Na Monze se čeká na vítězství domácího vozu Ferrari téměř deset let. Naposledy k tomu měl blízko Kimi Räikkönen, ale radost mu překazil Lewis Hamilton. Letos se oči tifosi obracely k Charlesi Leclercovi, který v generálce na "nejdůležitější závod sezóny" z pohledu Ferrari Hamiltona dokázal porazit.
Bez šance ovšem nebyl ani Renault, který konečně nasadil nový motor specifikace C a už kvalifikace naznačila, že bude pro soupeře tuhým oříškem. Tím spíš, že Red Bull se tentokrát ztratil v poli - Verstappen jenom mohl doufat, že se rychle prodere dopředu a bude eliminovat ztrátu způsobenou penalizacemi.
LIGHTS OUT!
— Formula 1 (@F1) September 8, 2019
The 2019 #ItalianGP is GO!
Follow all of the action with us online, including live commentary, timings and more >> https://t.co/LpbrMcOApM#F1 🇮🇹 pic.twitter.com/6OYxavcBvu
Start ale ukázal, že některé naděje lze pohřbít velmi záhy. Leclerc si dokázal první místo pohlídat, Bottas v první zatáčce byl před Hamiltonem, ale za druhou už opět ne. Grosjean a Pérez si první šikanu narovnali, aby ušli demolici svých vozů a Verstappen si vybral smůlu tuplovaně - nepovedlo se mu dobrzdit a když se vyhýbal k levému okraji, poškodil si přední spoiler. Začátek závodu mu vynesl téměř půlminutovou ztrátu.
Pořadí po prvním kole sice vypadalo následovně: Leclerc - Hamilton - Bottas - Hülkenberg - Vettel - Ricciardo - Stroll - Sainz - Albon - Giovinazzi, ale už v nájezdu do 2. kola se Vettel vrátil na svou pozici, vzápětí si oba Renaulty vyměnily pozice mezi sebou.
LAP 3/53
— Formula 1 (@F1) September 8, 2019
Problems for Red Bull
Max Verstappen suffers damage to his front wing, and Alex Albon is forced wide into the gravel#F1 #ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/WKE6I9COFn
Kruciální pro Sebastiana se stalo kolo šesté: v první zatáčce Variante Ascari chytil "hodiny" a na trať vyjel přímo do cesty Lance Strollovi, který se rovněž na trati roztočil. Pilot Ferrari přišel o přední spoiler a také veškeré iluze, že by se dobře umístil. Musel pochopitelně do boxů měnit spoiler a o šest kol později se dozvěděl verdikt - 10 vteřin stop & go.
Na Vettelovu zbrklost či špatný úsudek doplatil zmíněný Stroll, ovšem Kanaďan ihned poté, co čtyřnásobného mistra světa pohotově nazval idiotem, udělal za druhou zatáčkou Variante Ascari přesně to samé Gaslymu. Pierre naštěstí projel jen kačírkem, možná i proto vyfasoval Stroll pouhých 5 vteřin stop & go, dozvěděl se o tom v 16. kole.
Absolute joy for Charles Leclerc on Sunday - but a very different day for his team mate...#F1 #ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/sXevZVqnSs
— Formula 1 (@F1) September 8, 2019
Mechanici Mercedesu opět vyzkoušeli na kolezích od Ferrari oblíbený fake pit-stop (17. kolo), ale Hamilton k nim zajel až o tři okruhy později. Leclerc a Ferrari reagovali o kolo později a Hamilton se sice dostal do detekční zóny, ale nikoli před Charlese.
Další kritický moment této dvojice nastal ve 23. kole, kdy předjela Hülkenberga a Hamilton před Variante della Roggia zkusil na Leclerca zaútočit venkem. Zůstal však polovinou vozu nazpět a mladík v rudém voze projevil hodně ostré lokty - Lewis musel vzít zavděk únikovou zónou. Komisaři, mezi nimiž seděl i Derek Warwick, autor děsivé nehody v roce 1990, nakonec Leclercovi udělili "černobílou vlajku", tedy jakési poslední varování před diskvalifikací.
LAP 23/53
— Formula 1 (@F1) September 8, 2019
Leclerc and Hamilton overtake Hulkenberg
Hamilton then tries to overtake the Ferrari but runs out of room!
Leclerc is shown a black and white flag#F1 #ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/QlkuOea7Cy
Bottase nechal Mercedes na trati až do 28. kola a Hamilton mezitím dostal dvě šance, jak se díky virtuálnímu safety caru dostat do lepší výchozí pozice pro útok. Nejdřív ve 29. kole vyskočila písmena VSC poté, co Kvjat odstavil své Toro Rosso na úrovni Variante del Rettifilo, podruhé o dvě kola později, když Sainzovi mechanici odvedli prabídnou práci a Španěl po zastávce v boxech vyrazil s uvolněným pravým předním kolem.
Pořád ale bylo ještě vítězství pro kohokoliv v nedohlednu. Leclercovi nevyšel nájezd do Variante del Rettifilo ve 36. kole a zatáčku projel mimo vyznačenou trať. Možná pro něj bylo štěstím, že Hamilton v tu chvíli nebyl na dostřel, takže komisaři v 38. kole rozhodli, že se trestat nebude.
LAP 36/53
— Formula 1 (@F1) September 8, 2019
Leclerc locks up into Turn One under pressure from Hamilton, and misses the apex
He recovers back onto the track and stops the championship leader from overtaking on the outside#F1 #ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/M5gNyit2Te
Hamiltonovi odcházely pneumatiky a Lewis ve 42. kole už s Bottasem za zády probrzdil na stejném místě jako Leclerc, jen s tím rozdílem, že musel prokličkovat mezi polystyrenovými panely a na okruh se vrátil až za týmovým kolegou.
Bottas nyní převzal jeho snažení, ale nejblíž se Leclercovi dostal v 50. kole, kdy Monačan chyboval ve Variante della Roggia. Fin však tohoto zaváhání nedokázal využít, navíc sám netrefil ideálně nájezd do první zatáčky v 51. kole a rázem byl opět příliš daleko. Když pak poslední šanci zazdil v závěrečném kole ve Variante della Roggia, mohla na Monze propuknout erupce nadšení.
LAP 42/53
— Formula 1 (@F1) September 8, 2019
Hamilton leaves the track at Turn One, allowing Bottas to pass into P2
But could that play into Mercedes' hands, as they chase down Leclerc? 🤔#F1 #ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/ayb0lPSr8K
Hamilton celkem logicky v 50. kole, kdy už ztrácel na vedoucí dvojici více než 4 vteřiny, zajel do boxů, protože Ricciardo na něj ztrácel přes 35 vteřin. Na nejměkčí směsi pohodlně zajel nejrychlejší kolo a získal tak bod útěchy ke svým patnácti za 3. místo. Také Vettel po dalším zpackaném závodě zamířil k mechanikům podruhé ve 42. kole, ale vyrazil opět na středně tvrdé směsi, což naznačovalo rezignaci.
Martyrium prožil Kimi Räikkönen. Protože mu tým pro jeho start z boxové uličky nenasadil správné pneumatiky, následoval trest 10 vteřin stop & go. Vteřiny navíc si připsal i ambiciózní Albon, od něhož se čekalo zacelení mezery po Verstappenovi - Alex však v 9. kole nezvládl ve Variante della Roggia útok na Magnussena, projel šikanu rovně a nepřenechal soupeři zpět pořadí, proto při své zastávce u mechaniků čekal o 5 vteřin déle. To už měl za sebou první hororový okamžik, když ve 2. kole po souboji s Carlosem Sainzem jr. vycestoval v zatáčce Lesmo 2 z trati a důsledkem tohoto duelu byl pád z devátého na 11. místo, ale Alex se dokázal propracovat až zpět až na 7. příčku, na niž zakončil úvodní stint.
Renaulty si po dlouhé době opět užily kvalitní výsledek, ale to neznamenalo, že by si ho nevybojovali, minimálně mezi sebou navzájem. Interní duel se odehrál ve 4. kole, kdy Ricciardo předjel Hülkenberga. Ten pak ještě v inkriminovaném 23. kole byl tak konsternován z duelu Hamilton-Leclerc, že vzápětí přeskákal šikanu rovněž mimo trať, ale pro něj to mělo za následek jen ztrátu času.
Just listen to what it means...#F1 #ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/W7IupPuiw0
— Formula 1 (@F1) September 8, 2019
Devět sezóny tedy tifosi čekali na vítězný průjezd rudého vozu pod šachovnicovou vlajkou. Ti, co čekali něco podobného od Vettela, možná budou zklamáni, ale rozhodně ne natolik, aby nepovolili průchod emocím. Leclerc se tak zařadil po bok Verstappena v počtu letošních triumfů a možná si i trochu vylepšil náladu po neúspěších v Bahrajnu a Rakousku.
Unforgettable scenes 😍#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/QTPRC2dFRl
— Formula 1 (@F1) September 8, 2019
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 16 | Charles LECLERC | mco | Scuderia Ferrari | 25 | 1:15:26,665 | |
2. | 77 | Valtteri BOTTAS | fin | Mercedes-AMG Petronas Motorspo | 18 | + 0,835 | |
3. | 44 | Lewis HAMILTON | gbr | Mercedes-AMG Petronas Motorspo | 16 | + 35,199 | |
4. | 3 | Daniel RICCIARDO | aus | Renault Sport Formula One Team | 12 | + 45,515 | |
5. | 27 | Nico HÜLKENBERG | deu | Renault Sport Formula One Team | 10 | + 58,165 | |
6. | 23 | Alexander ALBON | tha | Aston Martin Red Bull Racing | 8 | + 59,315 | |
7. | 11 | Sergio PÉREZ | mex | Racing Point F1 Team | 6 | + 1:13,802 | |
8. | 33 | Max VERSTAPPEN | nld | Aston Martin Red Bull Racing | 4 | + 1:14,492 | |
9. | 99 | Antonio GIOVINAZZI | ita | Alfa Romeo Racing | 2 | +1 kolo | |
10. | 4 | Lando NORRIS | gbr | McLaren F1 Team | 1 | +1 kolo | |
11. | 10 | Pierre GASLY | fra | Red Bull Toro Rosso Honda | + 1 kolo | ||
12. | 18 | Lance STROLL | can | Racing Point F1 Team | + 1 kolo | ||
13. | 5 | Sebastian VETTEL | deu | Scuderia Ferrari | + 1 kolo | ||
14. | 63 | George RUSSELL | gbr | Rokit Williams Racing | + 1 kolo | ||
15. | 7 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Alfa Romeo Racing | + 1 kolo | ||
16. | 8 | Romain GROSJEAN | fra | Haas F1 Team | + 1 kolo | ||
17. | 88 | Robert KUBICA | pol | Rokit Williams Racing | + 2 kola | ||
DNF | 20 | Kevin MAGNUSSEN | dnk | Haas F1 Team | nedokončil | ||
DNF | 26 | Daniil KVJAT | rus | Red Bull Toro Rosso Honda | únik oleje | ||
DNF | 55 | Carlos SAINZ JR. | esp | McLaren F1 Team | uvolněné kolo | ||
Nejrychlejší kolo: | |||||||
44 | Lewis HAMILTON |
Mercedes W10 Mercedes M10 |
1:21,779 | ||||
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ