Jak Ferrari přišlo k právu veta v F1?

Robert RoBertino Pavelka, 6. března 2018, 13:00 Google+

Už několik sezón se hovoří o poněkud pochybném právu stáje Ferrari vyslovit veto k různým návrhům. Je pravdou, že italský tým je jediný, který zasáhl do všech sezón oficiálního šampionátu F1, ale co ho vlastně k takovému privilegiu opravňuje?

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 06.03. 21:30) Napište svůj názor
Jean Todt vzpomíná, jak to bylo s vetem pro Ferrari v F1

Jean Todt vzpomíná, jak to bylo s vetem pro Ferrari v F1 | foto: Manor Racing

Sdílejte článek

Prezident FIA Jean Todt uvedl, že Ferrariho právo vetovat pravidla Formule 1 bude jedním z diskutovaných bodů týkající se budoucnosti samotné královny motoristického sportu poté, co doběhne doposud probíhající období "Dohody o svornosti".

Pikantní na tom je, že zmíněný funkcionář FIA v italské stáji působil na několika postech od července 1993 do března 2009. Ohledně veta už vedl debatu v roce 2015, kdy byl v jednom z rozhovorů dotázán, zda ho stáj dostala k dispozici v době, kdy Todt vykonával funkci ředitele Ferrari.

img-responsive

Právo veta měla stáj Ferrari dlouho před Todtovým příchodem | foto: Scuderia Ferrari

"Ne, myslím, že to bylo někdy kolem roku 1980, kdy byla uzavřena první Convention de la Concorde. Když jsem k Ferrari nastoupil, přirozeně mě ta historie zajímala a chtěl jsem se dozvědět celý příběh. Enzo Ferrari se mezi britskými týmy v F1 cítil izolovaný a potřeboval ochranu. V roce 1980 byl jediným skutečným výrobcem automobilů.

Musel čelit špičkovým týmům jako Williams, Lotus a McLaren s motory Ford Cosworth, takže mu bylo toto právo poskytnuto. Při každém dalším projednávání "dohody o svornosti" byl tento úzus vždy vzat v úvahu a znovu přijat," uvádí Todt, ačkoliv v jeho vzpomínce najdeme jeden rozpor - v roce 1980 vedle Ferrari fungovaly už automobilky Renault a Alfa Romeo.

Například Ross Brawn, jehož působení u Ferrari začalo v roce 1997, o tomto právu vůbec nevěděl téměř po celou dobu své existence u týmu. Todt po svém odchodu od Ferrari a zvolení do funkce prezidenta FIA tvrdil, že byl poměrně hodně překvapen, že Bernie Ecclestone a další týmu právo veta pro Ferrari nezpochybňují.

"Po svém zvolení jsem byl v této otázce jako prezident FIA hodně opatrný, protože to mohlo být s ohledem na mou minulost chápáno jako určitá zbraň, proto jsem byl připraven tento status změnit. Byl jsem ale překvapen, protože Bernie Ecclestone s dalším pokračováním veta pro Ferrari souhlasil a ostatní týmy byly pro. Bylo by tedy dost divné, kdybych o to usiloval sám a měl bych tak působit jako ničitel harmonické situace.

Proto jsem souhlasil, že právo veta bude mít Ferrari i v následujícím období trvání Convention de la Concorde v letech 2013-2020. Možná poněkud pozměníme některé pasáže, aby byly přesnější. Na to, abychom mohli kompletně něco změnit, potřebujeme hodně silné důvody," dodává Todt.

V motoristickém světě se často tvrdí, že jednou z dalších příčin poskytnutí veta Ferrari byla úloha Enza Ferrariho, který dokázal smířit nesmiřitelné kohouty Jean Marie Balestra (FISA) a Bernie Ecclestonea (FOCA) ve sporu táhnoucím se několik let, v jehož důsledku hrozil i rozpad F1 jako takové. Patriarcha v Maranellu tehdy navzdory vysokému věku dokázal přimět obě strany k setkání a následnému řešení, což mu vyneslo mezi odborníky i veřejností obrovský kredit.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Jak Ferrari přišlo k právu veta v F1?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 06.03.2018 21:30 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Alexander Albon v závodě velké ceny Štýrska

FOTO: Historicky první Velká cena Štýrska - vozy F1 v akci v malebném horském prostředí

Carlos Sainz v Rakousku

Sainz v závěru překonal i Hamiltona, odváží si bod navíc za nejrychlejší kolo + strategie

Ricciardo dokázal Strollovi dlouho odolávat

Ricciardo má zásadní názor na Strollův manévr

Sergio Pérez v Rakousku

Nejvyšší rychlost dosáhl nejlepší pilot závodu Pérez, v sektorech dominovaly McLareny

Lewis Hamilton si po neúspěchu před týdnem spravil chuť

GRAND PRIX ŠTÝRSKA: Hamilton dominuje, Ferrari odjíždí s ostudou + VIDEO

Lewis Hamilton v rámci druhého dne předsezonních testů v Barceloně

PROHLÁŠENÍ po závodě: "Tohle nepotřebujeme," omlouvá se Leclerc

Charles Leclerc s Ferrari během 1. tréninku

Leclerc klesne na startu závodu o tři místa

Lewis Hamilton během soukromého testu Mercedesu v Silverstone před zahájením sezóny 2020

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: co říkali piloti na mokrou ruletu na Red Bull Ringu?

Lewis Hamilton během soukromého testu Mercedesu v Silverstone před zahájením sezóny 2020

Mokrou kvalifikaci ovládl Hamilton, Sainz třetí

Esteban Ocon v rámci druhého dne druhých předsezonních testů v Barceloně

Na trati v Rakousku se zatím prohání pouze déšť, třetí trénink byl zrušen

  • Pátek

    • 1. Trénink (11:00 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (15:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. BOTTAS, 2. HAMILTON, 3. NOR... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Robert Kubica při prvních předsezonních testech v Barceloně

Williams popírá, že by dal podnět FIA ke zlepšení podmínek pro odběratele motorů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. POHLED REDAKTORA: Co přinese Alonsův návrat?

  2. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: co říkali piloti na mokrou ruletu na Red Bull Ringu?

  3. Ferrari zrychluje vývoj. Část novinek nasadí už v Rakousku

  4. PROHLÁŠENÍ po závodě: "Tohle nepotřebujeme," omlouvá se Leclerc

  5. Vettel a Red Bull? Obnovení úspěšného spojenectví je údajně na spadnutí

  6. Mokrou kvalifikaci ovládl Hamilton, Sainz třetí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud