FIA a FOTA jednají o budoucnosti formule 1

Pavel Stavebník, 8. ledna 2009, 15:18 Google+

Čelní představitelé obou subjektů zasedli dnes v Londýně ke kulatému stolu, aby projednali návrhy a možná řešení vedoucí k redukci potřebných nákladů na provoz týmu i větší atraktivitu závodů pro diváky. Předjíždění kolo na kole je základním cílem.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
GP Turecka

GP Turecka | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

V médiích se objevil dopis prezidenta FIA Maxe Mosleyho prezidentovi FOTA Lucovi di Montezemolovi. Mosley žádá o podporu asociace sdružující stáje startující v šampionátu formule 1. „F1 byla už před současnou krizí neschopnou dalšího života. Náklady byly přehnaně vysoké a pokud nezasáhneme, budou krachovat další týmy. Argumentovat investicemi do drahých zařízení je zbytečné, peníze byly utraceny a jsou pryč. Chybí argument, proč používat drahé technologie, které nenajdou uplatnění mimo F1 a veřejnosti jsou navíc neznámé.“

Prezident FIA dále zmínil, že zásadní změny vedoucí k úsporám budou přijaty pro rok 2010.
Motor nebude točit více jak 17 000 ot/min., jejich vývoj bude kompletně zmražený tři roky a pouze Cosworth bude moci provést úpravy, aby se vyrovnal ostatním agregátům. Od roku 2010 bude nabízet motory za 5 milionů euro na sezonu včetně podpory.

Převodovka bude od roku 2010 standardní a bude umožňovat budoucí jednotnost podvozků, což podle Mosleyho neovlivní šou, ale uspoří velkou část nákladů.

V případě šasi bude brzy zveřejněn návrh částí, které budou zmraženy, čeká se spolupráce s FOTA, cílem je redukovat náklady na simulace v aerodynamických tunelech a na CFD simulátorech.

KERS bude i nadále vyvíjen. V současné době probíhá vývoj dvou mechanických či elektromechanických systémů.

FIA je připravena diskutovat o šířce pneumatik, cílem je zamezit nákladům na testy spojené s hledáním ideálního vyvážení vozu pro maximální přilnavost.

FIA má jasno i v otázce redukce nákladů, kterou týmy vehementně odmítají. „Chceme, aby týmy pracovaly se stejným objemem peněz a o výsledcích by rozhodovaly pouze intelektuální schopnosti. Podle nás je to velmi spravedlivý systém. Pokud má jeden tým více peněz, je to jako by měl větší motor,“ uvedl Mosley.

Už v roce 2009 by se měli fanoušci dočkat většího množství předjíždění, čemuž mají napomoci nové předpisy týkající se aerodynamiky aut i systém KERS. Obrácený startovní rošt nebo medailový systém nezabrání tomu, aby se rychlá auta neprobila znovu na čelo. FIA však reálně zvažuje možnost flexibilních aerodynamických součástí. „Něco podobného jsme tu měli v 60tých letech a závodilo se kolo na kolo. Tyto součásti by mohly přinést více přítlaku a méně turbulencí za auty."

„Návrhy FIA vedou k tomu, aby měly soukromé týmy možnost existovat jen z peněz od FOM a od svých sponzorů. Náš seriál byl v poslední době založený na vůli automobilek utrácet nehorázné sumy a na několika soukromých společnostech, které stojí a padají s rozhodnutím svých majitelů – miliardářů. Pokračovat tímto směrem je hloupé a nezodpovědné,“ uzavřel dopis Max Mosley a dodal, že věří v součinnost FOTA a setrvání všech týmu na startovním poli i po roce 2009.

Vytisknout

Diskuze: FIA a FOTA jednají o budoucnosti formule 1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Honda

Singapur na růžích neusne

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  4. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

  5. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

  6. Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud