Zajímavé parametry okruhu v Istanbulu

Petr Hlawiczka, 1. června 2009, 17:30 Google+

Týmy se o víkendu představí na okruhu poblíž Istanbulu, kde se o víkendu jede Velká cena Turecka. Podívejte se na to, čím je tamější okruh zajímavý.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Heidfeld, Nick

Heidfeld, Nick | foto: BMW Motorsport

Sdílejte článek

Trať dlouhá 5 338 m je poměrně nová, v kalendáři Formule 1 se objevila poprvé v roce 2005. Piloty zde uchvacuje zatáčka číslo 8 - dlouhá, levotočivá zákruta se čtyřmi vrcholy. Jedna z nejnáročnějších na projetí ideální stopou generuje největší třecí energii ze všech zatáček v letošním šampionátu a často významně ovlivňuje závodní strategie.

Z pohledu průměrného úhlu zatáčky se řadí na 3. místo v šampionátu, patři tedy k okruhům s nejprudšími zákrutami (průměrný okruh v tomto ohledu převyšuje o 22%). Nejvyšší rychlost dosahovaná na konci rovinky v Istanbulu loni činila 314 km/hod, čímž se řadí rovněž na 3. místo mezi nejrychlejší okruhy v tomto roce. Kvůli nadprůměrnému poloměru zatáček je trať ale až 5. nejrychlejší dle průměrné rychlosti na kolo.



Délka boxové uličky a její profil (zatáčky na jejím vjezdu) vymezují optimální palivovou strategii. Ztráta za průjezd boxy činí na zdejším okruhu 18,5 vteřiny. Dle pořadí nejvíce penalizujících okruhů mu tedy náleží 13. místo. Motory zde spotřebují 2,49 kg paliva na 5 km, což z něj dělá 5. nejnáročnější trať z pohledu spotřeby paliva (průměrná hodnota okruhů letošního seriálu je 2,42 kg/5 km).

Na závěr pár slov k nadmořské výšce, pro týmy se jedná o poměrně důležitou veličinu. Například na okruhu Interlagos si jezdci často stěžují na nedostatek přilnavosti a síly motoru. Piloti si během sezóny totiž zvyknou na určitou úroveň výkonnosti motoru a aerodynamiky, proto jízda v Brazílii ve výšce 750 m n. m. vlivem řidšího vzduchu znatelně obírá motor o sílu, snižuje výkonnost aerodynamiky i chlazení. Ztráty mohou dosahovat dvojnásobku hodnot vyjádřených procenty, mají tak opravdu dopad na celkovou výkonnost vozu. Trať v Istanbul Parku se nachází 125 m n. m. a panuje zde obvykle poměrně nízký tlak kolem 999,75 hPa - síla motorů bude tudíž o něco nižší, než tomu bylo při minulém závodu v Monaku, ale ne až tak, jak tomu je právě v Brazílii.
Vytisknout

Diskuze: Zajímavé parametry okruhu v Istanbulu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Kevin Magnussen ukázal, jak se bojuje za týmové barvy

Ohlédnutí za GP Saúdské Arábie

Letecký pohled na okruh v Džiddě

GRAFIKA: Startovní rošt v Džiddě - Red Bull v 1. řadě před Ferrari

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

Kvalifikaci ovládl Verstappen, Bearman v bitvě s Hamiltonem

Max Verstappen v Bahrajnu

V závěrečném tréninku nejrychlejší Verstappen, Bearman desátý. Zhou havaroval

Carlose o víkendu za volantem neuvidíme

Ferrari náhle mění sestavu: Sainz se už v Bahrajnu nesveze, místo něj povolán nováček

Max Verstappen s novým Ferrari SF-24 při testech v Bahrajnu

První trénink v Saúdské Arábii pro Verstappena, druhý pro Alonsa

Lewis Hamilton, Max Verstappen a George Russell společně na pódiu

Verstappen k Mercedesu? "Bylo by to vzrušující," reaguje Russell

Fernando Alonso v Bahrajnu

Scházejí nám 3 či 4 desetiny, popisuje zklamaně Alonso. Briatore pro něj hledá tu nejlepší možnost

Max Verstappen pro sezónu 2024

U Red Bullu vládne napětí dál, Verstappen volá po konci Hornera. Odejde Max ke konkurenci?

Max Verstappen a Sergio Pérez přivezli Red Bullu 29. double

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen nečekal, že vše bude tak snadné

  • Pátek

    • 1. Trénink (2:30 - 3:30)
    • 2. Trénink (6:00 - 7:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (2:30 - 3:30)
    • Kvalifikace (6:00)
  • Neděle

    • Závod (5:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mosley, Max

Mosley: Bez čerstvej krvi Formula 1 zahynie

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud