Ocon uloupil Verstappenovi vítězství, využil toho Hamilton

Robert RoBertino Pavelka, 11. listopadu 2018, 19:50 Aktualizováno 11.11.2018, 20:15 Google+

Letošní Grand Prix Brazílie bude ještě dlouho předmětem vášnivých diskusí zvláště kvůli situaci ve 44. kole, kdy Esteban Ocon nesmyslným manévrem připravil o téměř jisté vítězství Maxe Verstappena. Ten sice bojoval do posledního kola, ale ztrátu dohnat nedokázal.

Počet komentářů:  190 komentářů (Poslední 14.11. 19:54) Napište svůj názor
Max Verstappen byl v Brazílii morálním vítězem

Max Verstappen byl v Brazílii morálním vítězem | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Ačkoliv se objevila pravděpodobná možnost deště, pohled víceméně slunečnou oblohu nad Interlagosem, jen místy narušenou lehkým mračným oparem moc šancí na zdramatizování závodu v tomto směru nedával velké šance. Piloty hřálo 24 °C ve vzduchu, trať měla až 43 °C, vlhkost vzduchu se vyšplhala na 73 % a vítr foukal rychlostí 5,7 km/h.

Fanouškům Ferrari se muselo rozbušit srdce podstatně rychleji už v zahřívacím kole, do nějž se Vettel nedokázal nějakou chvíli odpíchnout, nakonec ještě před první zatáčkou musel spěchat na svou pozici kolem Bottase. Zato start proběhl bez větších potíží, nikoli však pro Vettela, který se neubránil útoku Bottase.

Obě Ferrari měla co dělat, aby za sebou udržela dravého Verstappena a dlouho mu odolávat nedokázala - Max si ve třetím kole "podal" Räikkönena, o kolo později i Vettela. A že vůz německého pilota nebyl v dobré kondici dokazuje i fakt, že na rovince mezi Curva do Sol a Subida do Lago jej předstihl i Räikkönen.

Zatímco Ricciardo po penalizaci "proboural" startovní pole a v 5. kole už byl šestý, Verstappen měl před sebou další cíl - Bottase. Po několika náznacích mu konečně vyšel manévr v 10. kole a Max se vydal za dalším soupeřem. Bottasovi jeho vůz nejel nijak světoborně, nadvakrát se k němu přiblížil Räikkönen, ale finský souboj prozatím vyzníval pro Valtteriho. 

Mercedes povolal své piloty do boxů jako první z TOP 6: v 19. kole stavěl Bottas, kolo po něm Hamilton - oba nasadili středně tvrdou směs. Do čela se tak posunul Verstappen a bylo otázkou, zda se mu podaří vybudovat si náskok aspoň 21 vteřin, po které většinou pit-stop v Interlagosu trvá. Max skutečně v jednu chvíli dosáhl kýžené hranice, ale předjíždění "okolků" mu nakonec zabralo trochu více času - zastavil v 36. kole, ale rychle se začal Hamiltonovi přibližovat, protože si mohl dovolit nasadit měkké pneumatiky. 

Mezitím zastavili i Ferrariho boys - Vettel si odbyl pit-stop ve 29. kole, Kimi o tři kola později. Také oni pokračovali na směsi medium, přičemž Sebastian na výměně vydělal jednu pozici na úkor svého kolegy. Opět dostihli Bottase, ale záhy bylo jasné, že se Vettel trápí - proto přišel v 35. kole z boxové zídky pokyn a Sebastian na rovince za Curva do Sol udělal Kimimu místo. 

Verstappenovi stačila tři kola, aby na konci 39. okruhu ještě před cílovou čarou zdolal Hamiltona. O kolo později zamířil do boxů Ricciardo pro měkké pneu a přepustil vedení týmovému kolegovi. Po návratu na trať se dotáhl na Vettela a ve 43. kole si v "S" do Senna zahráli tvrdou, ale korektní šťouchanou, protentokrát ještě byla úspěšná pro Sebastiana.

V nájezdu do 44. kola na cílové rovince na Verstappena nesmyslně útočil Ocon. Těžko říci, zda nedostal od týmu informace, ale styl souboje vypadal, že vůbec neví o ztrátě celého kola. V "S" do Senna, konkrétně ve druhé zatáčce to přišlo: Ocon o půl délky vozu zpět zachytil levým předním kolem za Verstappenovo zadní, poškodil mu podlahu a vyhodil ho z trati. Max měl v tu chvíli sice drobný náskok na Hamiltona a vrátil se těsně za ním, ale než se dokázal "srovnat", měl Lewis pět vteřin k dobru.

Verstappen se ale odmítl vzdát, i přes poškození postupně ukrajoval desetinky, ovšem do karet mu nehrála ani velká koncentrace závodníků o kolo zpět. Nakonec se dostal na zhruba půldruhou vteřinu za Hamiltona, ale víc už nedokázal. Poprávu mohl spílat Oconovi, že mu ze ztracené pozice takhle zkazil závod. Francouz sice dostal penalizaci 10 vteřin stop & go, což byl ale v tomto směru vlastně jen formální trest.

Vettelovo trápení se pokusil tým změnit ještě jednou zastávkou v 54. kole a přechodem na superměkké pneu, ale jediným výsledkem bylo zdolání Leclerca a posun zpět na šestou pozici, která byla Vettelovi tak nějak souzena. Obdobně si počínali u Mercedesu, jen s tím rozdílem, že Bottasovi v 60. kole nasadili měkké pneu. Stalo se tak kolo poté, co ho předjel Ricciardo, ale i tady šlo jen o kosmetickou záležitost, jejímž jediným výsledkem byla série nejrychlejších kol. 

Protože TOP 6 předváděla strhující výkon, ve stínu zůstalo všechno ostatní. Tím pátem zůstal v ústraní Leclerc a jeho výborná jízda, kterou ovládl "zbytek světa". Týmový kolega Ericsson měl smůlu, protože kolidoval s Magnussenem a poškodil vůz. Nepomohla zastávka v 20. kole, hned po výjezdu udělal Marcus za pasáží Ferradura hodiny a tým mu doporučil odstoupit.

Smůle neujel ani loučící se Fernando Alonso. V 16. kole při zastávce v boxech už odjížděl od mechaniků, ale neměl dotažené pravé zadní kolo. Naštěstí se mu nezdařil odpich a mechanici své pochybení napravili. V závodě pak musel čelit obvinění, že nerespektoval modré vlajky. 

Výsledkem si Mercedes popáté v řadě zajistil Pohár konstruktérů a v posledním závodě už tedy opravdu o nic nepůjde. Snad jen Mercedes může zkusit připravit pro Bottase zadostiučinění a umést mu cestu k vítězství, ale podle dnešního výkonu by to byl hodně utopický scénář.

GP Brazílie (Autodromo Carlos Pace)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas Motorspo 251:27:09,066 h
2. 33 Max VERSTAPPEN nldAston Martin Red Bull Racing 18+ 1,469
3. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finScuderia Ferrari 15+ 4,764
4. 3 Daniel RICCIARDO ausAston Martin Red Bull Racing 12+ 5,193
5. 77 Valtteri BOTTAS finMercedes-AMG Petronas Motorspo 10+ 22,943
6. 5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari 8+ 26,997
7. 16 Charles LECLERC mcoAlfa Romeo Sauber F1 Team 6+ 44,199
8. 8 Romain GROSJEAN fraHaas F1 Team 4+ 51,230
9. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkHaas F1 Team 2+ 52,857
10. 11 Sergio PÉREZ mexSahara Force India F1 Team 1+ 1 kolo
 
 
11. 28 Brendon HARTLEY ausRed Bull Toro Rosso Honda  + 1 kolo
12. 10 Pierre GASLY fraRed Bull Toro Rosso Honda  + 1 kolo
13. 55 Carlos SAINZ JR. espRenault Sport Formula One Team  + 1 kolo
14. 2 Stoffel VANDOORNE belMcLaren F1 Team  + 1 kolo
15. 31 Esteban OCON fraSahara Force India F1 Team  + 1 kolo
16. 35 Sergej SIROTKIN rusWilliams Martini Racing  + 2 kola
17. 14 Fernando ALONSO espMcLaren F1 Team  + 2 kola
18. 18 Lance STROLL canWilliams Martini Racing  + 2 kola
 DNF  27 Nico HÜLKENBERG deuRenault Sport Formula One Team  nedokončil
 DNF  9 Marcus ERICSSON sweAlfa Romeo Sauber F1 Team  nedokončil

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Google+ Vytisknout

Diskuze: Ocon uloupil Verstappenovi vítězství, využil toho Hamilton

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 190, poslední 14.11.2018 19:54 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 190 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Force India letos zažila turbulentní sezonu

Force Indii letos brzdily finanční potíže. Jak moc, prozradil nový šéf

Přes veškerou rivalitu panovaly mezi Danielem Ricciardem a Maxem Verstappenem přátelské vztahy

Ricciardo promluvil o vztahu s Verstappenem

Fernando Alonso se loučí s fanoušky po závodě v Abú Zabí

Alonso prozradil, kde získal tak velkou rychlost v kvalifikacích

Rob Smedley v Německu

Rob Smedley skončil ve Williamsu. Co bude dál?

Mick Schumacher bude příští rok závodit s týmem Prema ve Formuli 2, zamíří v roce 2020 ještě výše?

Mercedes mladému Schumacherovi věří: Má na to, aby v F1 uspěl

Robert Kubica při posezónních testech v Abú Zabí

Kubica si pochvaluje načasování změn pro rok 2019. Splní očekávání? "Vůbec se toho nebojím," ujišťuje

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. RÄ... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Valtteri Bottas s Mercedesem na okruhu Interlagos

Nejrychlejší kolo v Brazílii předvedl Bottas, druhé Vettel

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ferrari musí podle Vettela řešit svou rychlost v "příliš mnoha závodech"

  2. Nový mladý lídr McLarenu podobnou rivalitu jako s Verstappenem nečeká, cítí se být silný

  3. Alonso prozradil, kde získal tak velkou rychlost v kvalifikacích

  4. Kubica si pochvaluje načasování změn pro rok 2019. Splní očekávání? "Vůbec se toho nebojím," ujišťuje

  5. Ricciardo promluvil o vztahu s Verstappenem

  6. Rob Smedley skončil ve Williamsu. Co bude dál?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud