GP BRAZÍLIE: Verstappen vítězí, červená karta pro Ferrari + VIDEO

Robert RoBertino Pavelka, 17. listopadu 2019, 19:55 Aktualizováno 17.11.2019, 20:25 Google+

Drama až do posledního okamžiku aneb i mistři mohou chybovat. Dvakrát se na trati objevil safety car a v posledním kole uhájil životní výsledek Pierre Gasly o polovinu délky vozu. Především ale svět nevěřícně zírá, co předvedlo duo Ferrari.

Počet komentářů:  381 komentářů (Poslední 21.11. 14:20) Napište svůj názor
Max Verstappen zakončil brazilský víkend vítězstvím

Max Verstappen zakončil brazilský víkend vítězstvím | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Vrtochy počasí se konečně umoudřily a piloti nastupovali k předposlední Grand Prix za celkem jasného počasí a teplotě 21 °C (trať 48 °C), vlhkosti vzduchu 60 % a kolísajícího větru až k 5,7 km/h. Startovní pole tentokrát zvolilo jen dvě směsi - nejměkčí a středně tvrdou, na níž do závodu vyrazili až piloti z druhé desítky: Leclerc, Kvjat, oba piloti Renaultu a Williamsu.

Otázkou bylo, zda se Verstappenovi podaří obhájit první místo a jasno bylo už za Sennovými esíčky, v nichž se před Vettela dostal Hamilton, ale na Maxe nestačil. Startovní pole se pak uspořádalo v sestavě Verstappen, Hamilton, Vettel, Bottas, Albon, Gasly, Grosjean, Räikkönen, Magnussen a Giovinazzi. Rozestupy se pomalu natahovaly, takže jediným zajímavými momenty byl postup Leclerca z jeho 14. pozice kupředu, když během prvních tří kol dorazil do bodované desítky.

Vpředu ztrácel Hamilton na Verstappena od 1,6 do 2,9 vteřiny a čekalo se, kdo udělá první tah na strategické šachovnici. Ve 21. kole ho provedl Mercedes: Hamilton zajel do boxů, ale znovu nasadil červené pneumatiky. Verstappen zamířil k mechanikům o kolo později, k jeho smůle ho však na výjezdu zablokoval Kubica a Max se tak dostal na trať až za Hamiltonem.

Jaký potenciál však jeho Honda dnes skýtala mohl zjistit staronový mistr světa ještě v průběhu onoho kola, kdy ho Verstappen dojel a v nájezdu do první zatáčky zdolal. Jak Hamilton uvedl ve stížnosti na boxovou zídku, ve svém prvním kole na nových pneumatikách zcela přišel o rekuperaci.

Mezitím se dopředu prokousával Leclerc a soupeře odsouval do pozadí s absolutní lehkostí: Magnussen (4. kolo), Grosjean (5.), Räikkönen (7.), Gasly (10.) a tím se přiřadil k první pětici. Následovaly zastávky špičky: Albon stavěl v 25. kole (středně tvrdá), Vettel kolo za ním (rovněž žlutá), Bottas ve 27. okruhu nazul nejtvrdší směs a jeho příkladu následoval ve 30. kole Leclerc. Bylo však téměř jisté, že všichni piloti z TOP 6 budou stavět ještě jednou, což se nakonec ukázalo jako správné i v případě Bottase s Leclercem, protože bíle označené pneumatiky nebylo kdy pořádně vyzkoušet a oba jezdci se na nich trápili. 

Zatímco Bottas si vyzvedl u mechaniků středně tvrdou směs ve 42. kole, Leclerc ještě zůstal na nejtvrdší. Hamilton opět vyzval k souboji Verstappena zajetím do boxů ve 44. kole, ale mechanici ho odbavili za 3,3 vteřiny, zatímco Holanďan o kolo později to stihl za 1,9 vteřiny. Od 46. kola zuřil boj mezi Bottasem a Leclercem, Monačan se bránil úporně a dobře, vše nakonec rozhodl kouř ze zádě Finova Mercedesu a tím začala ona závěrečná dramata v brazilském podání.

Ještě než Valtteri odstavil ve čtvrté zatáčce svůj vůz, zajeli do boxů Vettel (50.) a Albon (51.), oba vyfasovali červeně označené pneu. Již zmíněný safety car zamířil na trať ve 54. kole, protože Bottasův monopost nešel odtlačit za bariéru a musel pro něj jeřáb. Napětí na zídce stoupalo a Hamilton dostal od týmu příkaz, aby udělal přesně opačné rozhodnutí než Verstappen. Max zamířil do boxů, Hamilton zůstal na trati. Společně s ním si pro červenou směs zajel i Leclerc. Restart na začátku 60. kola prokázal, že Hamilton nemá šanci, již za první zatáčkou byl v čele opět Verstappen a Hamilton i přes snahu o odvetu na rovince mezi zatáčkami 3 a 4 neuspěl.

A pak přišlo 66. kolo a tragická fraška v rudé barvě maranellské: Leclerc v první zatáčce skvělým manévrem podjel Vettela, ten se za zatáčkou 3 pokusil získal pozici zpět a naprosto zbytečně a hrubě chyboval, škrtl o pravou část Leclercova vozu, vyvrátil mu přední kolo a sám si roztrhl zadní pneumatiku. Leclerc skončil v zatáčce 4, Vettel o chvíli později. Na trati se objevily trosky, na nichž zažil krušnou chvilku Stroll, vedení závodu proto opět vyslalo na trať safety car.

Chvíli to vypadalo, že už se v jeho režimu dojede do konce, což by byla malá katastrofa pro Hamiltona, který bleskově zajel do boxů pro čerstvé pneumatiky. Restart však přišel v 70. kole a Hamilton ze 4. pozice útočil. Zdolal Gaslyho a v úseku Cotovelo to zkusil na Albona.

Výsledkem byla kolize, po níž se Alex otočil a Lewis si poškodil pravou koncovku předního křídla. Před Lewise se však dostal jen Gasly a Hamilton podnikl v posledním kole zoufalý pokus urvat aspoň stříbrný stupínek. Souboj kolo na kolo Gasly ustál o půl délky vozu.

Rozdílné okamžiky asi zažíval Daniel Ricciardo: v 8. kole v zatáčce 4 byl příliš optimistický a vystrčil z trati Magnussena. Sám si poškodil přední křídlo a musel nejen k mechanikům, ale ještě si odbyl pětivteřinovou penalizaci (to se dozvěděl v 18. kole). Že skončil sedmý bylo jen díky dramatickému závěru.

Ještě lépe dopadl Carlos Sainz jr., startující ze samého chvostu. Ačkoliv ho po kolizi Ricciarda s Magnussenem trefil do vozu jeden z úlomků, dalším nástrahám se vyhnul a mohl slavit čtvrté místo! Oproti tomu Haas opět ukázal svou závodní mizérii, co naplat, že si vyjel solidní startovní pozici a ještě těsně před cílem se Grosjean pohyboval v bodované desítce. Místo toho počtvrté za sebou vyšel americký tým naprázdno.

Když už jsme u těch penalizací: pět vteřin si vysloužil Robert Kubica, nebo spíš jeho mechanici, že ho vpustili z boxového stání do cesty Verstappenovi. Prošetřován byl v samotném závěru i Nico Hülkenberg, protože při restartu č. 2 neohlídal předjížděcí manévr před vyznačeným prostorem, nakonec i on si ke svému času v cíli připsal pět vteřin. A stále je otázka, zda kolize mezi Albonem a Hamiltonem nebude mít také nějaký dopad, protože vyšetřování bylo avizováno.

Brazílie má zkrátka štěstí na dramatické závody, takže hlavně posledních pět kol divákům do jisté míry mohlo vynahradit, že vlastně v šampionátu už o nic nejde - mistr je znám a vítězný tým také. Rozhodně se však bude o tomto závodě hodně mluvit a diskuzní fóra budou praskat ve švech. Především zda Vettel svým manévrem nerozhodl o svém dalším působení v F1. Když po kolizi stál jako hromádka neštěstí u svého vozu, nabízelo se hodně závěrů...

GP Brazílie (Autodromo Carlos Pace)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 33 Max VERSTAPPEN nldAston Martin Red Bull Racing 251:33:14,678
2. 10 Pierre GASLY fraRed Bull Toro Rosso Honda 18+ 6,077
3. 55 Carlos SAINZ JR. espMcLaren F1 Team 15+ 8,896
4. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finAlfa Romeo Racing 12+ 9,452
5. 99 Antonio GIOVINAZZI itaAlfa Romeo Racing 10+ 10,201
6. 3 Daniel RICCIARDO ausRenault Sport Formula One Team 8+ 10,541
7. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas Motorspo 6+ 11,139
8. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team 4+ 11,204
9. 11 Sergio PÉREZ mexRacing Point F1 Team 2+ 11,529
10. 26 Daniil KVJAT rusRed Bull Toro Rosso Honda 1+ 11,931
 
 
11. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkHaas F1 Team  + 12,732
12. 63 George RUSSELL gbrRokit Williams Racing  + 13,599
13. 8 Romain GROSJEAN fraHaas F1 Team  + 14,247
14. 23 Alexander ALBON thaAston Martin Red Bull Racing  + 14,927
15. 27 Nico HÜLKENBERG deuRenault Sport Formula One Team  + 18,059
16. 88 Robert KUBICA polRokit Williams Racing  + 1 kolo
17. 5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari  nedokončil
18. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari  nedokončil
19. 18 Lance STROLL canRacing Point F1 Team  nedokončil
 DNF  77 Valtteri BOTTAS finMercedes-AMG Petronas Motorspo  nedokončil
 
 Nejrychlejší kolo:
  77 Valtteri BOTTAS Mercedes W10
Mercedes M10
Pirelli   1:10,698
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: GP BRAZÍLIE: Verstappen vítězí, červená karta pro Ferrari + VIDEO

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 381, poslední 21.11.2019 14:20 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 381 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Renault RE17

"Máme druhý nejlepší motor," zní z Renaultu. V čem udělali Francouzi největší pokrok?

Konkurenceschopnost Alfy Romeo C38 během roku 2019 postupně klesala

Alfa Romeo staví pro rok 2020 zcela nové auto i simulátor

Berger, Gerhard

Berger Vettela neodepisuje. "Leclerca může porazit," říká

Lance Stroll během Velké ceny Abú Zabí

"Red Bullu trvalo pět let, než začal vyhrávat." Szafnauer žádá po majiteli Racing Pointu trpělivost

Helmut Marco, Gianpiero Lambiase a Max Verstappen v kvalifikaci v Rakousku

"Žádný jiný juniorský program nedosahuje výsledků, kterými disponuje ten náš," hlásí Marko

Robert Kubica s Williamsem FW42 v Japonsku

"Williams se zlepšením nemůže počítat," varuje Smedley

Mladý Charles Leclerc pronásleduje zkušeného Lewise Hamiltona

Domenicali vysvětluje, proč Hamilton nepřestoupí k Ferrari. Horner je zvědavý, jak si poradí s mladými talenty

Sergio Pérez při tréninku v Číně

Pérez je před novou sezonou optimista, "Můžeme udělat velký pokrok," říká

Briatore, Flavio

"Mohl jsem šéfovat Ferrari," říká Briatore. Kdy probíhala jednání?

Pierre Gasly se svou trofejí za druhé místo v závodě v Brazílii

"Gasly nese část viny, návrat do Toro Rosso ale zvládl mnohem lépe než než Kvjat," hodnotí Marko

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Max Verstappen v souboji se Sebastianem Vettelem

ANALÝZA SEKTORŮ: Verstappen o 39 tisícin před chybujícím Leclercem, jenž…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Dostal jsem se na jinou úroveň, budu jezdit jako stroj!" varuje své soupeře Hamilton

  2. "Williams se zlepšením nemůže počítat," varuje Smedley

  3. "Gasly nese část viny, návrat do Toro Rosso ale zvládl mnohem lépe než než Kvjat," hodnotí Marko

  4. "Mohl jsem šéfovat Ferrari," říká Briatore. Kdy probíhala jednání?

  5. Alfa Romeo staví pro rok 2020 zcela nové auto i simulátor

  6. "Red Bullu trvalo pět let, než začal vyhrávat." Szafnauer žádá po majiteli Racing Pointu trpělivost

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud