ANALÝZA: Hledáme nový formát F1? Zdál by se vám tenhle jako nesmysl?

Robert RoBertino Pavelka, 13. dubna 2023, 13:00 Google+

Navyšování závodů, rostoucí počet sprintů, diváci F1 by měli být nadšení. Spíš se ale začínají bouřit, že se "jejich" formule dostává do slepé uličky, kde kvantita naprosto brutálně potře kvalitu. Proč? Otázek je více a odpovědět na ně není vůbec lehké.

Počet komentářů:  22 komentářů (Poslední 17.04. 16:41) Napište svůj názor
Co kdyby na startovním roštu dostali příležitost "náhradníci"?

Co kdyby na startovním roštu dostali příležitost "náhradníci"? | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Není si nutné dělat iluze: F1 postupem času vyrostla ve finančního giganta, jemuž se ne nadarmo říkalo Královna motorsportu. Bez všudypřítomné nostalgie bych rád oslovil ty diváky, co se celý týden těšili na pozdní nedělní hodiny, aby shlédli většinou hodinový záznam evropské Grand Prix, doprovázené nezaměnitelným hlasem Luboše Pecháčka.

Trnuli, zda se uskuteční přenosy (pro ty méně znalé, hnal jsem famílii z víkendového pobytu na chatě, abych viděl GP Rakouska, jenže onoho roku 1979 došlo k rozporům ohledně platby, takže se nic nevysílalo a já byl půl roku za černou ovci rodiny), nedočkavě listovali programem, zda bude ten či onen záznam a pravidelně okukovali i pondělní rubriku Sport ve světě, kde sem tam lupli nějaký ten šot zejména ze zámořských závodů.

img-responsive

Clay Regazzoni měl na svém kontě trofeje z nemistrovských závodů | foto: Williams F1 Team

Proti tomu si dnešní F1 fans žijí jako chrochtající sudokopytníci v blíže neurčeném lánu obilí (opravdu nelezou do ječmene, pšenice či ovsa?). Přenosy všeho, záznamy, dokumenty (překlad - no comment), k tomu všemu ještě Drive to Survive a internet nabušený tématikou. A najednou začínáme zívat. Zvláště když se na trati dohromady nic neděje, tedy pokud zrovna ten či onen pilot nespadne z důvodu nějakého maléru dozadu a musí se probíjet na čelo, k čemuž mu stačí 5 - 10 kol.

Ti, kterým F1 nic neříká, chodí okolo a jenom pronesou: "Vyhrál zase Verstappen (případně dříve Hamilton)?" Je to asi jako kdybyste koukali každý týden na fotbal a věděli dopředu, že Slavie vyhraje 3:0 a góly dají Lingr, Olayinka a možná někdo třetí.

Jistě, ozvou se hlasy o nespokojených králíčcích. Ale když je tu fotbal, mající pochopitelně podstatně širší základnu, ten má MS jednou za čtyři roky a je to skutečně svátek - byť už i tam se začíná kumulovat jev negativní, dělají se "spravedlivá" místa pro kontinenty a podobně, takže za chvíli bude hrát na šampionátu 108 týmů a my na to budeme - tedy spíš nebudeme - koukat půl roku. Jako by si odpovědní lidé odmítali uvědomit, že pokud do vás budou prát ze všech stran svůj produkt, tak vám ho maximálně otráví.

Je tu protiargument - tak významnou událost by na své půdě chtěli všichni, protože to je nejen prestižní záležitost, ale i finanční terno. Rád bych tady připomněl některé evidentní přešlapy, mimo jiné GP v Dallasu 1984, kde se ve snobském prostředí jelo, aniž by byla celá akce řádně prověřena.

Samozřejmě, USA je preferovaný zákazník, ale položme si otázku, jak dlouho u F1 vydrží. Americký tým pořád není na dostatečné, opakuji dostatečné výši, američtí piloti od dob Maria Andrettiho a snad trochu Eddie Cheevera (ačkoliv ten drtivou část kariéry sídlil s rodinou v Itálii, tedy určité vice versa k Andrettiho osudu) žádnou díru do světa neudělají. A fanoušci USA budou klást požadavky a mít nároky. Ostatně i jejich soccer boom taky prozatím kolísá od občasných úspěchů k poklesu. A to si místní funkcionáři po pořádání MS 1994 slibovali, že American boys budou usilovat od příštího šampionátu o příčky nejvyšší.

img-responsive

Závod v Dallasu 1984 se vyznačoval úmorným vedrem | foto: Williams F1 Team

Pořadatelé Grand Prix proto berou jako štít požadavky promotérů - aniž by si uvědomili, že ne vždy jsou finance tím jediným a správným argumentem. Místo, kde by se GP měla pořádat, musí splňovat mnoho hledisek - nelze počítat s tím, že jeden rok se do ochozů nahrne fůra lidí, samozřejmě třetina z nich pouze proto, aby byli dostatečně vidět, protože jinak nemají o F1 ani páru, ale další roky to číslo může pozvolna či závratně padat. Svou roli může hrát i ekonomika, protože pořádání takového závodu není legrace, a vytrhnout ho nemusejí ani místní sponzoři, protože většinou si takový výdaj prostě nemohou dovolit. 

Přitom by tu mohl být velmi jednoduchý a poměrně schůdný model. Tedy jednoduchý a schůdný - musely by ho posvětit týmy, ale ani to by nemusel být zásadní problém. Naši vnímaví fanoušci (myšleno F1NEWS.cz) také došli k názoru, že by stačilo oživit tradici nemistrovských závodů. Vždyť až do 70. let se jich jezdilo plno, třeba ještě v roce 1971 jich bylo na pořadu osm! Za jejich pád do značné míry může Bernie Ecclestone, protože právě od roku 1972 začal prohlašovat, že vozy "jeho" F1CA (později FOCA) na tyhle nesmysly jezdit nebudou.

Samozřejmě, technika je drahá, kvůli malému počtu závodníků ji doplňovaly vozy F5000 nebo později starší formule šampionátu Aurora. Díky tomu se poslední tradiční Race of Champions jel v roce 1983 a poté - utrum. Všechny závody historických formulí, kde jezdí proti sobě typy z naprosto nesouvisejících období a tudíž kvalitativně i výkonově totálně odlišné, jsou jen náhražkou pro připomenutí, že existují, nic méně, ale ani nic víc.

img-responsive

Nováčci si mají sice sem tam možnost monopost osahat, ale rozhodně téměř nikdy v závodním režimu | foto: Aston Martin

Zkusme si na chvíli zahrát na delfskou věštírnu. Místo pozvolna stále více kritizovaných sprintů (ona ta atraktivita za každou cenu také nemusí nést ovoce) by mohly stáje nasadit své rezervní piloty a poslat je v mezičase do oblastí, kde na F1 čekají nebo o ni přišli. Promotéři by mohli ukázat, zda jsou na start či restart připraveni, stáje by mohli poslat do nemistrovského boje i jakousi "zálohu" mechaniků, aby si nová pit-crew sestava zvykla na závodní zatížení.

Očekávám, že dojde k argumentu o plýtvání silami, monoposty, náhradní díly nejsou také zadarmo - ale pokud bychom celý tenhle pokus vyjmuli z rozpočtového omezení, tak mi snad nikdo nebude tvrdit, že by třeba v Polsku, České republice, Finsku či Dánsku takový závod nepřivítali. Zkuste mi v připojené anketě říci, jestli by vás zajímala i taková Grand Prix, za níž by nebyly body, ale viděli byste třeba zavedené nebo nastupující adepty F1.

Pro všechny, kteří se chystají na tradiční sraz debatérů v Hříměždicích (12. - 14. května, bližší informace podá Odin5), zároveň toto téma nadhazuji jako jedno ze stěžejních. Pochopitelně asi těžko něco vyřešíme, ale kdo ví, FIA čte i F1NEWS.cz a může se, byť i jen drobně, inspirovat. Zase až taková fikce to nemusí být.

Vytisknout

Diskuze: ANALÝZA: Hledáme nový formát F1? Zdál by se vám tenhle jako nesmysl?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 22, poslední 17.04.2023 16:41 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 22 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

Max Verstappen a Sergio Pérez určitě neměli v Monacu důvod k úsměvým (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

Předloni pole-position Leclercovi štěstí nepřinesla - bude se letos moci radovat s monackým princem z lepšího výsledku?

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

Sergio Pérez opět ukázal svou odvrácenou tvář - skončit v Q3 není určitě v jeho situaci záviděníhodné

Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo Top 5

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lewis Hamilton s Mercedesem W14 v GP Saúdské Arábie

Jak se Mercedes od úvodního závodu zlepšuje: na simulátoru nalézá větší zisky…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

  2. Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

  4. Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo Top 5

  5. GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

  6. "Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud