Jak obtížná je práce s volantem v Monaku?

Pavel Šašek, 24. května 2011, 18:45 Google+

Jedním z klíčových prvků vozu je bezesporu volant. Monako, kde se jede již tento víkend Velká cena, je na ovládání volantu velmi náročným okruhem. Například jen ke změně rychlostního stupně zde během jednoho kola dojde zhruba 55 krát.

Počet komentářů:  10 komentářů (Poslední 25.05. 19:58) Napište svůj názor
gp monaka

gp monaka | foto: Sauber Motorsport AG

Sdílejte článek

V Monaku vidíme ruce jezdců téměř neustále v pohybu, protože pořád manipulují s volantem. Kolikrát v průběhu jednoho kola jezdec upravuje volantem dráhu vozu?
Volant je v Monaku téměř stále v pohybu, ať už jde o přímé najíždění do zatáček nebo drobné úpravy jizdní dráhy, které jsou zde k vidění neustále. Například ve vlásence se volant musí otočit o více než 180° a k tomu, aby vozy takovou zatáčkou bez problémů projely, je třeba speciální přední zavěšení. Na okruhu je 19 zatáček, ale jezdec během jednoho kola pohne volantem až 130krát. 

Jak dlouho je volant během jednoho kola bez pohybu?
Volant je během kola v klidovém stavu asi 10 vteřin, což je asi 13,5 % času loňského pole position.

Jak se v posledních desetiletích vyvíjí rychlost kola?
V roce 1980 zajel Didier Pironi pole position s průměrnou rychlostí 140,582 km/h, rychlost Marka Webbera během loňské kvalifikace byla 162,869 km/h. Pironiho kolo tedy bylo o 14 % pomalejší než Webberovo. Čas Miky Häkkinena z roku 2000 s průměrnou rychlostí 152,651 km/h byl o 6 % pomalejší. 

Kolik ovládacích prvků je na volantu?
Když počítáme všechny prvky, včetně otočných ovladačů, tak je jich asi 32. To je ovšem individuální podle toho, jak jsou na volantu rozmístěné. Piloti Mercedesu například ovládají DRS pomocí pedálu. Pokud jde o displej, tým má přibližně deset možností, co na něm zobrazit, rychlost auta, stav KERSu, nebo třeba mezičasy. Jezdci si obvykle zobrazují stav KERSu a mezičasy ve srovnání s jejich nejrychlejším kolem.

volantPomocí volantu se již dávno neovládá jen směr jízdy vozu,
dnešní volanty obsahují až 32 ovládacích prvků

Které ovládací prvky jsou nejvíce využívány?
Určitě to jsou páčky za volantem, pomocí kterých se řadí. V Monaku se během jednoho kola rychlostní stupeň přeřazuje v průměru 55krát, takže během celého závodu je to něco okolo 4 300 přeřazení. Další jsou tlačítka pro systémy KERS a DRS. Dost se používají i otočné ovladače diferenciálu, ale ne v každém kole. 

Jak se práce v kokpitu od letoška změnila v porovnání s loňskem?
V roce 2010 bylo během jednoho kvalifikačního kola zapotřebí asi 50 ovládacích vstupů, letos to s aktivací DRS a precizním dávkováním KERSu bude cca o 20 vstupů více. To je o 40 % více než loni. V dalších kolech ale také nastavuje točivý moment, nabíjení baterie KERSu a mluví s inženýry v rádiu. 

Jaké tedy bude kvalifikační kolo v roce 2011 z pohledu pilotů?
V celkovém součtu to bude vypadat nějak takto: 130 změn jízdní dráhy, 55 přeřazení a cca 20 dalších akcí jako používání KERSu, DRS, rádia atd. Takže pilot se během kola musí kromě precizního projíždění těsnými ulicemi Monte Carla soustředit i na precizní ovládání všech těchto prvků, aby zajel dobré kvalifikační kolo.

Vytisknout

Diskuze: Jak obtížná je práce s volantem v Monaku?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 10, poslední 25.05.2011 19:58 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 10 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  • Pátek

    • Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:30 - 23:14)
  • Sobota

    • Závod (18:00 - 19:00)
    • Kvalifikace (22:00 - 23:00)
  • Neděle

    • Závod (22:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Ferrari po mizerném víkendu v Barceloně mění technického ředitele

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  2. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud