16. | 16 | Kamuj KOBAJAŠI | jpn | Sauber F1 Team | + 4,137 |
17. | 21 | Heikki KOVALAINEN | fin | Team Lotus | + 4,324 |
18. | 11 | Rubens BARRICHELLO | bra | AT&T Williams F1 Team | + 5,222 |
19. | 24 | Timo GLOCK | deu | Marussia Virgin Racing | + 5,539 |
20. | 25 | Jerome D´AMBROSIO | bel | Marussia Virgin Racing | + 6,192 |
21. | 12 | Pastor MALDONADO | ven | AT&T Williams F1 Team | + 6,486 |
22. | 23 | Daniel RICCIARDO | aus | HRT F1 Team | + 6,862 |
23. | 20 | Jarno TRULLI | ita | Team Lotus | + 7,899 |
24. | 23 | Vitantonio LIUZZI | ita | HRT F1 Team | + 10,579 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ