Zajímavé parametry okruhu v Istanbulu

Petr Hlawiczka, 1. června 2009, 17:30 Google+

Týmy se o víkendu představí na okruhu poblíž Istanbulu, kde se o víkendu jede Velká cena Turecka. Podívejte se na to, čím je tamější okruh zajímavý.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Heidfeld, Nick

Heidfeld, Nick | foto: BMW Motorsport

Sdílejte článek

Trať dlouhá 5 338 m je poměrně nová, v kalendáři Formule 1 se objevila poprvé v roce 2005. Piloty zde uchvacuje zatáčka číslo 8 - dlouhá, levotočivá zákruta se čtyřmi vrcholy. Jedna z nejnáročnějších na projetí ideální stopou generuje největší třecí energii ze všech zatáček v letošním šampionátu a často významně ovlivňuje závodní strategie.

Z pohledu průměrného úhlu zatáčky se řadí na 3. místo v šampionátu, patři tedy k okruhům s nejprudšími zákrutami (průměrný okruh v tomto ohledu převyšuje o 22%). Nejvyšší rychlost dosahovaná na konci rovinky v Istanbulu loni činila 314 km/hod, čímž se řadí rovněž na 3. místo mezi nejrychlejší okruhy v tomto roce. Kvůli nadprůměrnému poloměru zatáček je trať ale až 5. nejrychlejší dle průměrné rychlosti na kolo.



Délka boxové uličky a její profil (zatáčky na jejím vjezdu) vymezují optimální palivovou strategii. Ztráta za průjezd boxy činí na zdejším okruhu 18,5 vteřiny. Dle pořadí nejvíce penalizujících okruhů mu tedy náleží 13. místo. Motory zde spotřebují 2,49 kg paliva na 5 km, což z něj dělá 5. nejnáročnější trať z pohledu spotřeby paliva (průměrná hodnota okruhů letošního seriálu je 2,42 kg/5 km).

Na závěr pár slov k nadmořské výšce, pro týmy se jedná o poměrně důležitou veličinu. Například na okruhu Interlagos si jezdci často stěžují na nedostatek přilnavosti a síly motoru. Piloti si během sezóny totiž zvyknou na určitou úroveň výkonnosti motoru a aerodynamiky, proto jízda v Brazílii ve výšce 750 m n. m. vlivem řidšího vzduchu znatelně obírá motor o sílu, snižuje výkonnost aerodynamiky i chlazení. Ztráty mohou dosahovat dvojnásobku hodnot vyjádřených procenty, mají tak opravdu dopad na celkovou výkonnost vozu. Trať v Istanbul Parku se nachází 125 m n. m. a panuje zde obvykle poměrně nízký tlak kolem 999,75 hPa - síla motorů bude tudíž o něco nižší, než tomu bylo při minulém závodu v Monaku, ale ne až tak, jak tomu je právě v Brazílii.
Vytisknout

Diskuze: Zajímavé parametry okruhu v Istanbulu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mosley, Max

Mosley: Bez čerstvej krvi Formula 1 zahynie

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  5. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  6. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud