Ohlédnutí se za testy v Jerezu

Petr Hlawiczka, 21. února 2010, 19:00 Google+

Máme za sebou třetí ze čtyř předsezónních testů. Tento týden strávily týmy Formule 1 opět v Jerezu, počasí bylo zpočátku opět nepříznivé, nakonec se ale dočkali smysluplného testování a suché trati.

Počet komentářů:  6 komentářů (Poslední 23.02. 09:16) Napište svůj názor
Ferrari

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Nejrychlejší čas za celé 4 dny - 1:18,871 min - zajel v sobotu Jenson Button na McLarenu, o dvě desetiny zaostal Robert Kubica na Renaultu, třetí nejrychlejší čas zajel Kamuj Kobajaši s BMW Sauberem C29.

McLaren zajel nejrychlejší kolo během krátké vyjížďky, která čítala pouze 2 měřené okruhy. Druhý z těchto okruhů měl hodnotu 1:19,568 min - byl tedy výrazně (o 0,7 vteřiny) pomalejšií Jenson tu ztrátu nabral v posledním sektoru, kdy již zřejmě měkčí směs odmítala podávat vrcholný výkon.

Fernando Alonso s Ferrari nejezdil tak krátké stinty - svůj rekord v sobotu stanovil ve druhém z 13 okruhů v řadě: 1:20,436 min - o 1,5 vteřiny za McLarenem. O den dříve však dokázal, že umí i rychleji - rovněž ve 2. okruhu 16kolového stintu to zvládl za 1:20,115 min. Pokud bychom to očistili o vliv paliva (cca 80 kg na 35kolový stint, 37 na 16 kolový), dostali bychom se někde  na úroveň 1:18,6 min. Pokud jel Button své rekordní kolo s prázdným vozem, má Ferrari o kousek navrch.

Mercedes
Mercedes Rosse Brawna zatím ztrácí více, než bylo v plánu

Ke konci sobotního dne simulovalo Ferrari závod, v němž ujel Alonso 48 kolo se zastávkou po 13. kole. Po ní odkroužil v kuse dalších 35 kol. Přitom jezdil velmi rychlé a konzistentní časy: začínal nad 1:22 min a nakonec s ubývajícím palivem se dostával k hranici 1:21 min (kola jsem rozepsal v živém zpravodajství z osmého dne v Jerezu: zde). Po Valencii a hluchém minulém týdnu opět parádní výkon Ferrari!

Dle inženýrů, kteří mají již dobře zmapovanou výkonnost konkurenci, se tradiční týmy nacházejí v rozmezí 0,7 sekundy. Ferrari s McLarenem jsou na špici s tím, že Scuderia se přeci je jeví o chloupek rychlejší i spolehlivější. Red Bull je těsně za nimi. Je to zvláštní vzhledem k tomu, jak velký náskok měli na konci loňského roku, proto bude zajímavé sledovat, jak bude vypadat v Barceloně (nejen) jejich finální aerodynamický balík. Mercedes s Force Indií jsou v závěsu. Indická stáj je příjemným překvapením, protože na nejlepší ztrácí podstatně méně než loni.


Tabulka č. 1 - Nejlepší časy pilotů ve druhém čtyřdenním testu v Jerezu

Renault se předvedl až v sobotu, kdy Robert Kubica ve svém 24kolovém stintu jezdil velmi slušné časy pod 1:21 min (nejlépe 1:20,868 min). I na kratší vzdálenosti umí, o čemž svědčí druhý nejrychlejší čas uplynulého týdne, který zajel Polák v 7kolovém dopoledním stintu (1:24,235 - 1:19,254 - 1:19,114 - 1:19,198 - 1:19,377 - 1:19,473 - 1:20,005 min).

Williams se soustředil na delší výjezdy s větším množstvím paliva, přičemž se zaměřoval i na ověření spolehlivosti jejich nového motoru, jehož dodavatelem je Cosworth. Jejich nejlepší čas - 1:21,432 min - zajel Hülkenberg v pátek ve 2. okruhu výjezdu, jenž čítal 30 kol. Vypadá to, že na nejrychlejší ztrácejí, ale to nejlepší se nesnažili ukázat a v prvním závodu mohou být v docela slušné formě a klidně i zabodovat.


Tabulka č. 2 - Ujetá vzdálenost ve druhém testu v Jerezu

Poprvé se tento týden proháněl po dráze nový Lotus a najezdil solidní porci kilometrů, vice než Force India, BMW Sauber a samozřejmě Virgin. Virgin má po obou týdnech na kontě kratší vzdálenost než Lotus. V tomto ostře sledovaném souboji nováčku při testech byl sice vůz Mika Gascoyna, který pevně věří v to, že budou nejrychlejší z nováčků, o vteřinu pomalejší (Timo Glock v sobotu 1:22,433 versus Trulli 1:23,470 min), jezdil však stále s plnou nádrží. Oba nováčci se trochu potýkali se spolehlivostí (a nedostatkem náhradních dílů), jinak by toho ujeli více.


Tabulka č. 3 - Ujeté vzdálenosti ve druhém testu v Jerezu

Za tento týden toho najezdila nejvíce stáj Franka Williamse - o 217 km více než Ferrari. Nejslabší byl naopak Virgin, který neujel ani třetinu toho, co Williams.

Z pohledu výrobců motorů nejvíce dat nashromáždilo i tento týden Ferrari. Cosworth však ujel již více kilometrů než Renault díky tomu, že s jeho agregátem nastoupily tři týmy (Williams, Lotus, Virgin. Renault krom vlastního týmu pohání ještě Red Bully.

Celková ujetá vzdálenost ve druhé části testů v Jerezu:

 

 

 

Celkové vzdálenosti ujeté ve všech dosavadních testech

Na závěr se podívejme na součty vzdáleností ze všech dosavadních letošních testů, tj. z Valencie i 8 dnů, jež týmy strávily v Jerezu.


Tabulka č. 4 - Ujetá vzdálenost ve všech letošních testech

Nejpilnějším pilotem je Felipe Massa - ujel již přes 2 662 km. U Ferrari to mají dobře rozdělené, protože Fernando Alonso urazil o necelé 2 km méně.


Tabulka č. 5 - Celková ujetá  vzdálenost dle týmů

V úvahu je třeba vzít i to, že ne všechny týmy stihli přijet už do Valencie: Red Bull, Force India a Virgin dorazily až do Jerezu, z toho Lotus až na druhou část.

Za všechny tři týdny jezdily motory Ferrari zastupené v monopostech samotné Scuderie, BMW Sauberu a Toro Rosso už téměř 13 000 km.


Tabulka č. 6 - Celková ujetá  vzdálenost dle výrobců motorů

A totéž graficky (celková odjetá vzdálenost v letošních testech):

Testy pokračují dalšími 4 dny od čtvrtku do neděle opět ve Španělsku, tentokrát nedaleko Barcelony na okruhu Circuit de Catalunya.

Shrnutí prvního týdne v Jerezu naleznete: zde.

 

Vytisknout

Diskuze: Ohlédnutí se za testy v Jerezu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 6, poslední 23.02.2010 09:16 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 6 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Alonso: Nejlepší auto, jaké jsem kdy měl

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  2. GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

  3. GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

  4. Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

  5. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  6. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud