RED BULL
Sebastian Vettel, 1.
S výsledkem jsem hodně spokojený. Ráno nebylo úplně bezproblémové, proto jsme museli některé věci dohánět. Mám tu trať rád a je dobré, že jsem našel svůj rytmus. Je to zábavné, protože jsme s Markem jeli ve třetí části jen jedno kolo. Je to zvláštní pocit, ostatní jsou na trati a vy víte, že vás mohou porazit. No a vy se můžete jen dívat, nic jiného dělat nemůžete. Ale je dobré, že jsem ušetřil jednu sadu měkkých pneumatik. Před kvalifikací jsme mluvili o všem, co by se mohlo stát. Nikdy nevíte, jak se co vyvine, kolik mají ostatní paliva, jak kdo pojede.
Jak jsme viděli v předchozích závodech, věci se změnily a výdrž pneumatik je velice důležitá. Po prvním pokusu jsme měli pocit, že by to mohlo stačit. Nikdy to ale nevíte jistě, takže když se to povede, jste hrdina, když ne, nejste hrdina. Jsem rád, že se po ne zrovna povedeném pátku věci zlepšily. Všichni odvedli skvělou práci a naštěstí se jim povedlo moje auto po havárii opravit.
Mark Webber, 2.
Seb dnes odvedl skělou práci. Chtěl bych se mu trochu přiblížit, ale i tak je to pro tým skvělý výsledek. V loňském roce tu byla jiná atmosféra. Neměli jsme ideální závod, tenkrát jsme se navzájem srazili... Z loňského roku jsme se poučili. Pokud se zítra dostaneme do situace, kdy bychom se chtěli předjíždět, rozhodně to nebude tak divoké.
Dnešek se nám opravdu velice povedl.
Christian Horner, šéf týmu
Sebastian a Mark se rozhodli, že zajedou jen jeden pokus a ušetří si na zítřek jednu sadu měkkých pneumatik. Byl to dnes opravdu skvělý výkon, zejména od Sebastiana, který měl včera špatný den, když havaroval a musel vynechat druhý trénink. Dnes se vrátil v plné síle.
Nebojím se, že by se měla opakovat situace z loňského roku, strategie se díky DRS a KERS změnila, věřím, že oba piloti zítra předvedou maximum.
MERCEDES
Nico Rosberg, 3.
Jsem opravdu spokojený. Je pěkné vidět ten pokrok, který děláme. Když se podíváte, kde jsme byli před čtyřmi závody, je to opravdu jiné. Poučili jsme se z chyb a snažíme se z vozu vytěžit maximum.
Pro tým to byl dobrý výsledek, ale stále nejsme tam, kde chceme být, takže se ještě budeme muset snažit. Budu startovat z čisté strany trati, takže pokud se mi po startu nějak podaří předjet Marka… Uvidíme.
Red Bull je nyní určitě rychlejší než my. Mám výhodu v tom, že mám jednu nepoužitou sadu měkkých pneumatik. Jsem si jistý, že můžeme mít dobrý závod. Počkáme a uvidíme.
Zajímavé je, že nemáme žádná velká vylepšení, jen jsme vše upravili tak, aby to fungovalo. Doufejme, že nám to pomůže.
Michael Schumacher, 8.
Nejsem vůbec spokojený, o tolik zaostávat, je to trochu neobvyklé. Vůbec to nefungovalo. Z nějakého důvodu mi chyběla přilnavost ve srovnání s dopoledním tréninkem. Trápil jsem se už v prostřední části kvalifikace. Dráha byla určitě lepší než dopoledne, ale nedokázali jsme zopakovat naši výkonnost. Musíme tedy pochopit, co se vlastně stalo. Čím více jsem na to tlačil, tím hůře to šlo, a nakonec mi přilnavost úplně chyběla.
Ross Brawn, šéf týmu
Jsme potěšeni neustálým pokrokem, který činíme už po několik závodů v řadě. Na počátku sezóny jsme říkali, že vůz má větší potenciál, než který využíváme, což se nyní prokazuje být pravdou. Neprovedli jsme žádné dramatické změny – tým a piloti jen zkrátka zůstávají klidnými a tvrdě pracují na vylepšení našeho balíku. Nyní doufám, že zítra budeme moci odjet dobrý závod.
MCLAREN
Lewis Hamilton, 4.
Budeme startovat se špinavé strany roštu, takže naším hlavním úkolem bude dobře odstartovat. Každý rok tu startuji ze špinavé stopy.
Mercedes a Ferrari se zlepšili, obzvlášť těžké asi bude předjíždět Mercedesy, protože jsou rychlé na rovinkách, takže pokud se před ně rychle nedostaneme, Red Bully nám ujedou.
Nemáme sice extra sadu nových měkkých pneumatik, ale nikdy nevíte, jaké bude počasí. Pokusím se jet stejně jako v loňském závodě. Snad se najde nějaká příležitost k předjíždění.
Jenson Button 6.
Šesté místo není, žádný slavný výsledek, přesto můžeme zítra zajet slušný závod: Mark Webber udělal v Číně po startu z 18. místa skvělý výsledek, takže ta šance na dobrý závod tu stále je.
Možná jsem měl v poslední části vyrazit pouze k jedné jízdě, protože ta druhá nabyla o nic rychlejší - když na tyto pneumatiky moc tlačíte, ztrácíte čas. Ale abych byl upřímný, neměl jsem v kvalifikaci moc dobré vyvážení. Bylo to vzhledem k meteorologickým podmínkám, které tu panovaly, opravdu těžké. Doufal jsem v lepší výsledek, ale uvidíme, co přinese zítřek. Škoda jen že jsem na té špinavější straně startovního roštu, muže mi to způsobit problémy – ale jsme konkurenceschopní.
Martin Whitmarsh, šéf týmu
Jen šest vozů dnes zajelo čas pod 1:26 min., takže jsem rád, že mezi ně patří i Lewis a Jenson. Dnes to bylo velmi těsné. Kdyby Lewis složil dohromady své nejlepší časy ze všech sektorů, tak by byl druhý. Oba jsou vynikající závodníci a zítra od nich můžeme očekávat to, na co jsme si již za ta léta zvykli.
FERRARI
Fernando Alonso, 5.
Páté místo opravdu není výsledek, ze kterého bych měl radost, dnes jsem ale šťastný, protože jsem cítil, že auto je lepší. I když tu určitý pokrok je, ještě nejsme tam, kde chceme být, pokrok ale dodává všem v týmu sebedůvěru. Páté místo také znamená, že nebudu startovat ze špinavé strany roštu, což zde bývá nevýhoda. Zatím nevím, jaká bude nejlepší strategie, protože nevíme, jak se budou chovat pneumatiky. Budeme muset být připraveni na všechno. Nakonec bych rád vyjádřil svůj velký smutek ze smrti Severiana Ballesterose, který dostal Španělsko na golfovou mapu. Přeji všem jeho blízkým v těchto těžkých časech upřímnou soustrast.
Felipe Massa, 10.
Nebylo to dobré. Ve třetí části jsem nezajel žádný čas, protože jsem udělal v zatáčce číslo 9 chybu a rozhodli jsme se raději ušetřit tuto sadu pneumatik na start. V první části jsem na tvrdých pneumatikách nezajel tak dobrý čas, proto jsme se rozhodli raději použít i měkkou sadu a tak jsem měl pro třetí část jen jednu měkkou sadu. Uvidíme, jak se povede závod. Obvykle máme závody lepší než kvalifikace, ale vzhledem k tomu desátému místu to nebude lehké. Nebýt té chyby, mohl bych být společně s Fernandem ve třetí řadě. Dnes ráno našli inženýři na motoru něco, čím si nebyli jistí, proto jsem se vrátil k motoru, který jsem použil už v Číně a Malajsii.
Stefano Domenicali, šéf týmu
Zdá se, že si Fernando páté místo na startu předplatil. Felipe se dostal do třetí části, ale nevypadalo to, že by zajel dobrý čas, proto zajel do garáže a ušetřil tak svou sadu pneumatik. To sice není výsledek přesně podle našich očekávání, ale i tak zde vidíme jistý pokrok. Jdeme správným směrem. Závod bude dlouhý a tvrdý. Prioritou číslo 1 bude určitě spolehlivost. Pokud jde o strategii, jak jsme již viděli, letos je to nevyzpytatelné a tak budeme muset využít každé příležitosti.
Pat Fry, šéf traťových inženýrů
Zaprvé chci poděkovat celému týmu za skvělou práci. Během dvou hodin vyměnili motor v jednom autě a vyřešili problém s druhým. Je těžké být po kvalifikaci pozitivní, ale alespoň jsme zaznamenali pokrok. Musíme se soustředit na vývoj, abychom měli lepší výsledky z kvalifikací. Zítra nejspíš uvidíme hodně zastávek v boxech. Mechanici tak určitě budou mít hodně práce.
RENAULT
Vitalij Petrov, 7.
Nejsem úplně spokojený s tím, kde jsem se dnes kvalifikoval, protože jsme měli na víc, než na sedmé místo. Ale to, že jsme oba v nejlepší desítce, by mělo být vnímáno jako pozitivní věc. Dobré je, že nemáme žádné mechanické problémy. Můžeme stále pokračovat v práci a hodně se snažit o to, abychom zítra mohli bojovat ještě více vepředu.
Nick Heidfeld, 9.
Není to špatné, být devátým. Dnes dopoledne a v Q2 jsem se trápil s vyvážením a přilnavostí pneumatik, o které jsem se staral. Mohlo to být ještě lepší, protože jsem trpěl problémy s nedotáčivostí kvůli předním pneumatikám, ale bylo to OK.
Ohledně zítřka si více věřím. Víme, že díky DRS můžeme jednodušeji předjíždět, jak jsme to již viděli, takže bychom mohli skončit na lepších pozicích, než jsou ty naše startovní. Obvykle je náš vůz v závodě rychlejší a jsme si také vědomi, že můžeme dobře odstartovat, takže bychom mohli získat slibná místa.
James Allison, technický ředitel
Myslím, že oba piloti odvedli dobrou práci, když dostali své vozy tak daleko na startovním roštu, jak jen to dnes bylo možné.
Zítra to bude velmi rušný závod. Viděli jsme závody se dvěma zastávkami, další se třemi. Zítra bude podle mě ještě rušněji – stačí se jen podívat na to, jak se týmy dnes v kvalifikaci snažily ušetřit pneumatiky pro závod.
Oba pilot startují z čisté strany roštu a po dobrém odpichu doufáme, že by mohli závodit s vozy před námi.
WILLIAMS
Rubens Barrichello, 11.
Po veškeré té usilovné práci, kterou jsme tento víkend odvedli na trati a v továrně, jsem se musel v kvalifikaci snažit dát pokaždé dohromady skvělé kolo. S mým posledním kolem jsem velmi spokojený, přesto jsme ale skončili těsně mimo nejlepší desítky, což není s ohledem na pneumatiky až takovou ztrátou.
Nenasadili jsme také nové zadní křídlo, což byla jedna z našich novinek pro tento závod. I přesto jsme skončili jedenáctí, pro nás to tedy byla dobrá kvalifikace.
Pastor Maldonado, 14.
S touto kvalifikací jsem letos nejspokojenější. Nové díly, na kterých tým tak těžce pracoval, aby je zvládl sem přivézt, rozhodně přispěly ke zlepšení vozu. Zdá se být rychlejší a jednodušší na ovládání, takže se naše úsilí vyplatilo.
Kvůli jistému problému celý víkend jezdím bez KERSu. Kdyby v kvalifikaci fungoval, byli bychom o tři desetiny rychlejší. Musíme se ale nyní soustředit na zítřek. Bude to těžký závod a možná velmi těsný, já však věřím, že můžeme získat dobrý výsledek.
Sam Michael, technický ředitel
Ubíráme se správným směrem, díky velkému množství tvrdé práce v továrně. Rubens vystartuje z jedenáctého místa a s čerstvými pneumatikami, Pastor ze čtrnácté.
Den nebyl úplně bez problémů, protože jsme se museli vrátit ke standardnímu zadnímu křídlu na obou autech po náznacích aerodynamické separace u nové verze v tréninku. Stálo nás to trochu maximální rychlosti. Navíc Pastorovi nefungoval KERS, což ho stálo několik míst na roštu.
To nejsou výmluvy, ale pokud se nám podaří vyřešit tyto věci, máme důvod k optimismu. Našim cílem je dostat oba vozy na body.
FORCE INDIA
Adrian Sutil, 12.
Byla to pro mě docela jednoduchá část víkendu, nepotkaly mě žádné větší problémy. Myslím, že jsme dobře využili pneumatiky. Vyhnul jsem se také provozu na trati, tým odvedl skvělou práci. Předchozí závody ukázaly, že letos není kvalifikace až tak důležitá, jak tomu bylo loni, proto je důležité mít dobrý vůz pro závod. Jsem docela spokojený se svým nastavením pro zítřek. Pokud jde o pneumatiky, těžko něco předvídat: včera se zdálo, že funguji velice dobře, ale jak tomu bude za vyšších teplot, nevím. Bude to určitě zajímavé v průběhu závodu sledovat.
Paul di Resta, 13.
Myslím si, že to byl další skvělý týmový výkon. Jsme přesně tam, kde jsme to očekávali. V první části kvalifikace se nevyskytly žádné problémy, v té druhé jsme odjeli jen na jedné sadě pneumatik - chtěli jsme tak optimalizovat naší strategii pro závod a jednu ušetřit. S nastavením pro závod jsem spokojený. Myslím, že jsme dnes obětovali trochu více jen proto, aby zítra byl vůz lepší. Doufejme, že se nám podaří porazit naše soupeře před námi a získáme nějaké body.
Robert Fernley, zástupce týmu
Celkově to byl dobrý den. Dvanácté a třinácté místo nás staví do skvělé pozice pro zítřejší závod. Doufejme, že to zúročíme a přivezeme nějaké body. Škoda, že jsme přišli o pozici na úkor Barrichellova Williamsu, ale oni dnes byli o něco rychlejší. V závodě můžeme očekávat lepší výsledek, než jaký jsme předvedli v Číně. Bude určitě zajímavé sledovat degradaci pneumatik, zejména pak jejich chován í v zatáčce 8., víme, že je tu pár možností na dobré předjíždění.
SAUBER
Sergio Pérez, 15.
Samozřejmě jsem svým výsledkem zklamán. V první části byl můj čas na tvrdší směsi OK, ale ve druhé části nebyl dobrý čas na měkké směsi. Po pátečních trénincích jsme udělali nějaké změny na voze, nastavit vůz nebylo lehké, protože se pořád měnilo počasí. Některé změny byly dobré, některé už ne. Kvalifikace se sice nepovedla, ale doufám, že se mi zítra podaří dojet na bodech.
Kamuj Kobajaši, 24.
Vyjel jsem hned na začátku první části, chtěl jsem zkusit nastavení. Uprostřed zadní rovinky ale najednou motor přestal pracovat. Byl to problém s palivovým systémem. Doufal jsem, že dojedu do boxů, ale zastavil jsem těsně před boxovou uličkou. I kdybych ale do garáže dojel, byl by to konec, protože vyměnit palivový systém trvá dlouho. Byla to smůla, ale soustředím se na závod. I když mám rád předjíždění, tak je mezi mnou a body hodně aut.
Peter Sauber, šéf týmu
Problém s palivovým systémem zabránil Kamujovi zajet čas. Zklamal mě i Sergiův výsledek. Na základě času z první části jsme očekávali postup mezi 10 nejlepších. Z nějakého důvodu nedokázal naplno využít měkkou směs a rozdíl činil asi jednu sekundu.
James Key, technický ředitel
Ráno jsme pokračovali v práci ze včerejška, měnili jsme nastavení. Sergio byl s nastavením celkem spokojen. Měli jsme dost práce s poskakováním vozu. Kamuj tak spokojený nebyl. Pro kvalifikaci jsme mu tedy vrátili předchozí nastavení. Vyjel brzy, aby to nastavení zkontroloval, ale pak přišel problém s palivovým systémem. Byl tam náhlý pokles tlaku paliva. Pro Kamuje to bude velká výzva, ale on je bojovník a navíc má k dispozici dostatek pneumatik. Sergio na tvrdé sadě zajel dobře, ale na dvou měkkých sadách v druhé části nedokázal zajet tak dobrý čas. Celkově je pro nás kvalifikace zklamáním a musíme se soustředit na závod, jak nejlépe to jen umíme.
TORO ROSSO
Sébastien Buemi, 16.
Je trochu složité pochopit proč jsme tak zaostali v dnešní kvalifikaci. Řekl bych, že trať dnes ráno byla o něco rychlejší, zaráží mě, proč jsme nedokázali zajet podobné časy jako dnes dopoledne. Možná je to způsobeno až drastickým nárůstem teploty, čímž se dá vysvětlit ztráta přilnavosti. Celkově jsem tedy hodně zklamaný, mám pocit, že jsme mohli udělat více, jedna desetina sekundy je dneska velký rozdíl. Uvidíme, co se stane zítra, máme tu velkou pravděpodobnost deště, takže se může přihodit cokoliv.
Jaime Alguersuari,17.
S ohledem na všechny skutečnosti to není zas tak špatný výsledek, alespoň jsme ušetřili jednu sadu měkkých pneumatik pro zítřek. Možná bychom mohli změnit vyvážení vozu, rozdíl mezi dopoledním tréninkem a odpolední kvalifikací je značný. Nicméně musím zůstat pozitivní a těším se na dobrý závod, máme dostatek pneumatik tak uvidíme, co se stane.
Giorgio Ascanelli, technický ředitel
Dnešním výsledkem nejsem zas tolik překvapen, ztráty mezi ostatními týmy se zmenšily. Nicméně nechápu, proč se nám nepodařilo navázat na časy z dnešního ranního tréninku. Asi lze předpokládat, že vyšší teplota změnila vyvážení vozu. Jaime si prožil těžké chvíle a museli jsme mu dramaticky změnit jeho nastavení, trochu se to zlepšilo, ale ne dost.
Sébastien vypadal o něco lépe ráno, ale již tam byl náznak od Williamsu, že jejich zlepšení je razantnější. Přijeli jsme sem s několika novými díly, ale nestačilo to. Ve druhé části kvalifikace jsme nechtěli vystřílet všechen náš potenciál, Seb se snažil zjistit, zda by se mohl na nové sadě pneumatik zlepšit, u Jaimeho jsme se rozhodli ušetřit sadu pro závod.
LOTUS
Heikki Kovalainen, 18.
Jsem spokojený. Zbývá nám už jen kousek, abychom se zapojili do boje o Q2, ale dnes jsme měli dobrou strategii a z pneumatik jsme dostali vše. Jsem spokojený s mou vlastní výkonností – rychlé kolo bylo bez chyb, je to dobrý pocit, když jezdíte blíže limitu. Všichni se těšíme na vylepšený balík do Barcelony, kde se nám snad podaří vylepšit výkonnost více, než soupeřům. Už na to ale skoro máme. Teď je to o tom, abychom si to úsilí podrželi a zítra předvedli dobrý výkon.
Jarno Trulli, 19.
Jsem docela spokojený s mou dnešní jízdou. Žel jsem měl problém s DRS, což na okruhu jako je tento samozřejmě stojí spoustu času. Celkově si však myslím, že jsme odvedli tak dobrou práci, jaké jsme jen byli dnes schopni. Naše závodní rychlost nám dává šanci na boj s vozy před námi, takže doufám, že se nám podaří vyřešit problémy s DRS a zopakovat to, co jsme předvedli během závodu v Číně.
Mike Gascoyne, technický ředitel
Myslím, že můžeme být s kvalifikaci celkem spokojeni, oba piloti dostali z auta téměř maximum. Žel do kvalifikace jsme šli s vědomím, že máme problém s DRS na Jarnově voze a to v Istanbul Park stojí docela dost času, což vysvětluje jeho konečné postavení. Víme však, že jsme v závodě k pneumatikám jemnější než auta před námi, takže si myslím, že můžeme prožít velmi konkurenceschopnou neděli a bojovat s nimi.
VIRGIN
Jerome d'Ambrosio, 20.
Byl to pro mě dobrý den, i když jsme doufali v o něco lepší výsledek z hlediska výkonu. Ale odpovídá to tomu, kde jsme v současné době s novým balíčkem vylepšení. Dále musíme hledět kupředu a neustále se snažit tlačit dopředu. Jsem spokojený se svou výkonností, protože jsem si udržel svou úroveň z Šanghaje, což naznačuje, že jsem se hodně naučil a také to dokázal zúročit v závodě. Přesto je to pro mě ještě dlouhá cesta, je potřeba také pochopit, proč někdy věci jdou dobře a jindy zase ne. Budu i nadále tvrdě trénovat a snažit se zachovat chladnou hlavu.
Timo Glock, 22.
Nebyla to pro mě dokonalá kvalifikace. Měl jsem nějaké výpadky výkonu motoru v zatáčkách 12 až 14, musíme se podívat, co bylo příčinou a musíme to do zítra vyřešit. Z mé strany bylo vše v pořádku i přesto, že jsem nebyl schopen z vozu dostat to, co dokázal Jerome. Takže budeme muset analyzovat data a podívat se jestli je někde něco co jsme dělali špatně. Mezi třetím tréninkem a kvalifikaci jsem nepostřehl mnoho rozdílu, takže teď k tomu nemohu říct více. Musíme se soustředit na zítra, tak abychom oba vozy dostali do cíle.
John Booth, šéf týmu
Jerome i nadále pokračuje v rychlém vývoji a znovu dokázal zajet dva čisté kvalifikační časy. Jsme samozřejmě zklamaní, že budeme startovat ze zadní části startovního roštu. Přes noc jsme udělali na Timově voze nějaké změny, ačkoliv tam byly jasné náznaky zlepšení, především v zadní časti vozu, měli jsme včera ještě nějaké menší problémy, zejména s teplotním managementem.
To je ale přirozeným následkem toho, že nemůžeme destovat novinky před tím, než je na trati nasadíme. Je také parný velký rozdíl mezi vyvážením vozu se starým balíkem a s novými díly, což částečně vysvětluje to, proč se Timo v kvalifikaci trochu trápil.
Třetí trénink je vždy obtížný v tom, že musíte nastavit vyvážení pro kvalifikaci. Timovo auto bylo o trochu agresivnější k pneumatikám než to Jeromeho, přesto jeho druhá kola nepřinesla pro tým zlepšení. Zítra nás čeká těžký závod, ale ukázali jsme, že budeme v závodě silnější, že můžeme využít lépe závodní tempo.
HRT
Vitantonio Liuzzi, 21.
Před tímto víkendem jsme byli motivováni novinkami a v budoucnu se budeme snažit ještě o víc. Tlačíme na to v každém závodě a každou hodinu v továrně, takže tento výsledek je důležitý, protože je odměnou za tu práci a potvrzuje, že snižujeme ztrátu na zbytek pole. Už jsme skoro před oběma Virginy, což je naším cílem. Oni se ale také snaží, takže to nebude jednoduché.
Narain Karthikeyan, 23.
Měl jsem dnes zajet lépe vzhledem k času, který dosáhl můj týmový kolega. Má první sada pneumatik byla v pořádku, ale ta druhá neměla žádnou přilnavost, auto se smýkalo po celé dráze, takže musíme přijít na to, co se pokazilo. Čeká mě můj třetí závod po návratu do Formule 1 a Turecko není jednoduchým okruhem – je tam hodně hrbolů a je docela technický. Takže čím více času strávím ve voze, tím pohodlněji se cítím. Vůz se hodně zlepšuje, spolehlivost je dobrá, takže mým cílem pro zítřek je opět dojezd do cíle.
Colin Kolles, šéf týmu
Kvalifikace dnes nebyla špatná. Jak jsme včera předvídali, učinili jsme pokrok. Jsme před jedním z Virginů a velmi blízko tomu druhému. Tonio se před něj mohl dostat, ale přesto jsme spokojení s tím, že jsme tak blízko našim hlavním soupeřům a také špičce – za nejrychlejším časem jsme v Q1 zaostali jen o 3,6 sekundy, což je velmi pozitivní. Zítra doufáme v pěkný závod, v němž budeme moci bojovat s ostatními o dobré pozice.