Na vyvozování hlubších závěrů dle odjetých časů je brzy, pro zajímavost je ale společně s počtem odjetých kol v první tabulce uvedu. Dozvěděli jsme se však hodně o nových pneumatikách Pirelli - jak ovlivní závodění - a také jsme se mohli podívat na to, jak v praxi fungují některé letošní technické vychytávky.
Pirelli v F1 nahrazuje Bridgestone a během testů se ukázala jedna věc - pro diváky určitě pozitivní: nevydrží tolik, co pneumatiky v loňském roce. Super-měkká směs ztrácela vlivem degradace 0,2 sec/kolo, což by v polovině závodní vzdálenosti představovalo cca 10 vteřin - a to je na poměry, na jaké jsme v F1 byli zvyklí, opravdu hodně!
Tabulka č. 1 - Přehled nejrychlejších časů a počtu kol za všechny tři dny ve Valencii
Měkká a střední směs ztrácela s každým odjetým kolem 0,05 - 0,10 vteřiny každé kolo, což je také dost, ale s tím se už dá pracovat. Pedro de la Rosa potvrdil, že týmy budou muset letos v závodech počítat mininálně s dvěma zastávkami během závodu.
Odlišně se chovají zadní pneumatiky - jakmile jejich výkonnost poklesne, opotřebují se a stav se najednou prudce zhorší. Auta přitom trpí přetáčivostí a týmům se takové chování bude možná obtížně zvládat. Dle některých inženýrů by v nevýhodě mohly být vozy, které generují vysoký přítlak na přídi, protože by musely zastavovat dříve než ostatní. Chytrou jízdou by piloti průměrných týmů mohli bojovat s těmi špičkovými.
Tabulka č. 2 - Souhrn ujeté vzdáleností za tři dny dle týmů
Není pochyb o tom, že simulátory budou proto letos důležitější, než kdykoliv jindy. McLaren věnoval hodně úsilí vylepšení modelování pneumatik. To, co udělalo Jensonovi Buttonovi údajně největší radost ve čtvrtek, bylo chování pneumatik na dráze, které se téměř dokonale shodovalo chováním pneumatik na sofistikovaném simulátoru ve Wokingu - což ostatně bylo prioritou McLarenu.
Z technických novinek, které si týmy ověřily v praxi, to bylo fungování KERSu, nastavitelného zadního křídla a různé části podlahy či výfuků. Renault překvapil se zajímavou inovací - vyústěním výfuků vpředu pod bočnicemi. Týmy toto řešení nyní prověřují v CFD a bude-li opravdu přínosné, brzy ho okopírují. Williams ohromil se svou zadní částí, zmenšením zádi, konfigurací zavěšení a diferenciálu - vše s ohledem na to, aby tam mohlo proudit co nejvíce vzduchu kvůli vyššímu přítlaku.
Tabulka č. 3 a graf - Součet ujetých kilometrů dle výrobců motorů
Týmy stále nedosahují zejména kvůli zákazu dvojitých difuzorů úrovně přítlaku z loňské sezóny, ale podle některých technických ředitelů by se na úroveň z roku 2010 mohli dostat někdy v polovině letošní sezóny.
Přenastavitelné zadní křídlo ve Valencii neposkytovalo takovou výhodu, jak někteří očekávali - nárůst maximálních rychlostí zdaleka nedosahoval ani 10 km/hod. V závodech a obzvlášť na některých tratích by to ale mohlo být více, byť FIA hodlá omezit vzdálenost pro jeho využití v závodech na max. 600 m. V prvních závodech se může ukázat, že je předjíždění hodně, proto může dojít k dodatečným úpravám v pravidlech a posunu této vzdálenosti.
Kompletní fotogalerii z Valencii čítající téměř 300 snímků si můžete prohlédnout zde.