Nový Jaguar R4 představen

Daniel Šupa, 21. ledna 2003, 11:16 Google+

Netradiční způsob odhalení nového vozu zvolil tým Jaguar Racing, který byl nedávno donucen k výrazné redukci nákladů a propuštění řady zaměstnanců. Představení nového monopostu R4 se uskutečnilo dnes ráno pouze prostřednictvím internetu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Nový vůz bude svěřen do rukou Marka Webbera a Antonia Pizzonii, což bylo velké překvapení loňské sezony, ale o oprávněnosti tohoto rozhodnutí rozhodnou až závody Grand Prix. Australan Mark Webber, který má již rok zkušeností v F1 s týmem Minardi je po prvních kilometrech s novým R4 za zavřenými dveřmi testovacího okruhu automobilky Ford v Lommelu spokojený s prvními pocity z nového monopostu. „Rozhodně to vypadá dobře. Jako vždy se objeví nějaké mouchy a ani R4 nebude v tomto ohledu výjimkou. Myslím si, že výzkum, který měl zjistit proč nebyl R3 tak dobrý, jak měl být byl proveden podrobně a ze zjištění jsme se poučili v návrhu R4,“ sdělil Webber. Australan odráží ve svých odhadech šancí pro rok 2003 konzervativní atmosféru v týmu a cíle nestaví příliš vysoko. „Netvrdím, že budeme mezi nejsilnějšími piloty v roce 2003, ale doufám, že se budeme pohybovat ve vyrovnané skupině těsně za nimi. To je můj cíl a pokud bychom ve druhé části sezony byli v přední části této skupiny, byl by to velmi dobrý výkon,“ dodal Webber.

Dle prvních obrázků je jasné, že R4 nepředstavuje radikální řešení odlišné od tradičního obrazu moderního vozu Formule 1. Od představení loňského R3 až po návrh a představení letošního R4 dohlížel na vývoj a plány hlavní aerodynamik týmu Ben Agathangelou. „Bude to pevný a účelný vůz. Zní to skoro jako usedlý, ale to jen proto, že slova pevný a účelný nejsou příliš vzrušující,“ komentoval nový R4 Agathangelou. „Omlouvám se, ale to je to, čím R4 musí být, aby byl základem pro vývoj z roku 2003 na rok 2004, neboť nemůžeme na konci každého roku odstranit starý vůz a začít od nuly znovu,“ vysvětlil strategii týmu Jaguar.

Jestli je šasi nového R4 charakterizováno jako konzervativní, pak nový motor Cosworth CR-5 s úhlem válců 90° je naopak návrhem mimo zažité konvence. „CR-5 je kompletně novým návrhem. Je to první z nové řady motorů, neboť předchozí CR-4 vycházel z motorů, jejichž vývoj započal již v roce 1999,“ prohlásil Nick Hays. Všechny předchozí motory Cosworth V10 měly úhel mezi válci 72° a přechodem na úhel 90° se výrazně snížilo jejich těžiště. „Nebudu uvádět přesná čísla, ale mohu prohlásit, že se jedná o motor s nejvyššími otáčkami, který kdy Cosworth postavil. Vysoké otáčky jsou výbornou věcí z prostého důvodu, dávají více vstřiků paliva a tím i vyšší výkon. Ale je to otázka kompromisu, neboť přespříliš vysoké otáčky zase snižují spolehlivost,“ dodal Hays. Cílem při návrhu nových motorů je dle dalšího sdělení vždy především vyrovnání se se starším typem, ale v případě CR-5 je již Cosworth nyní dále. Nový motor výrazně předčil loňský CR-4 a v rámci snížení těžiště zaznamenal největší pokrok v dějinách firmy Cosworth Racing.
Vytisknout

Diskuze: Nový Jaguar R4 představen

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Jezdí spolu čtvrtý rok - bude to platit i v tom pátém?

Staronový mistr přiznává: letos jsem přehodnotil své působení v Red Bullu. Na paškál se dostal i nevýrazný Pérez

Max Verstappen se zařadil po bok pětice pilotů se čtyřmi a více mistrovskými tituly

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  • Pátek

    • 1. Trénink (15:30 - 16:30)
    • Kvalifikace (19:00)
  • Sobota

    • 2. Trénink (15:30 - 16:30)
    • 1. Závod (19:30)
  • Neděle

    • 2. Závod (18:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Oficiální představení R203 - anotační foto

Oficiální představení R203

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Staronový mistr přiznává: letos jsem přehodnotil své působení v Red Bullu. Na paškál se dostal i nevýrazný Pérez

  2. Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

  3. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  4. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  5. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  6. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud