GP BRAZÍLIE: Verstappen vítězí, červená karta pro Ferrari + VIDEO

Robert RoBertino Pavelka, 17. listopadu 2019, 19:55 Aktualizováno 17.11.2019, 20:25 Google+

Drama až do posledního okamžiku aneb i mistři mohou chybovat. Dvakrát se na trati objevil safety car a v posledním kole uhájil životní výsledek Pierre Gasly o polovinu délky vozu. Především ale svět nevěřícně zírá, co předvedlo duo Ferrari.

Počet komentářů:  381 komentářů (Poslední 21.11. 14:20) Napište svůj názor
Max Verstappen zakončil brazilský víkend vítězstvím

Max Verstappen zakončil brazilský víkend vítězstvím | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Vrtochy počasí se konečně umoudřily a piloti nastupovali k předposlední Grand Prix za celkem jasného počasí a teplotě 21 °C (trať 48 °C), vlhkosti vzduchu 60 % a kolísajícího větru až k 5,7 km/h. Startovní pole tentokrát zvolilo jen dvě směsi - nejměkčí a středně tvrdou, na níž do závodu vyrazili až piloti z druhé desítky: Leclerc, Kvjat, oba piloti Renaultu a Williamsu.

Otázkou bylo, zda se Verstappenovi podaří obhájit první místo a jasno bylo už za Sennovými esíčky, v nichž se před Vettela dostal Hamilton, ale na Maxe nestačil. Startovní pole se pak uspořádalo v sestavě Verstappen, Hamilton, Vettel, Bottas, Albon, Gasly, Grosjean, Räikkönen, Magnussen a Giovinazzi. Rozestupy se pomalu natahovaly, takže jediným zajímavými momenty byl postup Leclerca z jeho 14. pozice kupředu, když během prvních tří kol dorazil do bodované desítky.

Vpředu ztrácel Hamilton na Verstappena od 1,6 do 2,9 vteřiny a čekalo se, kdo udělá první tah na strategické šachovnici. Ve 21. kole ho provedl Mercedes: Hamilton zajel do boxů, ale znovu nasadil červené pneumatiky. Verstappen zamířil k mechanikům o kolo později, k jeho smůle ho však na výjezdu zablokoval Kubica a Max se tak dostal na trať až za Hamiltonem.

Jaký potenciál však jeho Honda dnes skýtala mohl zjistit staronový mistr světa ještě v průběhu onoho kola, kdy ho Verstappen dojel a v nájezdu do první zatáčky zdolal. Jak Hamilton uvedl ve stížnosti na boxovou zídku, ve svém prvním kole na nových pneumatikách zcela přišel o rekuperaci.

Mezitím se dopředu prokousával Leclerc a soupeře odsouval do pozadí s absolutní lehkostí: Magnussen (4. kolo), Grosjean (5.), Räikkönen (7.), Gasly (10.) a tím se přiřadil k první pětici. Následovaly zastávky špičky: Albon stavěl v 25. kole (středně tvrdá), Vettel kolo za ním (rovněž žlutá), Bottas ve 27. okruhu nazul nejtvrdší směs a jeho příkladu následoval ve 30. kole Leclerc. Bylo však téměř jisté, že všichni piloti z TOP 6 budou stavět ještě jednou, což se nakonec ukázalo jako správné i v případě Bottase s Leclercem, protože bíle označené pneumatiky nebylo kdy pořádně vyzkoušet a oba jezdci se na nich trápili. 

Zatímco Bottas si vyzvedl u mechaniků středně tvrdou směs ve 42. kole, Leclerc ještě zůstal na nejtvrdší. Hamilton opět vyzval k souboji Verstappena zajetím do boxů ve 44. kole, ale mechanici ho odbavili za 3,3 vteřiny, zatímco Holanďan o kolo později to stihl za 1,9 vteřiny. Od 46. kola zuřil boj mezi Bottasem a Leclercem, Monačan se bránil úporně a dobře, vše nakonec rozhodl kouř ze zádě Finova Mercedesu a tím začala ona závěrečná dramata v brazilském podání.

Ještě než Valtteri odstavil ve čtvrté zatáčce svůj vůz, zajeli do boxů Vettel (50.) a Albon (51.), oba vyfasovali červeně označené pneu. Již zmíněný safety car zamířil na trať ve 54. kole, protože Bottasův monopost nešel odtlačit za bariéru a musel pro něj jeřáb. Napětí na zídce stoupalo a Hamilton dostal od týmu příkaz, aby udělal přesně opačné rozhodnutí než Verstappen. Max zamířil do boxů, Hamilton zůstal na trati. Společně s ním si pro červenou směs zajel i Leclerc. Restart na začátku 60. kola prokázal, že Hamilton nemá šanci, již za první zatáčkou byl v čele opět Verstappen a Hamilton i přes snahu o odvetu na rovince mezi zatáčkami 3 a 4 neuspěl.

A pak přišlo 66. kolo a tragická fraška v rudé barvě maranellské: Leclerc v první zatáčce skvělým manévrem podjel Vettela, ten se za zatáčkou 3 pokusil získal pozici zpět a naprosto zbytečně a hrubě chyboval, škrtl o pravou část Leclercova vozu, vyvrátil mu přední kolo a sám si roztrhl zadní pneumatiku. Leclerc skončil v zatáčce 4, Vettel o chvíli později. Na trati se objevily trosky, na nichž zažil krušnou chvilku Stroll, vedení závodu proto opět vyslalo na trať safety car.

Chvíli to vypadalo, že už se v jeho režimu dojede do konce, což by byla malá katastrofa pro Hamiltona, který bleskově zajel do boxů pro čerstvé pneumatiky. Restart však přišel v 70. kole a Hamilton ze 4. pozice útočil. Zdolal Gaslyho a v úseku Cotovelo to zkusil na Albona.

Výsledkem byla kolize, po níž se Alex otočil a Lewis si poškodil pravou koncovku předního křídla. Před Lewise se však dostal jen Gasly a Hamilton podnikl v posledním kole zoufalý pokus urvat aspoň stříbrný stupínek. Souboj kolo na kolo Gasly ustál o půl délky vozu.

Rozdílné okamžiky asi zažíval Daniel Ricciardo: v 8. kole v zatáčce 4 byl příliš optimistický a vystrčil z trati Magnussena. Sám si poškodil přední křídlo a musel nejen k mechanikům, ale ještě si odbyl pětivteřinovou penalizaci (to se dozvěděl v 18. kole). Že skončil sedmý bylo jen díky dramatickému závěru.

Ještě lépe dopadl Carlos Sainz jr., startující ze samého chvostu. Ačkoliv ho po kolizi Ricciarda s Magnussenem trefil do vozu jeden z úlomků, dalším nástrahám se vyhnul a mohl slavit čtvrté místo! Oproti tomu Haas opět ukázal svou závodní mizérii, co naplat, že si vyjel solidní startovní pozici a ještě těsně před cílem se Grosjean pohyboval v bodované desítce. Místo toho počtvrté za sebou vyšel americký tým naprázdno.

Když už jsme u těch penalizací: pět vteřin si vysloužil Robert Kubica, nebo spíš jeho mechanici, že ho vpustili z boxového stání do cesty Verstappenovi. Prošetřován byl v samotném závěru i Nico Hülkenberg, protože při restartu č. 2 neohlídal předjížděcí manévr před vyznačeným prostorem, nakonec i on si ke svému času v cíli připsal pět vteřin. A stále je otázka, zda kolize mezi Albonem a Hamiltonem nebude mít také nějaký dopad, protože vyšetřování bylo avizováno.

Brazílie má zkrátka štěstí na dramatické závody, takže hlavně posledních pět kol divákům do jisté míry mohlo vynahradit, že vlastně v šampionátu už o nic nejde - mistr je znám a vítězný tým také. Rozhodně se však bude o tomto závodě hodně mluvit a diskuzní fóra budou praskat ve švech. Především zda Vettel svým manévrem nerozhodl o svém dalším působení v F1. Když po kolizi stál jako hromádka neštěstí u svého vozu, nabízelo se hodně závěrů...

GP Brazílie (Autodromo Carlos Pace)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 33 Max VERSTAPPEN nldAston Martin Red Bull Racing 251:33:14,678
2. 10 Pierre GASLY fraRed Bull Toro Rosso Honda 18+ 6,077
3. 55 Carlos SAINZ JR. espMcLaren F1 Team 15+ 8,896
4. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finAlfa Romeo Racing 12+ 9,452
5. 99 Antonio GIOVINAZZI itaAlfa Romeo Racing 10+ 10,201
6. 3 Daniel RICCIARDO ausRenault Sport Formula One Team 8+ 10,541
7. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas Motorspo 6+ 11,139
8. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team 4+ 11,204
9. 11 Sergio PÉREZ mexRacing Point F1 Team 2+ 11,529
10. 26 Daniil KVJAT rusRed Bull Toro Rosso Honda 1+ 11,931
 
 
11. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkHaas F1 Team  + 12,732
12. 63 George RUSSELL gbrRokit Williams Racing  + 13,599
13. 8 Romain GROSJEAN fraHaas F1 Team  + 14,247
14. 23 Alexander ALBON thaAston Martin Red Bull Racing  + 14,927
15. 27 Nico HÜLKENBERG deuRenault Sport Formula One Team  + 18,059
16. 88 Robert KUBICA polRokit Williams Racing  + 1 kolo
17. 5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari  nedokončil
18. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari  nedokončil
19. 18 Lance STROLL canRacing Point F1 Team  nedokončil
 DNF  77 Valtteri BOTTAS finMercedes-AMG Petronas Motorspo  nedokončil
 
 Nejrychlejší kolo:
  77 Valtteri BOTTAS Mercedes W10
Mercedes M10
Pirelli   1:10,698
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: GP BRAZÍLIE: Verstappen vítězí, červená karta pro Ferrari + VIDEO

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 381, poslední 21.11.2019 14:20 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 381 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen slaví dalsí vítězství po závodě v Abú Zabí

FOTO: Rozloučení F1 se sezónou v Abú Zabí - Ferrari těsně prohrálo boj o 2. místo s Mercedesem

Fernando Alonso na pódiu v Brazílii

"Smazaná kola, provoz, zdržování." Alonso kritizuje zastaralý formát kvalifikace

Max Verstappen s Red Bullem RB19

Nejrychlejší kola závodu: Red Bully vládly, Albon třetí + STRATEGIE

Max Verstappen v závodě v Las Vegas

PROHLÁŠENÍ po závěrečném závodu roku

Max Verstappen se svou trofejí za první místo po závodě v Las Vegas

GP Abú Zabí: Verstappen zakončil sezonu stylově. V závěsu Leclerc a Russell

Start závodu na okruhu Jas Marina

GRAFIKA: Startovní rošt v Abú Zabí - Verstappen s Leclercem z 1. řady, Sainz hodně vzadu

Charles Leclerc v závodě v Kataru

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Je to překvapení, říká Leclerc

Max Verstappen v závodě v Las Vegas

Závěrečná kvalifikace sezóny a vítězství Maxe Verstappena

George Russell před závodem v ulicích Monaka

Poslední trénink sezony 2023 ovládl Russell. Red Bull se trápí

Charles Leclerc před závodem v Mexiku

Ve druhém tréninku se víc bouralo než jezdilo. Na čele Leclerc

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. H... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Max Verstappen v souboji se Sebastianem Vettelem

ANALÝZA SEKTORŮ: Verstappen o 39 tisícin před chybujícím Leclercem, jenž…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Je to překvapení, říká Leclerc

  2. Ocon vysvětluje, proč neuposlechl příkaz: "Drž pozici"

  3. Ve druhém tréninku se víc bouralo než jezdilo. Na čele Leclerc

  4. GP Abú Zabí: Verstappen zakončil sezonu stylově. V závěsu Leclerc a Russell

  5. Poslední trénink sezony 2023 ovládl Russell. Red Bull se trápí

  6. Závěrečná kvalifikace sezóny a vítězství Maxe Verstappena

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud