McLaren mění aerodynamiku pohybem jezdce - co na to ostatní?

Pavel Stavebník, 12. března 2010, 14:36 Google+

Letošní monopost stáje McLaren dostal do vínku zajímavou technickou finesu, která ho v základu odlišuje od konkurenčních vozů a dává mu k dispozici dvě až tři desetiny vteřiny na kolo. FIA systém schválila, ostatní týmy budou řešení napodobovat, ačkoliv je to neekonomické a soulad s pravidly nejednoznačný.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 13.03. 11:45) Napište svůj názor
McLaren

McLaren | foto: McLaren

Sdílejte článek

McLaren si pohrává s prouděním vzduchu, má dva otvory na vstupu a dva na výstupu. Standardně proudí vzduch jedním způsobem, ale jezdec může proudění změnit pohybem ruky nebo nohy. Změna průtoku vzduchu má vliv na zadní spoiler a zvýšení maximální rychlosti.

Pohyblivé aerodynamické zařízení jsou zakázány, ale pohyb pilota nikoliv a Mezinárodní automobilová federace dala řešení konstruktérů z Wokingu zelenou.

"Tušili jsme, že McLaren na něčem takovém pracuje, ale nevěděli jsme, jak to funguje, teď už rozumíme a budeme si muset připravit vlastní verzi. FIA souhlasí a všichni něco takového dříve či později nasadíme," uvedl šéf Mercedesu Ross Brawn, jenž je letos v pozici lovce, zatímco loni díky spornému difuzoru představoval lovenou kořist.

Jiného názoru je ale technický ředitel Lotusu Mike Gascoyne, který nové řešení zcela odmítá. "Jsem přesvědčen, že jde o pohyblivé aerodynamické zařízení, neboť se tím mění podle potřeby aerodynamika vozu. Vím jak zní pravidla a interpretace, jež řešení McLarenu povoluje, je hloupá."

Gascoyne se totiž pozastavil nad příčinou a následky. Zelená novému řešení přinese nákladné přestavby vozů a výsledkem bude úspora dvou tří desetin vteřiny na kolo. Jaký to má efekt, ptá se konstruktér, všichni to za chvíli budeme mít.

Na straně jedné je argumentace týmu Lotus pochopitelná, z druhé strany hodnotím počin McLarenu velmi kladně, neboť se znovu dostáváme tam, kde jsme si dlouhé roky přáli být. Desetiny ukrajují technické finesy, nové nápady v duchu Colina Chapmanna a ne stovky  kilometrů při testech různě ohnutých křidélek na bočnicích.

 

Vytisknout

Diskuze: McLaren mění aerodynamiku pohybem jezdce - co na to ostatní?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 13.03.2010 11:45 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Renault

Renault zažádal FIA o možnost vylepšit svůj motor

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud