Red Bull
Mark Webber letos poprvé porazil v kvalifikaci Sebastiana Vettela, který poprvé od Velké ceně Brazílie 2010 nezískal pole-position. V Q2 a v Q3 Sebastianovi nefungoval KERS, nic to ale nemění na tom, že Mark předvedl famózní kolo. Zbytek soupeřů ztrácel 1 sekundu
Australan však v neděli špatně odstartoval, propadl se za Vettela i Alonsa a v závodě zůstal ve svém třetím a čtvrtém stintu zaseknutý za Španělem na Ferrari. Red Bull byl z toho trochu frustrovaný a dokonce nahlas obvinil italský tým z toho, že odposlouchávají jejich radiokomunikaci. Před Alonsa se dostal až po jeho brzké zastávce ve 39. kole.
Na svého mladšího kolegu, kterému v závěru vydržely pneumatiky a odolal mohutnému náporu ze strany Hamiltona, v závodě Mark ztrácel průměrně přes 7 desetin sekundy na kolo.
McLaren
Lewis Hamilton letos počtvrté porazil v sobotu Jensona Buttona, tentokrát to bylo velmi těsné: piloty dělilo 35 tisícin vteřiny. Přestože byli v kvalifikaci o sekundu za Red Bully, v závodě jim byli překvapivě více než vyrovnanými soupeři. Hamilton sice po pátku nadával na tvrdou směs Pirelli, kterou označil za "katastrofální," ale na rozdíl od pilotů Ferrari se s ní nakonec dokázal sžít a do cíle dojet těsně za Vettelem.
14 kol jej následoval, ale reálnou šanci díky menšímu přítlaku vozu MP4-26 k předjetí neměl ani jednou. Bylo vidět, že Red Bull je mnohem silnější v deváté a v kritické poslední zatáčce před nájezdem na cílovou rovinku, proto mu nebyl nic platný ani KERS, ani DRS. Nevyplatilo by se mu ani pozdější načasování třetí zastávky, protože Vettel byl po přezutí na čerstvějších pneumatikách okamžitě o 2 sekundy rychlejší - pokud by Lewis zůstal na trati déle, neměl by nikterak větší šanci na jeho předjetí.
Buttonovi nevyšlo první kolo, během něhož se propadl až na desáté místo. Nějakou dobu mu trvalo, než se dostal před Buemiho a Massu - ještě v 10. kole jezdil devátý. Do soubojů nechodil agresivně, hlídal si pneumatiky, díky kterým vydržel na trati déle a ušetřil jednu zastávku.
Třízastávková strategie byl papírově při dostatku nových pneumatik o 4 sec rychlejší než čtyřzastávková, se staršími pneumatikami však vycházela o 10 sec rychleji ta druhá. Button však jako jeden z mála dokázal z alternativní strategie vytěžit. Rozdíl mezi tvrdou a měkkou sadou navíc nebyl dvouvteřinový jako v trénincích, ale po pogumování dráhy pouze vteřinový, degradace však byla vysoká.
Jenson ale dokázal jezdit ohleduplně a udržet vysoké tempo a v boxech se poprvé objevil až v 14. kole - o čtyři kola později než ostatní piloti před ním, přičemž během nich na ně ztratil jen 8 vteřin. Položil tím základ úspěchu své strategie. Díky opožděné první zastávce se dostal před Massu a oba Mercedesy. Podruhé sjel k mechanikům již o 7 kol později než jeho soupeři a potřetí se v boxech objevil již o 13 kol později.
Na nové měkčí sadě ujel o 16 kol, tj. o 6 více než Webber. Díky tomu, že tak dokázal natáhnout své stinty a přitom neztrácel rychlost, se nemusel obávat toho, že by v závěru na sjetých pneumatikách podlehl druhému Red Bullu - poslední zastávky obou pilotů totiž proběhly téměř ve stejný okamžik, proto na pódiu mohl doplnit vítězného Vettela i svého týmového kolegu.
Tabulka č. 1 - Srovnání týmových kolegů dle výsledků v kvalifikaci
Ferrari
Fernando Alonso podal v kvalifikaci s vozem 150° Italia heroický výkon, když se dokázal vklínit mezi McLareny - na třetí příčku Hamiltona mu přitom scházely pouhé tři tisíciny sekundy. Svému kolegovi Felipemu Massovi naložil přes devět desetin: do kdy bude top tým držet tohoto brazilského pilota? Luca di Montezemolo se pro CNN minulý týden pro mě vcelku nepochopitelně dušoval, že Massa má u nich budoucnost jistou a smlouvu dodrží minimálně do konce roku 2012.
Fernando hnaný masami domácích příznivců předvedl neuvěřitelný start, když se dostal nejen před Hamiltona, ale i před oba Red Bully. Do osmnáctého kola se po dva stinty horko těžko držel na čele, pak začal ztrácet a ke konci na tvrdých pneumatikách, které dle Ferrari nedokázali přimět správně pracovat, zcela propadat (o 3 sec na kolo).
Ferrari scházel přítlak, což se tým snažil dohnat v pátek ilegálním zadním křídlem, které díky masívní Gurneyho klapce o 30 mm přesahovalo povolenou výšku (950 mm) nad podlahou (viz obrázek). FIA vysvětlování Scuderie a snahu o snahu kličky v pravidlech se separátory nezbaštila. Více kreativity měla Scuderia projevovat ve fázi návrhu letošního vozu. Po bídném výkonu ve Španělsku by mohly dle zákulisních informací padat hlavy - jako první by měl být odejit Aldo Costa.
Mercedes
Nico Rosberg v kvalifikaci opět svého zkušenějšího kolegu Michaela Schumachera porazil - letošní skóre zatím činí 5:0. Michaelovi v Q3 vypadl KERS (trable s KERSem Mercedesu měl i McLaren), preventivně jej však vyslali na dráhu na tvrdých pneumatikách, ale měřené kolo nezajel, protože jej hned povolali do boxů.
Schumacherovi se podařilo výborně odstartovat, dostal se před čtyři soupeře včetně Rosberga. Ten Michaela nedokázal po celý závod předjet, k čemuž přispěl nefunkční DRS i vynechávající rádio. Při podobné strategii přezouvání pneumatik dokázal zajet o 0,3 sec rychlejší kolo než Michael a podle BBC chtěl po svém týmu, aby Schumacherovi řekli, ať jej pustí před sebe. Nestalo se tak a Nico projel cílem až po něm.
Tabulka č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol
Renault
Na kvalifikační duel u Renaultu nedošlo, protože Heidfeldovi ve třetím tréninku vzplálo auto, které tým pro kvalifikaci již nestihl připravit. Do závodu tak Nick mohl nastoupit s čerstvými pneumatikami a dravou jízdou se dostal až na body - na 8. příčku.
Vitalij Petrov pro změnu zažil hvězdnou sobotu, když se kvalifikoval na šestém místě. Rusovi se letos zatím pokaždé podařilo postoupit až do poslední části kvalifikace. V neděli po startu závodu se dostal dokonce na pátou příčku, v dalším průběhu se ale neustále propadal a skončil překvapivě mimo bodované pozice.
Sauber
Nováček Sergio Pérez Kamujovi Kobajašimu pěkně zatápí. V Barceloně je o třetinu sekundy porazil, přesto ani jeden z nich nepostoupil do Q3. Japoncovi ale zkazila rozhodující letmé kolo jedna z chybujících Force Indií v 10. zatáčce.
Švýcarskému týmu ale v závodě pomohl rozsáhlý balík aerodynamických novinek (nové křídlo ve stylu Mclarenu ale nakonec nenasadil) a oba jeho piloti dojeli na bodech, přestože Kobajaši musel stavět již v prvním kole, během něhož mu jeden ze soupeřů propíchl zadní pneumatiku. Pérez absolvoval poměrně bezproblémový závod. Ke konci ho o osmou příčku obral Nick Heidfeld, přesto se mohl těšit z bodů a finiše před svým zkušenějším týmovým kolegou.
Toro Rosso
Sebastian Buemi převýšil v Barceloně svého kolegu jak v kvalifikaci (téměř půlsekundovým rozdílem), tak i v závodě. Jeho výkon si v sobotu velmi pochvaloval Giorgio Ascanelli a zdá se, že Alguersuari si může pomalu balit - právě místo něj by se příští rok mohl v závodní sedačce objevit Daniel Ricciardo, který se pravidelně účastní pátečních volných tréninků. Daleko za body však tentokrát skončili oba piloti.
Force India
Adrian Sutil byl v Barceloně pod velkým tlakem kvůli událostem, které se odehrály v jednom z nočních klubů po Velké ceně Číny. Není divu, že se v kvalifikaci musel již počtvrté sklonit před dravým mladíkem Paulem di Restou - scházela mu téměř půlvteřina. Oba se rozhodli ušetřit sadu měkkých pneumatik pro závod, díky čemuž se před ně na startu postavil Kovalainenův Lotus.
Ani tentokrát do závodu tým nenasadil nové přední křídlo, protože nefungovala tak, jak si tým představoval. Na jeho použití v závodech si možná budeme muset ještě 2 - 3 velké ceny počkat. Sutil jel podobnou strategii jako Heidfeld (tvrdá směs a potom měkké), což u pilota, který nestartuje zezadu, není úplně obvyklé. V závodě se mu ani jeho kolegovi příliš nedařilo, vozu chybí přítlak a tudíž i rychlost. Di Resta finišoval jako 12., Sutil 13.
Tabulka č. 3 - Srovnání dle průměrných "čistých" kol
(tj. nejsou v nich započítána první kola, in-lapy a out-lapy)
Williams
Pastor Maldonado postoupil až do poslední části kvalifikace, Rubens vypadl již v první, za což mohla vadná převodovka. V závodě se přidaly problémy s KERSem, proto projel cílem až jako 17. Maldonado se po startu z 9. místa propadl již v první zatáčce na 13. a s ne příliš konkurenceschopným vozem trpícím vysokou degradací pneumatik nakonec dojel jako 15.
Lotus
Tým nasadil ve Španělsku spoustu vylepšení včetně nové podlahy, výfuků a difuzoru. Sice jim tyto úpravy nepřinesly očekávanou 1 sekundu na kolo, přesto byly jeho vozy viditelně konkurenceschopnějšími. Během závodu drželi piloti stejnou rychlost jako Force India - než se jim ovšem výfuky rozpadly. Kovalainen navíc po chybě ve 49. kole vylétl z trati, do cíle dojel pouze Truli na 18. místě.
Ital si stále stěžuje na posilovač řízení, až začínám mít podezření na to, že se jedná spíše o výmluvy. S Kovalainenem totiž v kvalifikaci prohrál i tentokrát a společně s Karthikeyanem, Massou a Schumacherem patří k nejhorším pilotům, kteří v letošní sezóně ani jednou nedokázali v sobotu překonat své týmové kolegy.
Virgin
Jerome D'Ambrosio v kvalifikaci kvůli potížím s hydraulikou ujel pouze jediné kolo a do limitu 107 % se vlezl je tak tak - překonal ho o 0,3 sec. Během závodu dokázal předjet Karthiekyana a i přes problémy s brzdami dojel před ním. Timo Glock se na startu propadl za Liuzziho, pak jej ale ještě před jeho odstoupení dokázal po své zastávce znovu předjet.
U HRT byl v kvalifikaci opět rychlejší Liuzzi, Karthikeyan se ovšem zlepšuje - zaostal jen o jednu desetinu. Ital v závodě musel odstoupit ve 29. kvůli problémům se spojkou, Ind během něj zažíval obrovskou bolest kvůli problémům se sedačkou, která mu propalovala záda tak, že "ta bolest byla místy nesnesitelná." Narain však dokázal vůz dovézt do cíle.
Graf - Časy na kolo nejrychlejší pětice (pro zvětšení klikněte)