Jak pokračovaly souboje týmový kolegů po letní přestávce v Belgii

Petr Hlawiczka, 28. srpna 2013, 06:00 Google+

Jak si vedli piloti ve vzájemných duelech v rámci jednotlivých týmů v kvalifikaci a v nedělním závodě v belgickém Spa?

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 28.08. 09:39) Napište svůj názor
Mercedes

Mercedes | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

Kvalifikace

Sobotní část byla díky dešti velmi zajímavá, nejlépe ji zvládli pilot Mercedesu a Red Bullu. Její vítěz Hamilton měl dostatek paliva na více kol, to své poslední zahájil dvě sekundy před vypršením časového limitu, Vettel jel těsně před ním, v cíli je nakonec dělila 0,188 sekundy. Lídr šampionátu porazil Webbera pokaždé (11:0), Hamilton zvýšil skóre s Rosbergem na 8:3.

Svůj výjezd v Q3 perfektně načasoval Di Resta, chybou Force Indie však bylo, že mu nenatankovali více paliva, jehož hmotnost není za mokra tak penalizující jako za sucha. Skot dlouho vedl, nakonec ho však za polevujícího deště překonala čtveřice výše zmíněných stájí. Sutil byl letos pošesté pomalejší a vypadl už v prostřední části.

Své zkušenosti za smíšených podmínek u McLarenu zúročil Button, jenž byl v Q2 o téměř 7 desetin rychlejší než Pérez, nad nímž vede 7:4. Tým z Wokingu ve Spa neučinil takový pokrok, jako očekával, a o avizované pódium nebojoval.

Kvalifikace byla zklamáním pro jezdce Lotusu a Ferrari, kteří obsadili až poslední dvě řady v Q3. Podruhé za sebou předčil Räikkönena Grosjean a snížil stav na 3:8, Alonso v Q3 nadělil Massovi téměř 6 desetin a naopak zvýšil na 7:3.

V Q1 se jinak děly zajímavé věci, když týmy z chvostu pole zariskovaly a v jejím závěru obuly hladké pneumatiky do sucha. Vedlo to k tomu, že tři ze čtyř vozů "nováčků" postoupily do Q2 na úkor obou vozů Williamsu a Torro Rosso.

Obrovský rozdíl je patrný u Sauberu. Hülkenberg byl o více než 2,6 sekundy rychlejší a v sezóně 2013 je stále bez porážky, podobně jako Bianchi u Marussie. U Caterhamu, Toro Rosso a Williamsu se prosadili piloti s hroším skóre: Van der Garde (4:7), Vergne (4:7) a Maldonado (5:7).

tk_11_kvalifikace
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů

 

Závod

Na start si piloti mohli kvůli deštivé kvalifikaci libovolně vybrat jednu ze dvou nabízených směsí pneumatik, většina se rozhodla pro tu měkčí. Pirelli přivezlo středně-tvrdou a tvrdou, mezi nimiž byl rozdíl skoro 0,8 sekundy na kolo, míra opotřebení a degradace však byla u obou směsí velmi podobná.

Většina týmů se rozhodla pro dvě zastávky, jedinkrát přezouvali jen Grosjean a Pérez, kterému po penalizaci za vytlačení Grosjeana v brzdné zóně mnoho možností nezbylo (přehled zastávek v boxech a strategií zde). Rozdíl mezi oběma strategiemi na papíře činil pouze jednu sekundu.

O jednu zastávku se pokoušel také Button s druhým McLarenem, stejně jako minulý rok. Poprvé se ale objevil v boxech příliš brzy - už v 17. kole. Tým se o tuto strategii pokoušel i nadále, na čemž by vydělal, pokud by v závěru začalo pršet (předpověď hlásila pro závod 60% pravděpodobnost deště).

K tomu však nedošlo a Button do boxů zamířil podruhé ve 34. kole, kdy jezdil na třetím místě, protože ho Grosjean s Lotusem stahoval o 0,8 s na kolo. Změna strategií obvykle vychází draho, McLaren však těžil z nedostatečné rychlosti Massy, který se pohyboval v jeho blízkosti, ale nepředstavoval větší hrozbu. Button byl díky tomu v závěru rychlý a do cíle dojel na stejném místě, na kterém startoval.

tk_11_nejrychlejsi
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

Odlišnou formu předváděl Massův týmový kolega Alonso, jenž se probil z devátého místa na druhé - zejména zásluhou povedeného startu, kdy předjel čtyři auta. Poté si poradil s Buttonem i s Rosbergem a do boxů ve 13. kole zajížděl z druhého místa. Na trati vydržel o dvě kola déle než druhý Mercedes Hamiltona, jehož si krátce po návratu na trať také podal.

Nepovedený start předvedl kvůli problémům se spojkou opět Webber, jenž nazul během první zastávky nezvykle tvrdou směs. V dlouhém druhém stintu jezdil o sekundu pomaleji než Vettel, který už ve třetím kole dostal pokyn k šetření vozu a mohl tak pohodlně kontroloval závod, jak je to patrné z grafu níže. Jeho týmový kolega v závěru na středně-tvrdé směsi žádnou velkou stíhací jízdu nepředvedl.

11_tk_prumerne
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení prvního kola a jednotlivých kol nájezdů do/výjezdů z boxů)

Za zmínku stojí výborný výkon Ricciarda, který příští rok může jezdit po boku Vettela v Red Bullu. Začínal na 19. místě a pro start si netypicky vybral tvrdou směs, na níž odjel dlouhý první stint. Před svou první zastávkou v 16. kole už byl třináctý, na trať se vrátil jako sedmnáctý.

Zbytek závodu ale mohl odjet na rychlejší středně-tvrdé směsi pneumatik, čehož náležitě využil. Do své druhé zastávky ve 33. kole se dostal na 11. místo a v posledním stintu předjel svého týmového kolegu Vergneho i Péreze s McLarenem - oba na tvrdé směsi - a v cíli se tak se svým širokým úsměvem mohl radovat ze svého letošního dvanáctého bodu.

graf_spa

Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)


Týmoví kolegové dle mistrovských bodů

sampionat_11

Vytisknout

Diskuze: Jak pokračovaly souboje týmový kolegů po letní přestávce v Belgii

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 28.08.2013 09:39 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams

Mexiko se chce dostat do kalendáře 2014

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud