Jak mohou dle McLarenu nová pravidla ovlivnit závodění v roce 2011?

Petr Hlawiczka, 23. prosince 2010, 06:40 Google+

Pravidla platná od sezóny 2011 by papírově měla usnadnit předjíždění a zvýšit atraktivitu závodění. K jakým situacím díky technickým novinkám může dle některých inženýrů McLarenu dojít?

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 23.12. 14:26) Napište svůj názor
GP Abú Zabí

GP Abú Zabí | foto: McLaren

Sdílejte článek

Zákaz dvojitých difuzorů vede všechny týmy k tomu, aby důmyslným přepracováním zadních částí monopostů co nejvíce dohnali ztrátu v přítlaku, o který díky této novince v pravidlech přijdou. Navíc návrat KERSu a zavedení nastavitelného zadního křídla zvýší rozdíly v maximálních rychlostech na konci rovinek mezi auty a snad i těsné závodění a předjížděcí manévry.

Nastavitelné zadní křídlo bude samozřejmě novinkou v roce 2011 - a jak už to se všemi inovacemi v F1 bývá, jeho nasazení krom vzrušující podívané může přinést i nečekané situace, než se jeho používání zaběhne a týmy si na něj během závodních víkendů zvyknou.

Inženýři v McLarenu jsou jím nadšeni. Jeho použití bude mít určitá omezení - pilot jej nebude moci aktivovat, když bude v závodě ztrácet na auto před sebou více než vteřinu (což bude zajištěno řídící jednotkou, která bude přijímat specifické časové informace). Nebude jej moci využít v úvodních dvou kolech, stejně jako během 2 kol po restartu závodu či v sektorech, v nichž bude máváno žlutými vlajkami.

Piloti jej nebudou moci využívat ani na libovolných rovinkách - pouze v v jednom místě na okruhu, které určí ředitel závodu FIA Charlie Whiting. A tím místem nebude jedná celá rovinka, pouze její část začínající několik set metrů před brzdnou zónou. Přesto můžeme očekávat, že bojovnější jezdci brzy najdou optimální způsob pro jeho využití.

McLaren1

K čemu může během závodu dojít?
Scénář č. 1: Jste ve vedení závodu a usilovně vás stíhá pilot na druhé pozici, který už je na hranici jedné vteřiny a chystá se aktivovat snížení úhlu klapky zadního křídla. Vy doháníte dva vozy o kolo zpět, které spolu bojují. Stahujete je o dvě vteřiny na kolo, takže jím je máváno modrými vlajkami. Horší z nich se dostává na dostřel jedné vteřiny za svého kolegu, rovněž o kolo zpět jedoucího, aktivuje zadní křídlo, zrychluje a předjíždí. Výsledek? Ztrácíte možnost využít aerodynamického stínu vozu o kolo zpět, a vůz na druhém místě za vámi vás v pohodě předjíždí.

Tato technologie bude nabízet dobré příležitosti k předjíždění, ale rovněž může vést k tomu, že pravidla budou muset být během několika úvodních závodů upravována - obzvlášť kvůli předjíždění vozů o kolo zpět.

A to jsme ještě nehovořili o KERSu. Ten byl v roce 2009 "tajnou zbraní" McLarenu; technologií, která mu umožňovala stahovat náskok ostatních aut na špici i přes nedostatek celkového přítlaku, takže byl tým z Wokingu schopen s nimi soupeřit. Umožnilo jim to získat několik desetin a otevřel příležitosti k zajímavému závodění - obzvláště na startu, kdy vozy s KERSem válcovaly ty, které ho neměly.

mclaren2

Scénář č. 2: Jste ve vedení závodu a děláte všechno možné, aby se nejbližší soupeř za vás nedostal pod jednu vteřinu, zejména v místech, kde bude docházet k využití KERSu. Pokud ho nepoužijete, jak říká poeticky jeden z inženýrů McLarenu - "budete vyčouzeni."

Co může být ještě horš? Když vedete a před vámi jsou tři auta těsně za sebou, v rozmezích jedné vteřiny. Budou se navzájem předjíždět a vytvoří vláček. Pro lídra pak může být těžké je v rámci nových pravidel předjet. Výhoda startu z první pozice proto příští rok nemusí být moc velká, na cílovou rovinku se ani nebude muset vyplácet najíždět jako první před soupeřem.

Tipnete si, kdo je ve Wokingu z nových pravidel nejvíce nadšený? Samozřejmě Lewis. Už všude vykládá, jaký potenciál bude mít ušetření energie KERSu pro jeho aktivaci společně s přenastavením zadního křídla, což samozřejmě může na konci rovinek vést k velkým rozdílům v maximálních rychlostech.

Zní to vše velmi zajímavě? Možná ano, ale jen do té doby, než dostanete slovní ledovou sprchu od dalšího z inženýrů McLarenu: "Bez přenastavitelného předního křídla se pneumatiky budou tak drolit, že se nikdo nedostane na dostřel ani dvou sekund, takže tyto skvělé věci nebudou nikdy fungovat!" No, uvidíme.

Vytisknout

Diskuze: Jak mohou dle McLarenu nová pravidla ovlivnit závodění v roce 2011?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 23.12.2010 14:26 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Kvalifikaci ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Glock, Timo

Glock: Ve Virginu je vše oproti loňsku jiné - lepší!

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. GP ČÍNY - Kvalifikaci ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud