Jak safety car ovlivňuje průběh závodu?

Pavel Šašek, 4. dubna 2011, 14:06 Google+

Safety car se ve Formuli 1 trvale usadil v roce 1993 a od té doby mnohokrát hrál důležitou roli v průběhu závodů. Během loňské sezony byl zaznamenán vůbec nejvyšší počet vyjetí safety caru během závodu. Celkově bylo za zpomalovacím vozem ujeto 8% všech kol. Na co všechno má tedy safety car vliv a jak se podle něj určuje strategie?

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 04.04. 19:08) Napište svůj názor
Mercedes

Mercedes | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

Jaké změny ohledně safety caru přináší letošní sezona?
Pravidla doznala několika změn. Rychlostní limit v době výjezdu safety caru, který je přibližně 20%, od letoška platí dvě kola místo jednoho. Je stanoven určitý čas, pod který se piloti nesmí dostat. Všechna auta proto - pokud si to budou přát - mohou zajet do boxů před seřazením se za safety carem. Během těchto dvou kol mohou piloti zajet do boxů, ale pouze za účelem výměny pneumatik.

Může být výjezd safety caru stále využit k získání výhody?
Může, pokud to tým správně načasuje. Výhoda může spočívat v čerstvějších pneumatikách než má soupeř nebo také v odstranění nutnosti pozdější zastávky v boxech.

Jak je safety car integrován do plánování strategie?
Strategie ohledně safety caru je plánována na základě procentuální pravděpodobnosti jeho vyjetí na trať. To obsahuje několik faktorů, například jak rychle dokáží traťoví maršálové uklidit místo incidentu, jak je okruh postaven, jak rychle se na něm jezdí, jak moc se tam dá předjíždět a také záleží na počasí. Každý tým má také velice přesnou statistiku o výjezdech safety caru na daném okruhu za posledních deset let. Ty se ještě dělí na náhodné a specifické pro danou trať či její konkrétní úsek. Podle nich pak tým určuje pravděpodobnost výjezdu safety caru a určuje strategii.

Jaká je tedy pravděpodobnost vyjetí safety caru v Malajsii?
Přesné výpočty žádný tým neuveřejňuje. Nicméně, během posledních deseti let zde safety car vyjel pouze dvakrát. To znamená pravděpodobnost okolo 20%, což je jedna z nejnižších v kalendáři. 

Jak tuto pravděpodobnost ovlivňuje fakt, že se v Malajsii startuje později?
V pozdních odpoledních hodinách se startuje od roku 2009 a pouze tehdy vyjel safety car, během loňské sezony ne. V roce 2009 šlo o silný déšť, který znemožnil pilotům pokračovat a byl přerušen, bylo za něj uděleno jen poloviční množství bodů. Nicméně, pozdní start zvyšuje riziko deště. V Malajsii většinou jde o prudký a nečekaný déšť.

Kde je tedy pravděpodobnost nejvyšší?
V Brazílii, Melbourne, Monaku, Spa a Singapuru. V Singapuru bylo během tří dosavadních závodů zaznamenáno pět výjezů safety caru, pravděpodobnost je tedy s ohledem na statistiky 100%.

V současnosti plní roli safety caru vůz Mercedes-Benz SLS AMG. Řídí ho Bernd Mayländer, bývalý pilot sérií DTM a FIA GT

Kde se tedy nasazení safety caru skoro vylučuje?
Kromě Malajsie ještě v Bahrajnu a Maďarsku. V obou zemích je malá pravděpodobnost deště a moc nehod zde nebývá. 

Jak to bylo s nasazováním safety caru v roce 2010?
Celkově tu bylo 21 výjezdů. V sezoně 2009 jich bylo jen 10. Během sezony 2010 bylo za safety carem ujeto 92 kol, což je asi 8% všech kol. 

Kdy byl safety car na trati vůbec nejdéle?
Ve Velké ceně Japonska 2007, kde se za ním ujelo 26 kol. Podobné to bylo loni ve VC Koreje, kde se za ním jelo 24 kol. Během VC Kanady 2007 byl v jednom závodě nasazen hned pětkrát. V loňské sezoně byl během již zmiňované VC Koreje a VC Monaka nasazen čtyřikrát během jednoho závodu.

Vytisknout

Diskuze: Jak safety car ovlivňuje průběh závodu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 04.04.2011 19:08 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Hembery, Paul

Pirelli očekává v Malajsii čtyři zastávky

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  3. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud