Kimi Räikkönen: Moje cesta od Sauberu k Ferrari (část I.)

Robert RoBertino Pavelka, 21. srpna 2016, 21:00 Google+

Není jen jedním z nejpopulárnějších pilotů na startovním roštu, ne-li vůbec nejpopulárnější. V počtu absolvovaných Grand Prix je na osmém místě, prošel érou desetiválců, osmiválců a nyní se pokouší se šestiválcem pomoci Ferrari k návratu na nejvyšší příčky.

Počet komentářů:  8 komentářů (Poslední 22.08. 21:32) Napište svůj názor
Kimi Räikkönen vzpomíná na svou bohatou kariéru

Kimi Räikkönen vzpomíná na svou bohatou kariéru | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Kimi Räikkönen vstoupil do světa F1 ověnčen gloriolou zázračného dítěte. Do F1 se dostal po pouhých 23 závodech na monopostech a jeho osobu doprovázela údajná tahanice kolem udělení superlicence, kterou měl dostávat vždy podmíněně. Tehdy to mladíček při rozhovoru důrazně popřel (interview pod názvem Raketa z Espoo).

Co se tedy odehrálo za oněch 15 let, které strávil v F1, od jeho debutu v týmu Sauber, kde je společně s Nickem Heidfeldem nazývali závodní mateřskou školkou? Jaké byly jeho další roky u McLarenu a pozdější přechod k Ferrari? Kimi po letech zavzpomínal...

Pro začátek byl Sauber výborný

Poprvé se Kimi svezl v monopostu F1 na trati v Mugellu na konci roku 2000. U Sauberu ho ohodnotili jako velice rychlého mladíka, který všechny při svém debutovém ročníku ve Formuli Renault překvapil. Tehdy dvacetiletý Räikkönen připouštěl, že potřeboval aspoň den, aby si na novou technologii zvykl.

img-responsive

Kimi v začátcích své závodní kariéry | foto: Mercedes-Benz Motorsport

"Skutečně jsem neměl představu co to obnáší, protože jsem nikdy v životě takové auto neviděl - tedy samozřejmě viděl, ale ne na závodní dráze. Takže když jsem se v něm ocitl, těžko jsem mohl tušit, co od něj mám očekávat. Jezdil jsem Formuli Renault, měl jsem za sebou jeden test F3. Ano, bylo to rychlejší než Formule Renault, ale zdaleka nijak výrazně. První test jsem absolvoval v Mugellu, před rokem jsem tam byl s Formulí Renault, ale to bylo něco jiného než s »efjedničkou«.

Šel jsem do něj připravený cokoli přijmout, protože jsem netušil, co mohu očekávat. Chtěl jsem poznat, jaké to je. Asi to bylo trochu složitější, nebyl jsem připraven po fyzické stránce, takže to odnesl můj krk - možná by byl jiný okruh vhodnější - zvládl jsem nějaká tři kola, pak jsem zajel do boxů a čekal. V té době nebyl v autě posilovač řízení, takže to bylo dost těžké.

Nemohu říci, že by auto bylo nějak zvlášť obtížně ovladatelné, jenom bylo prostě rychlejší, musel jsem si na to zvyknout. Všechno se muselo udělat v mnohem kratší době, takže chvíli trvá, než se tomu podřídíte. Proto jsem měl první den trochu problémů, ale jen proto, že jsem nebyl připraven reagovat na vše tak rychle. Ale po prvním dni už se to dostalo do normálu, připadal jsem si, jako bych řídil Formuli Renault. Přivykl jsem a pak to bylo mnohem jednodušší. Byl to úžasný pocit."

Když dva dělají totéž, není to totéž

O rok později přešel Kimi Räikkönen k McLarenu. Po debutové sezóně by se dalo očekávat, že na mladého pilota udělá přestup ke špičkovému týmu dojem, ale Fin vzpomíná, že jeho první vůz měl celý rok konkurenceschopné šasi.

img-responsive

S Davidem Coulthardem strávil Kimi u McLarenu tři sezóny | foto: Michelin / DPPI

"Stojím si za tím, myslím, že u Sauberu jsme měli opravdu dobrý vůz. Nebylo to vůbec špatné auto, skončili jsme na čtvrtém místě v Poháru konstruktérů, tak nemohlo být tak zlé. S ohledem na rozpočet týmu jsme odvedli to nejlepší, co šlo. McLaren, kam jsem odešel, byl velký tým se spoustou lidí, tehdy ještě sídlil ve staré továrně. Anglický a švýcarský tým měly mírně odlišné pracovní postupy, ale dosahovaly přibližné stejných výsledků. 

Každý vůz je odlišný, mám dojem, že jsme tehdy přešli na pneumatiky Michelin, takže největším rozdílem byla nutnost se na nich »naučit« jezdit. Bylo by nesmírně těžké oba vozy porovnávat. Ve srovnání se Sauberem to byl top tým, ale pořád to bylo jak změna jednoho roku ve druhý, ne nic kompletně nového. 

Bylo to nové, vzrušující prostředí, ale nedělal jsem si z něj těžkou hlavu. Od týmu se mi dostávalo značné podpory, protože jsme měli k dispozici mnohem víc lidí a taky mnohem více peněz, takže se některé věci řešily mnohem snadněji. A rozdíl byl také ve zkušenostech, v tom se oba týmy dost lišily."

Jedním z velkých rozdílů je především podpora špičkových týmů, které se na svou pozici dostaly také díky výhodným partnerstvím. To jsou podle Räikkönena ony detaily, které zintenzivňují rozdíly mezi týmy jako Sauber a McLaren.

img-responsive

Půldruhého roku byl Finovým parťákem Kolumbijec Montoya | foto: McLaren

"Máte mnohem více prostředků na vývoj vozu, na motor, pohonné hmoty, maziva, všechno. I na více elektroniky, protože v té době, na počátku 21. století, jsme u Sauberu dostali posilovač řízení, což zejména na Monze byla úžasná věc. Ale šlo o spoustu drobností, které mohou přinést důležité desetinky v čase na jedno kolo - diferenciál, kontrolu trakce a další maličkosti. Například šlo o nastavení všech převodovek, které jsme měli k dispozici, pokud máte víc lidí, můžete je nechat upravit a to vám může vynést lepší čas a umístění na startovním roštu. V tomto smyslu to bylo u McLarenu jednodušší, protože v menších týmech je méně personálu a některé znalosti prostě chybí. Není to ale jen otázka větší počtu pracovníků, byl to odlišný přístup dvou různých společností. McLaren zvládal vše zdánlivě lehce, proto jsem se tam cítil dobře. Měl jsem velmi dobré inženýry, což pro mě bylo novou výzvou."

O Kimiho odchodu k Ferrari a dalších jeho zkušenostech, poznatcích, radostech i potížích se dozvíte v druhé části jeho vzpomínek.

Vytisknout

Diskuze: Kimi Räikkönen: Moje cesta od Sauberu k Ferrari (část I.)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 8, poslední 22.08.2016 21:32 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 8 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

GP Belgie 1955

VIDEO: Nebezpečná legenda Spa? Záběry, které děsí... Závod z roku 1955

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud