Circuit de Catalunya nabídl konečně dobrou příležitost pro ověření aerodynamiky. Týmy zkoušeli krom simulací závodů také simulaci kvalifikací. Kdo je nejrychlejší? Vzhledem k tomu, že množství paliva způsobuje větší odchylky v časech než loni, je obtížné jednoznačně ukázat na favorita. Z jednotlivých kol se dá něco málo přesto vyčíst.
Nejrychlejší kola podle mě nejsou letos tak důležitá, jako konzistence a šetrnost vozu k pneumatikám. Monopost, jenž se chová dobře při vysokém i nízkém množství paliva a je ohleduplný ke gumám, bude lepší než ten, který dokáže zajet jedno mimořádně rychlé kolo.
Z pohledu konzistence je na tom zřejmě nejlépe Ferrari, jež nalétalo také nejvíce kilometrů. McLaren příliš nezaostává, zdálo se mi však, že pneumatiky dokáže dříve zahřát a je vůči nim agresivnější, časy také v dlouhých stintech více skákaly - v úvodních 30 kolech mají oba přibližně stejnou rychlost, pak se ale Ferrari zlepšuje, zatímco McLaren na stejné směsi odpadá.
Ferrari F10
McLaren
Jenson Button se s Lewisem Hamiltonem střídali ob den s tím, že ve čtvrtek zahájil testování Jenson. Odvedl spoustu užitečné práce, měl smůlu na počasí, přesto se nemůžu zbavit dojmu, že v MP4-25 je Lewis přeci jenom rychlejší. Nejen že zajel absolutně nejrychlejší kolo, ale i jeho dlouhé jízdy byly docela působivé. Jenson tak rychlý nebyl, v sobotu mu pršela, ale postupně se ve voze cítí lépe a stoupá jeho důvěra v něj.
Mercedes GP
I zde se piloti střídali ob den jako u McLarenu. Ve čtvrtek a v sobotu jsme za volantem viděli mladšího Rosberga. Mercedes zatím na příliš velkého favorita nevypadá. Neměl příliš mnoho problémů, na dráze se už tolik v Barceloně netrápil, ale příliš strachu také nenahnal. Schumacher dokonce prohlásil, že na vítězství zpočátku mít nebudou, což poté na závěr Ross Brawn popřel.
Hovoří se o tom, že by do Bahrajnu mohli přivézt super-difuzor, který je na hranici regulérnosti a mohl by vzbudit kontroverze. Ten dosud používaný působí ve srovnání s konkurenčními řešeními jako chudý a malý příbuzný (od toho loňského se ostatně ani moc neliší).
Graf - Měrená kola zaznamenaná u vybraných pilotů v neděli
Red Bull
S novým RB6 na sebe ve čtvrtek pořádně upozornil Mark Webber, když s malým množstvím paliva zajel téměř o sekundu rychlejší čas než zbytek pole. Velmi dobré časy zajížděli i v ostatních dnech. Mark si užil sobotu, Sebastian Vettel jezdil v pátek a v neděli pouze dopoledne - na zbytek dne musel vůz přenechat zkušenějšímu Markovi.
Red Bull byl velmi rychlý s malým množstvím paliva - s větším trochu za Ferrari a McLarenem ztrácí. Těmto týmům se daří rychle zahřát pneumatiky, zatímco Sauber či Mercedes se zdá k nim být šetrnější. Rakouský tým se také potýkal s různými technickými problémy, snad se jim podaří vylepšit spolehlivost. Slabinou by mohl být menší výkon motoru, který berou od Renaultu - mohlo by to být ale vykoupeno lepší spotřebou.
Ferrari
Scuderia nepřerostla své soupeře o hlavu, vypadá však rozhodně velmi silně a budou s největší pravděpodobností patřit ke kandidátům na titul. Alonsův páteční výkon jak s lehkým, tak i s plným vozem, nenechal nikoho na pochybách o formě Ferrari. Massa nakonec v neděli zajel ještě rychlejší čas než Alonso.
Tab. č. 1 - Nejlepší časy zajeté během 4 dnů v Barceloně
Williams
Britský tým v předchozích testech jezdil neustále s těžkým vozem a zaměřoval se na spolehlivost a důkladné seznámení se s novým motorem Cosworth. V Barceloně ukázal, že dokáže být také rychlý a mohl by výrazně promlouvat do bodovaných umístění. Neřadil bych je na špici, ale Williams je rozhodně ve formě.
Tab. č. 2 - Vzdálenosti, které týmy urazily v Barceloně
Renault
Francouzský tým, v němž zbylo z automobilky jen jméno a motor, v posledních testech nikterak neoslnil. Řádně ho potrápily různé technické problémy - od zavěšení po převodovku. I nedělní nasazení nových dílů bylo zkomplikováno problémy, Petrov, který měl vůz k dispozici ve čtvrtek a v sobotu, však stihl najet dostatek kilometrů a zvládl i nácvik kvalifikace.
Nové přední křídlo Renaultu, které bylo poprvé nasazeno včera
Force India
Ve čtvrtek a v pátek nové auto zkoušel Vitantonio Liuzzi, zbylé dva dny Adrian Sutil, jen zkoušel vyvážení pro kvalifikaci a neustále zrychloval - na absolutně nejrychlejší čas Hamiltona ztrácel něco přes desetinu vteřiny. Indická stáj bude letos silnější než loni - své silné stránky (aerodynamickou efektivitu) si ponechali, na těch slabých výrazně zapracovali. Body jim letos nebudou unikat, občas bychom se mohli dočkat i pódia.
Toro Rosso
Nejdříve Alguersuari, o víkendu Buemi - ujeli spoustu kol (jen o 34 méně než vedoucí Mercedes), v sobotu byli dokonce druzí nejrychlejší. Celkově na mě ale příliš nezapůsobili - v neděli znatelně zaostávali (doufám, že nejezdili s prázdnou nádrží, jinak se mohou rovnou věnovat vozu pro rok 2011). I jejich nejrychlejší (sobotní - 1:21,413 min) kolo bylo o vteřinu horší než víkendový rekord (1:20,472 min).
Tab. č. 3 - Vzdálenosti ujeté v Barceloně jednotlivými motory
Sauber
V prvních dvou dnech proháněl C29 zkušený Pedro de la Rosa, ve zbylých dvou potom mladý Kamuj Kobajaši. Upozornili na sebe již během prvních testů (moc paliva při tom ale nevezli), o víkendu došlo i na dlouhé výjezdy. Párkrát zůstali viset na dráze a vlály kvůli nim červené vlajky, přesto byli dost rychlí. Na špici ztrácejí půl vteřiny, což je pro švýcarsko-německý slib velmi slibné. Obzvlášť, pokud budou stíhat ďábelské tempo vývoje během sezóny. O což se obávám vzhledem k nižšímu rozpočtu, než nabízela automobilka BMW.
Loni trpěl monopost BMW Sauberu slabou aerodynamikou kvůli snahám o využití KERSu. Nabobtnalé bočnice, jež byly kvůli dobrému chlazení nezbytné, snižovaly výkonnost aerodynamiky a tok vzduchu k difuzoru. Tým se zoufale snažil co nejlépe jej ovlivnit už na přídi, díky čemuž používali krabicoidní bočnice na předním křídle až do Singapuru. C29 už od pohledu působí mnohem solidněji. Nos se tyčí vzhůru, úzké bočnice jsou výrazně sříznuté, aby se k difuzoru dostalo k difuzoru.
Slabinu, kterou jsem vytýkal Red Bullu - motor - je v případě Sauberu silnou stránkou. C29 totiž pohání motor od Ferrari.
Virgin
Další obtížný test pro vůz, který byl vyvíjen pouze na počítačích pomocí CFD. Opět se neobešel bez problémů, když Lucas di Grassi hned ve čtvrtek po smyku robil zadní část vozu o bariéru z pneumatik. V dalších dnech je prozměnu zlobila hydraulika a opotřebení některých součástek. Kvůli toho urazili v (nejen tomto) testu vůbec nejmenší vzdálenost (třetinu toho, co Mercedes). Nejlépe se jim dařilo v pátek - Timo Glock, jemuž patřila také sobota, zvládl 52 okruhů. Virgin se bude potácet letos na chvostu startovního pole. V Barceloně se poprvé zdáli být pomalejší než Lotus, na McLaren jim chybělo propastných 5,5 vteřin.
Lotus
Z Lotusu si zatím ostatní týmy (krom Virginu) nemusí dělat žádné starosti. Dle jejich šéfa Fernandese o 1,5 vteřiny zrychlili, dle mých výpočtů to je zatím pouze vteřina. Na 14 dní se přesto jedná o slušný pokrok, postupně svou "krabici" ořezávají a brousí (a že mají ještě rezervy - stačí srovnat např. bočnice T127 s F10). Ve čtvrtek se opět svezl testovací pilot (což v Barceloně neudělal žáden jiný tým) Fairuz Fauzy, po něm dva dny pracoval na voze Jarno Trulli a v neděli jej přenechal Heikkimu Kovalainenovi.
Lotus byl na závěr o 4,5 vteřiny pomalejší než McLaren, téměř o vteřinu však rychlejší než Virgin. Urazil i delší vzdálenost (dokonce delší než Renault).
Ujeté vzdálenosti v Barceloně graficky
Souhrnná data ze všech předsezónních testů
Následují agregované čísla z testů ve Valencii, obou částí v Jerezu a v Barceloně. Nejdelší vzdálenost ujeli oba piloti Ferrari - Felipe Massa je před Alonsem o 95 km napřed. Následují piloti Williamsu a Mercedesu, dostatek údajů má i Toro Rosso.
Tab. č. 4 - Celkové ujeté vzdálenosti ve všech předsezónních testech
Tab. č. 5 - Celkové ujeté vzdálenosti v testech dle týmů
Nejvíce dat z oblasti motorů má Ferrari, jejichž agregáty využívá Sauber a Toro Rosso. Mají najeto o 2000 km více než druhý Mercedes, s nímž jezdí McLaren a Force India. Cosworth již je před Renaultem díky dvěma nováčkům (Lotus a Virgin) a Williamsu. Nejmenší vzdálenost urazily pohonné jednotky Renaultu, které pohánějí také Red Bull.
Tab. č. 6 - Celková ujetá vzdálenost v testech dle motorů
Ujeté vzdálenosti ve všech čtyřech předsezónních testech graficky
Ve skutečnosti si budeme muset na odhalení výkonnosti počkat až do Bahrajnu, možná až po několika závodech budeme moci správně ohodnotit, jak je kdo na tom. Některé závody budou vyhovovat jedním týmům, jiné zase druhým. Stačí vzpomenou na minulou sezónu, jak se výkony stáji během roku měnily: tu byl na špici Brawn (úvodní část sezóny), tu Red Bull (závěr). McLaren si v Bahrajnu nevedl úplně nejhůř - v Barceloně a v Silverstone to ale byl totální propadák - a poslední části dokonce dva závody vyhráli. Tak tomu bude ve Formuli 1 díky rychlému vývoji i letos.