Parametry okruhu v Suzuce: Proč je mezi piloty tak oblíbená?

Petr Hlawiczka, 7. října 2010, 06:40 Google+ Trať

Zeptejte se kteréhokoliv pilota na nejoblíbenější okruhy - a můžete si být jisti, že téměř všichni by se zmínili o Suzuce. Čím je zajímavá tato trať a jaké má parametry? Proč je tak obtížná první část okruhu? Projedou i letos vozy s plnou nádrží naplno zatáčku 130R?

Počet komentářů:  6 komentářů (Poslední 07.10. 17:54) Napište svůj názor
gp japonska

gp japonska | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Okruh je jedinečný už svým tvarem ležaté osmičky s mimoúrovňovým křížením závodní dráhy. Jeho celková délka činí 5 807 m. Nedělní Velká cena Japonska je vypsána na 53. kol, což představuje celkovou délku 307,471 km, které čekají na vítěze závodu.

Suzuka je oblíbená kvůli zajímavé směsici rychlých a pomalých zatáček různých konfigurací. Náročná je technicky, psychicky i mentálně. Monoposty zde jezdí s vysokým přítlakem, některé týmy sem dovezou své poslední novinky v tomto roce (Ferrari, Force India, McLaren, Red Bull, Virgin). Většina se již však plně soustředí na vozy pro rok 2011 a nic nového zde mít nebudou (Mercedes, Lotus, HRT).


Mapka okruhu, zdroj: Formula1.com

Výkon motoru zde není tak klíčový, jako například v Monze, hraje však i důležitou roli. Piloti musí jít co nejdříve na plyn na výjezdu ze zatáčky č. 14 ("Spoon"), aby mohli co nejrychleji projet zatáčkou č. 15, o které se zmíním ještě níže. Na převodovku čeká 40 přeřazení během jednoho kola.

Známá první část tzv. "S-zatáček" od třetí po sedmou zatáčku měří 850 metrů.  Proč je tak náročná na průjezd - na nastavení vozu i schopnosti pilota? Každá zatáčka totiž ústí hned do té další. Vůz proto musí být velmi konzistentní a nesmí se zde chovat nepředvídatelně při změnách směru.

rb

Pokud totiž pilot vyjede špatně ze zatáčky č. 3, negativně to ovlivní jeho stopu v zatáčkách č. 4, 5, 6 i 7. Tuto sekvenci zvládnou urazit za 14 vteřin, díky drobné chybě zde však snadno ztratí až půl sekundy. Dle inženýrů je zde nejlepší jemná práce s plynem při zařazeném pátém rychlostním stupni, s lehkými doteky brzdového pedálu v zatáčkách č. 4 a 6. Kvůli této pasáži patří trať k těm náročnější pro rychlé naučení se.

Dalším zajímavým místem je legendární 15. zákruta "130R." Je slabším odvarem její původní verze, dnes už se jezdí naplno. Rychlost jejího průjezdu se pohybuje kolem 305 km/hod. Co když však vůz těsně následuje soupeře před sebou, může se dovolit průjezd pod plným plynem i s plnou nádrží? Podle závodního inženýra Roberta Kubicy - Simona Rennieho - ano. Podle něj by s tím neměl být žádný problém ani letos, "pořád v pohodě naplno."

Naplno se jede celkem 63 % okruhu, před poslední šikanou vozy dosahují maximální rychlosti téměř 315 km/hod.

alguersuari
Loni na výjezdu ze 130R havaroval Jaime Alguersuari

Piloti tak s plynem na podlaze jedou 1,2 km dlouhý úsek od zatáčky č. 14 až po zatáčku č. 16, což trvá celých 16 vteřin. Přesto, že 130R již není tak náročná, jak bývala, jedná se o velmi rychlou zatáčku, v níž na piloty působí téměř 2,5 vteřiny boční přetížení 3,5 G - na okamžik dosáhne až 4 G.

Vozy během jednoho kola v Suzuce spotřebují 2,44 kg paliva. První zastávky bychom se měli dočkat dříve než v Singapuru, zhruba kolem 15. kola. Časová ztráta při průjezdu boxovou uličkou činí 18,7 vteřiny.

Bridgestone proto doveze tvrdší sady ze svého portfolia, konkrétně tvrdou (prime) a měkkou (option) sadu, kterou poznáme dle zeleného proužku na boku. Opotřebení pneumatik je zde  vysoké nejen kvůli značnému bočnímu zatíženi, ale také kvůli tomu, že piloti málokdy brzdí v přímém směru, hodně se tudíž o pneumatiky "opírají." Své ve vysoké degradaci pneumatik hraje rovněž velmi přilnavý a drsný asfalt. Zatížení brzd i jejich opotřebení je zde však nízké.


Průjezd okruhem na simulátoru Red Bullu s Markem Webberem

Závodní rekord zde drží Kimi Räikkönen, jenž zde v roce 2005 zvládl okruh za 1:31,540 min. Loni byl Mark Webber o 1,029 pomalejší. Australan do kvalifikace nenastoupil, s Red Bullem v ní ovšem řádil Sebastian Vettel, jenž ji vyhrál. V její prostřední části zajel kolo za 1:30,341 min.

Vytisknout

Diskuze: Parametry okruhu v Suzuce: Proč je mezi piloty tak oblíbená?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 6, poslední 07.10.2010 17:54 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 6 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

gp itálie

Korea: Máme z 98 - 99 % hotovo!

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud