Zajímavé parametry okruhu v Istanbulu

Petr Hlawiczka, 1. června 2009, 17:30 Google+

Týmy se o víkendu představí na okruhu poblíž Istanbulu, kde se o víkendu jede Velká cena Turecka. Podívejte se na to, čím je tamější okruh zajímavý.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Heidfeld, Nick

Heidfeld, Nick | foto: BMW Motorsport

Sdílejte článek

Trať dlouhá 5 338 m je poměrně nová, v kalendáři Formule 1 se objevila poprvé v roce 2005. Piloty zde uchvacuje zatáčka číslo 8 - dlouhá, levotočivá zákruta se čtyřmi vrcholy. Jedna z nejnáročnějších na projetí ideální stopou generuje největší třecí energii ze všech zatáček v letošním šampionátu a často významně ovlivňuje závodní strategie.

Z pohledu průměrného úhlu zatáčky se řadí na 3. místo v šampionátu, patři tedy k okruhům s nejprudšími zákrutami (průměrný okruh v tomto ohledu převyšuje o 22%). Nejvyšší rychlost dosahovaná na konci rovinky v Istanbulu loni činila 314 km/hod, čímž se řadí rovněž na 3. místo mezi nejrychlejší okruhy v tomto roce. Kvůli nadprůměrnému poloměru zatáček je trať ale až 5. nejrychlejší dle průměrné rychlosti na kolo.



Délka boxové uličky a její profil (zatáčky na jejím vjezdu) vymezují optimální palivovou strategii. Ztráta za průjezd boxy činí na zdejším okruhu 18,5 vteřiny. Dle pořadí nejvíce penalizujících okruhů mu tedy náleží 13. místo. Motory zde spotřebují 2,49 kg paliva na 5 km, což z něj dělá 5. nejnáročnější trať z pohledu spotřeby paliva (průměrná hodnota okruhů letošního seriálu je 2,42 kg/5 km).

Na závěr pár slov k nadmořské výšce, pro týmy se jedná o poměrně důležitou veličinu. Například na okruhu Interlagos si jezdci často stěžují na nedostatek přilnavosti a síly motoru. Piloti si během sezóny totiž zvyknou na určitou úroveň výkonnosti motoru a aerodynamiky, proto jízda v Brazílii ve výšce 750 m n. m. vlivem řidšího vzduchu znatelně obírá motor o sílu, snižuje výkonnost aerodynamiky i chlazení. Ztráty mohou dosahovat dvojnásobku hodnot vyjádřených procenty, mají tak opravdu dopad na celkovou výkonnost vozu. Trať v Istanbul Parku se nachází 125 m n. m. a panuje zde obvykle poměrně nízký tlak kolem 999,75 hPa - síla motorů bude tudíž o něco nižší, než tomu bylo při minulém závodu v Monaku, ale ne až tak, jak tomu je právě v Brazílii.
Vytisknout

Diskuze: Zajímavé parametry okruhu v Istanbulu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mosley, Max

Mosley: Bez čerstvej krvi Formula 1 zahynie

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

  4. Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud